• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4965 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۹ تير

خبر

ساماندهي 88 هزار نفر نيرو در آموزش و پرورش

معاون حقوقي و امور مجلس وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سيماي مركز كرمان از ساماندهي 88 هزار نفر نيرو در آموزش و پرورش كشور به استناد تبصره ده ماده 17 قانون تعيين تكليف نيروهاي حق‌التدريس خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌ و پرورش، قاسم احمدي لاشكي در سفر به استان كرمان درخصوص ساماندهي نيرو‌هاي حق‌التدريس گفت: دولت در اين راستا كار بزرگي كرده است و ۸۸ هزار نفر نيروي انساني را به استناد تبصره ده ماده ۱۷ قانون تعيين تكليف نيرو‌هاي حق‌التدريس، ساماندهي نموده و همه آنها راهي دانشگاه فرهنگيان مي‌شوند تا دوره‌هاي لازم را طي كنند. اگر دوره‌ها با موفقيت طي شوند، اميدواريم بتوانيم در سال تحصيلي آينده از آنها استفاده كنيم.
معاون حقوقي و امور مجلس وزير آموزش و پرورش گفت: قانونگذار اعلام كرده اين افراد بايد دوره يكساله را بگذرانند و بعد از كسب نمره، فرآيند اداري و استخدامي آنها طي شود. احمدي لاشكي با اشاره به قانون جديدي براي نيرو‌هاي بازمانده از نهضت و نيرو‌هاي طرح امين و معلمان قرآني اظهار داشت: مجوز آزمون، از ستاد ملي كرونا گرفته شده و حدود ۱۴هزار نفر وضعيت‌شان مشخص مي‌شود.


شيوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي ابلاغ  شد

شيوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي در سال تحصيلي 1401-1400، از سوي مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اجراي سياست‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، مبني بر بهره‌مندي فرزندان لازم‌التعليم اتباع افغانستاني از امكانات آموزشي، «شيوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي در سال تحصيلي 1401-1400»، از سوي مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور به ادارات كل استان‌ها ابلاغ شد. از اهداف اصلي اين شيوه‌نامه، فراهم نمودن امكان «دسترسي به آموزش پايه براي كودكان لازم‌التعليم اتباع خارجي»، «ايجاد فرصت‌هاي برابر و عدالت آموزشي، براي همه دانش‌آموزان و افراد لازم‌التعليم» در راستاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و «توسعه بهداشت در جامعه دانش‌آموزان اتباع خارجي» با هدف حفظ سلامت دانش‌آموزان مدارس كشور، ذكر شده است. بر اين اساس، دانش‌آموزان اتباع خارجي داراي مدارك مجاز گذرنامه و رواديد معتبر، جزو دانش‌آموزان مشمول ثبت‌نام و تحصيل در مدارس كشور محسوب مي‌شوند. در بخشي از اين شيوه‌نامه آمده است: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجي در هنرستان‌هاي شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش با رعايت سهميه پذيرش 20درصدي از ظرفيت در ناحيه، شهرستان و منطقه در رشته‌هاي شاخه فني و حرفه‌اي و رشته‌هاي: پويانمايي، سينما، نمايش، عكاسي، موسيقي، نوازندگي و شاخه كاردانش، هتلداري، نقاشي ايراني، صحافي و جلوه‌سازي و نوازندگي سازهاي ايراني و خارجي آواز ايراني، بلامانع است.


جذب نيرو از بين تجمع‌كنندگان از دلايل افت كيفيت آموزش و پرورش

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش با وجود كمبود اعتبار از ذخاير خود درست استفاده نمي‌كند، چراكه ۵۰درصد املاك اين وزارتخانه رها شده و سند ندارند.
حجت‌الاسلام «احمدحسين فلاحي» سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در واكنش به تجمع‌ اخير كارنامه سبزها در مقابل آموزش و پرورش گفت: راه‌حل مشكل اين افراد، تجمع نيست. به هر حال آموزش و پرورش با اعلام ظرفيت‌ها، نيروي مورد نياز خود را در مقاطع مختلفي كه توانسته اعتبار آنها را تامين كند، پذيرش كرده است. پيگيري‌هاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و سازمان امور اداري استخدامي انجام شده كه طي آن به وزير آموزش و پرورش قول داده شده است نزديك به ۱۰ هزار ظرفيت ديگر به سقف قبلي اضافه شود.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: متاسفانه بحث تجمع سال‌هاست كه جا افتاده و خيلي از نيروهاي آموزش و پرورش با همين شيوه تجمع پذيرفته شده‌اند و اين باعث شده كيفيت آموزش و پرورش پايين بيايد. او در پاسخ به اين سوال كه آموزش و پرورش چند سال است با كمبود نيرو مواجه است، چرا از كارنامه سبزها استفاده نمي‌كند، گفت: اينكه آموزش و پرورش كمبود نيرو دارد درست است، اين نهاد اكنون ۲۲۰ هزار نفر كمبود نيرو دارد. از طرف ديگر جوانان مستعدي كه مي‌توانند در اين قضيه ايفاي مسووليت كنند، زياد هستند، پس بايد تدابيري اتخاذ شود.
حجت‌الاسلام فلاحي در ادامه توضيح داد: راه تامين نيروي مورد نياز آموزش و پرورش از طريق دو دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي است، اگر به غير از اين دو مسير بخواهيم راه ديگري برويم و نيرو جذب كنيم همين وضعيت فعلي را شاهد خواهيم بود. بعضا گفته مي‌شود ۷۰درصد نيروي آموزش و پرورش از بين همين تجمع‌كنندگان مقابل مجلس و وزارتخانه گرفته شده است و در واقع عاقبت آموزش و پرورش را به بد جايي مي‌برد؛ بنابراين بايد ظرفيت دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون