• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4965 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۹ تير

ادامه از صفحه اول

سالي كه نكوست 

7ـ ‌ ذهنيتي كه مساله فساد را به اين امور سطحي تقليل مي‌دهد، حوصله فكر كردن و شناخت واقعيت را ندارد. چقدر بايد بي‌احتياط در بيان نظر باشيم كه چنين گزاره‌اي را بگوييم كه سر و ته آن پر از تناقض است. 
اميدوارم دولت جديد تحت تاثير اين حرف‌هاي بي‌پايه قرار نگيرد و گامي ولو كوچك براي بهبود وضع مردم بردارد. هنوز نگاهم مثبت است. اين را مي‌نويسم تا توجهات را به خطرات چنين گزاره‌هاي نااميدكننده‌اي جلب كنم.

اوج‌گيري كرونا بين دو دولت !

اگر در اين رابطه شخص وزير خارجه فقط به همين منظور سفر‌هاي دوره‌اي انجام مي‌داد، سزاوار بود و اگر همه اين سفرها منجر به نجات جان 10 نفر مي‌شد، شايسته تقدير بود. بگذار بگوييم كه از نظر آمار واكسيناسيون در جهان وضعيتي اسفبار داريم و صف سالمندان محترم براي دريافت واكسن خجالت‌ساز است چنانچه مردي اين بليه را بشنود و ببيند سزاوار است كه اشك بريزد و از غصه دق كند. مگر اينكه آقايان ايران را با كشورهاي فقير مقايسه كنند و به خود نمره قبولي بدهند! نگارنده اين سطور در عالم سادگي خود و نظر به اهميت جان انسان‌ها بارها مطرح كرد كه اگر خريد واكسن و نجات جان بسياري از هموطنان موكول به اعطاي برخي امتيازات به كشورهاست جدا بايد مورد بررسي قرار گيرد و حتي تغيير در برخي سياست‌ها هم براي حفظ جان انسان‌ها كاملا توجيه‌پذير است.اين معنا مبناي اخلاقي، انساني، قرآني و حتي سياسي دارد و دوستداران زيست انساني و معتقدان و حرمت‌گذاران به ارزش زندگي در آن مناقشه ندارند. اكنون متاسفانه و شوربختانه گويا در آستانه قرار گرفتن در پيك پنجم كرونا هستيم و درست در همين زمان است كه دولت در حال انتقال است و بيم سست شدن همان مديريت ضعيف و رها شدن موضوع يك نگراني بي‌مورد نيست. وقتي در آستانه تعطيلات از همه جا صداي دلسوزان بلند بود كه جلوي مسافرت‌ها را بگيريد و خطر انفجار كرونا حتمي است در عمل نهايت سستي را مشاهده مي‌كرديم و خونسردانه وارد امواج بلند كرونا مي‌شديم، چرا حالا نگران نباشيم همان مسوولان كه در حال بستن بار و بنديل خويشند از حد متعارف خود هم كمتر اهتمام داشته باشند و موج پنجم با ارتفاع بلندتري كشور را دربر بگيرد؟ مجلسي كه بي‌وقفه به امور مورد علاقه خود از جمله تحديد فضاي مجازي و تشويق به فرزندآوري و صدور انواع نامه‌ها براي حضور افراد در انتخابات مشغول بود و اكنون خود را پيروز دهر مي‌داند براي رضاي خدا و صيانت از جان موكلان خود ورود كند و جلوي كمترين كم‌كاري‌هاي احتمالي را قاطعانه بگيرد. گفته شد كه اگر دولت آينده واقعا در زمينه مبارزه با كرونا جدي است بايد از هم‌اكنون كميته‌اي تشكيل دهد تا كارشناسان و محققان و مديران اجرايي طرح‌هاي خود را آماده كنند و مقدمات كار فراهم شود و دقيقا از روز نخست تصدي امور اجرايي مبارزه با كرونا عملا و نه به صورت شعاري جان تازه‌اي بگيرد. مردم گناهي ندارند كه از هر سو به زحمت و مشقتي دچارند و حالا آمد وشد دولت‌ها براي‌شان مزيد بر علت شود و باز هم سيلي سختي از كرونا دريافت كنند.

مسكن و تاثير چند عامل همزمان

اما اينكه تمام اين فشار مي‌تواند منتج به افزايش قيمت مسكن مي‌شود؟ پاسخ خير است، چراكه در سال‌هايي رشد قيمت مسكن بيشتر از تورم بوده يا حتي روندهاي متفاوت با يكديگر داشتند. علي‌الاصول در بلندمدت مهم‌ترين عنصر در قيمت مسكن، تورم است. در شرايطي كه تورم‌هاي بالاي 40درصدي را تجربه مي‌كنيم و هنوز چشم‌اندازي از كاهش تورم در پيش رو وجود ندارد. سياست‌ها در جهتي است كه انتظار مي‌رود كسري بودجه بيشتر شود و منابع درآمدي نيز همچنان ضعيف و ناپايدار است مگر اينكه برجام به كمك آيد. در چنين شرايطي تورم نيز به همين منوال خواهد بود و بر تمام كالاها تاثير مي‌گذارد كه مسكن نيز بي‌نصيب نخواهد بود. كمااينكه اين تاثير را در افزايش بيش از دو برابري برخي مصالح ساختماني نيز مشاهده كرديم. به عنوان مثال بتن، سيمان و سنگ جهش‌هاي قيمتي زيادي داشتند. انتظار بر كاهش يا سقوط در قيمت‌ها به تعبير برخي، واقع‌بينانه نيست. ولي ميزان افزايش و حتي ثبات قيمت‌ها بستگي به شرايط اقتصادي دارد كه خود از عوامل بيروني مانند برجام و عوامل دروني مانند سياست‌هاي پولي و مالي و سياست‌هاي حوزه مسكن تاثير مي‌پذيرد. درخصوص تاثير عامل دروني بايد منتظر تشكيل كابينه دولت جديد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون