• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4965 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۹ تير

خبر

بحرين نخستين سفير خود در اسراييل را منصوب كرد

بحرين رسما «خالد يوسف الجلاهمه» را به عنوان نخستين سفير خود در اسراييل منصوب كرد. خبرگزاري رسمي بحرين گزارش داد الجلاهمه به زودي به عنوان نخستين سفير رسمي اين كشور پادشاهي در اسراييل كارش را آغاز خواهد كرد. الجلاهمه پيش از اين معاون سفير بحرين در امريكا بوده است. بحرين و اسراييل در تاريخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهريور) با وساطت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور پيشين امريكا به‌طور رسمي در كاخ سفيد توافق عادي‌سازي روابط امضا كردند و به دنبال اين اقدام، در زمينه‌هاي مختلفي توافق همكاري امضا كردند. يك ماه پيش نيز خبرگزاري رسمي بحرين گزارش داد كه «يوسي كوهن» رييس وقت دستگاه جاسوسي اسراييل (موساد) وارد اين كشور شده و با مقامات امنيتي بحرين ديدار كرده است. «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور شهريور ماه سال گذشته در توييتر با اعلام عادي‌سازي روابط بين منامه و تل‌آويو نوشت: «امروز يك گشايش تاريخي ديگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسراييل و پادشاهي بحرين به توافقي براي صلح دست پيدا كردند. بحرين دومين كشور عربي است كه ظرف ۳۰ روز با اسراييل صلح مي‌كند.»


بررسي وضعيت كوبا در دولت بايدن اولويتش را از دست داده است

روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع ناشناس گزارش كرد، فرآيند بررسي دولت بايدن در سياست امريكا در قبال كوبا در پنج ماه گذشته يك سانتي‌متر هم به دليل اولويت پايين اين مساله براي كاخ سفيد، حركت نداشته است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، گفته شده كه اين مساله در حال حاضر در وضعيتي بين «بيش از حد سخت» و «ارزشش را ندارد» گرفتار شده است. يك مقام ناشناس دولت امريكا به واشنگتن پست گفت: ما اغتشاش در كل دنيا و يك منطقه داريم. ما در حال مبارزه با يك همه‌گيري و رسيدگي به فروپاشي دموكراسي در يك مجموعه كامل از كشورها هستيم. اين محيطي است كه ما در آن قرار داريم. اين منبع متذكر شد، زماني كه دولت براي مديريت مسائل كوبا اقدام مي‌كند اين كار را در ضمن اينكه منافع امنيت ملي امريكا را در ذهن دارد انجام مي‌دهد. اين مقام در ادامه بيان كرد كه پيش‌زمينه سياسي از زماني كه دولت اوباما در سال 2015 وارد روابط ديپلماتيك با هاوانا شد تغيير كرده است. طبق گفته يك منبع به اين روزنامه، دولت بايدن مي‌داند كه تحت دولت اوباما چه اقداماتي اتخاذ شده‌اند و اينكه متعاقبا در دولت ترامپ نيز چه كاري انجام شده است اما چيزي كه كاخ سفيد شاهدش نيست، اتخاذ گام‌هاي مثبت از سوي خود كوبا است. يك دليل ديگر اينكه دولت بايدن به روابط امريكا با كوبا اولويت پايين مي‌بخشد مخالفت‌هاي داخلي برخي با بهبود روابط بين دو كشور است. رابرت منندز، سناتور بانفوذ نيوجرسي و رييس كميته روابط خارجي اين مجلس براساس گزارش واشنگتن پست با اين اقدام در كنگره مخالفت كرده است. منندز نقشي مهم در مسائلي كه از نظر واشنگتن اولويت دارند ايفا مي‌كند و بنابراين كاخ سفيد عجله‌اي براي جست‌وجوي تغييرات ندارد. منندز ‌زاده امريكا و يك مهاجر كوبايي‌تبار متعلق به دوران قبل از كمونيسم در كوبا است. وزارت امور خارجه كوبا اميد زيادي به بازيابي روابطي كه در دولت ترامپ به ناگهان قطع شدند، داشته است؛ در حالي كه دولت ترامپ نام كوبا را مجددا به فهرست امريكا از به اصطلاح دولت‌هاي پشتيبان تروريسم اضافه كرد. برونو رودريگز، ديپلمات ارشد دولت كوبا و وزير امور خارجه اين كشور بيان كرد اختلافات سياسي و ايدئولوژيكي مانعي براي روابط متمدنانه و محترمانه با همسايگان نيستند. رودريگز بعد از مشاهده اينكه دولت بايدن تلاشي براي ترميم روابط نداشت، كاخ سفيد را به دليل مطرح كردن وعده‌هاي توخالي و عدم پيشرفت محكوم كرد. يكي از دلايل اينكه امريكا تنها حضوري اسمي در كوبا دارد چند سري پرونده‌هاي مربوط به سال 2017 است كه در جريان آنها كارمندان ديپلماتيك امريكا بدون دليل مشخصي بيمار شدند. در يك مقطع واشنگتن شروع به مظنون شدن به اين كرد كه اين كارمندان ديپلماتيك كنسولگري‌اش قرباني حمله با يك سلاح اسرارآميز صوتي يا انرژي هدايت شده با منشا نامشخص هستند و سريعا اكثر پرسنلش را فراخواند. واشنگتن پست در گزارشش نوشت، صرف‌نظر از اينكه چه كسي در پشت اين حملات بوده و اينكه آيا آنها اصلا رخ داده‌اند، امريكا همچنين نگران اين است كه بازيابي روابط با كوبا تا چه حد ايمن بوده و اينكه آيا اين حادثه ممكن است تكرار شود يا خير.


بلينكن: نيروهاي خارجي به زودي ليبي را ترك‌  مي‌كنند

آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه ايالات متحده از اجماع عمومي براي برگزاري انتخابات در ليبي و خروج نظاميان خارجي از اين كشور خبر داد. بلينكن روز سه‌شنبه طي اظهاراتي در كنفرانس مقابله با تروريسم در رم (پايتخت ايتاليا)، گفت: «در مورد برگزاري انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري در ليبي و خروج نيروهاي خارجي، اجماع گسترده‌اي وجود دارد.» به نوشته وبگاه شبكه «اسكاي‌نيوز»، او با تاكيد بر لزوم خروج نظاميان خارجي از كشور ليبي، توضيح داد: «كشورهاي داراي نيروي نظامي در ليبي، از جمله روسيه و تركيه، نمي‌توانند اجماع در مورد خروج نيروهاي خارجي را ناديده بگيرند.» وزير خارجه امريكا همچنين افزود: «به زودي شاهد شروع روند خروج نظاميان خارجي از ليبي خواهيم بود اما اين فرآيند زمان‌بر خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون