• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4964 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۸ تير

خبر جهان

پوتين و شي قرارداد دوستي و همكاري چين- روسيه را تمديد كردند

تلويزيون مركزي چين گزارش داد شي جين پينگ و ولاديمير پوتين روساي جمهور چين و روسيه روز دوشنبه رسما توافق همكاري و دوستي ميان چين و روسيه را تمديد كردند. به گزارش اسپوتنيك، اين خبر در جريان يك كنفرانس ويديويي سطح بالا اعلام شد. اين قرارداد در جولاي ۲۰۰۱ در مسكو امضا شد. در ماه مارس، مسكو و پكن توافق كردند كه آن را به‌طور خودكار براي يك دوره پنج ساله ديگر تمديد كنند. پوتين در يك كنفرانس ويديويي با شي جين پينگ گفت: مسكو و پكن موفق شدند روابط دوجانبه خود را به سطح بي‌سابقه‌اي بالا ببرند. وي تصريح كرد: معاهده دوستي بين دو كشور اصول ترك استفاده از سلاح هسته‌اي و عدم دخالت در امور داخلي را در خود گنجانده است.اين سند تعدادي از توافقنامه‌هاي مهم مانند احترام به حق حاكميت و تماميت ارضي دو كشور، كنار گذاشتن شروع استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي، هدف قرار دادن با موشك‌هاي استراتژيك را تبيين مي‌كند. او گفت: مسكو و پكن هيچ اختلافات ارضي ندارند و آماده‌اند مرز مشترك خود را كمربند صلح ابدي قرار دهند. وي تاكيد كرد: مهم است كه ما فقدان هرگونه ادعاي ارضي را ثبت كنيم، دو كشور آماده هستند تا مرز مشترك را به كمربند صلح و دوستي ابدي تبديل كنند... ما براي دستيابي به اين امر بسيار تلاش كرديم... ما سال‌ها براي اين كار صرف كرديم و به نتيجه لازم رسيد كه چين و روسيه آن را قابل قبول مي‌دانند. وي همچنين از روابط اقتصادي ميان دو كشور تقدير كرد و گفت: تجارت روسيه و چين در چهار ماه اول ۲۰۲۱ بيش از ۲۲ درصد افزايش يافته است و انتظار مي‌رود در پايان سال ركوردهاي جديدي ثبت شود. تجارت ما از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۱۴ برابر رشد كرده است و به‌‌رغم بحران‌هاي مالي جهاني و بيماري همه‌گير ويروس كرونا رشد مي‌كند. در حال حاضر شاهد پويايي مثبتي هستيم. از ژانويه تا آوريل، رشد به ۲۲  درصد رسيده است، اين بدان معناست كه انتظار داريم تجارت ما ركوردهاي جديدي را بشكند. رييس‌جمهور چين در اين خصوص گفت: همكاري روسيه و چين تحركي مثبت را به جامعه بين‌المللي در زماني كه جهان دستخوش تحولاتي ژرف است و توسعه انسانيت با بحران‌هاي متعدد روبه‌روست، تزريق مي‌كند. همكاري چين و روسيه نمونه‌اي از نوع جديد روابط بين‌الملل است.


برادرزاده پادشاه عربستان به اعدام محكوم شد

منابع خبري از محكوم شدن برادرزاده پادشاه عربستان و فرمانده نيروهاي اين كشور در يمن به اعدام خبر دادند. به گزارش ايسنا، وب‌سايت سعودي ليكس اعلام كرد كه يك كميته نظامي فهد بن تركي بن عبد العزيز، برادرزاده پادشاه عربستان و فرمانده كل نيروهاي اين كشور در يمن را به اعدام با شليك گلوله محكوم كرد. طبق اين گزارش، اين كميته نظامي برادرزاده پادشاه عربستان را به خيانت و تلاش براي كودتا با هدف عزل ملك سلمان و محمد بن سلمان وليعهد وي از قدرت متهم كرده است. مركز مطالعات خليج‌فارس واشنگتن نيز در اين باره گزارش داد كه دادگاه نظامي عربستان در يك جلسه محرمانه فهد بن تركي بن عبدالعزيز را به اتهام خيانت بزرگ به اعدام محكوم كرد. اين مركز همچنين گزارش داد كه يكي از نزديكان فهد بن تركي اين خبر را به او اطلاع داده و خواسته است كه نامش فاش نشود. شهريور ۱۳۹۹ پادشاه سعودي در فرماني حكم بركناري و بازداشت فهد بن تركي فرمانده كل نيروهاي ائتلاف سعودي در يمن را به اتهام فساد صادر كرد. علاوه بر فهد بن تركي، پسر بزرگش نيز به اتهام فساد از امارت منطقه الجوف كنار گذاشته شد و اين فرامين مستقيما به خواسته محمد بن سلمان صادر شده بود و تلويزيون سعودي نيز گفت كه بركناري اين شاهزادگان و فرماندهان پس از آن صورت گرفت كه هيات نظارت و مبارزه با فساد گزارشي از تخلفات اقتصادي آنان را به وليعهد گزارش داد. طبق اين گزارش، كنار گذاشتن فهد بن تركي در چارچوب اقدامات چند سال اخير بن سلمان براي هدف قرار دادن دو قدرت اصلي در خاندان سعودي يعني سديري‌هاي و خانواده ملك عبدالله قرار مي‌گيرد.


اولين تماس بين سيسي و بنت و توافق براي ديدار در آينده نزديك

عبدالفتاح السيسي رييس‌جمهور مصر روز دوشنبه با نفتالي بنت نخست‌وزير جديد اسراييل به‌صورت تلفني گفت‌وگو كرد. به نوشته رويترز، دفتر رياست‌جمهوري مصر با صدور بيانيه‌اي ضمن اعلام اين خبر گفت: اين اولين تماس تلفني السيسي با بنت بعد از در دست گرفتن پست نخست‌وزيري تل‌آويو است. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين بيانيه، رييس‌جمهور مصر بر حمايت اين كشور از تمام تلاش‌ها جهت رسيدن به راهكاري عادلانه و دايمي بين فلسطيني‌ها و صهيونيست‌ها جهت پايان درگيري‌ها و مناقشات تاكيد كرد. به نوشته رويترز، السيسي همچنين در گفت‌وگو با نخست‌وزير اسراييل، اهميت حمايت‌ها از اقدامات مصر جهت بازسازي نوار غزه بعد از جنگ ۱۲روزه اخير را برشمرد. دفتر نخست‌وزيري اسراييل نيز طي بيانيه‌اي درباره اين تماس اعلام كرد كه السيسي و بنت توافق كرده‌اند كه در آينده نزديك، با هم ديدار داشته باشند. پيش‌تر، شبكه الميادين به نقل از منابع آگاه اعلام كرد كه مصر به توافق اوليه‌اي براي كاهش محاصره غزه دست يافته است. طي مدتي كه از پايان تجاوز اخير اسراييل به نوار غزه مي‌گذرد، سازمان ملل و برخي طرف‌هاي منطقه‌اي براي وادار كردن اسراييل به كاهش محاصره غزه به منظور بازسازي ويرانه‌هاي جنگ تلاش‌هايي كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون