• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

اصولگرايان تلاش مي‌كنند از اصلاحِ طالبان بگويند، مسوولان نيز از اظهارنظر صريح خودداري مي‌كنند

تروريست خوب، تروريست بد

طالبان كه دوباره در افغانستان طغيان كرد و شهر به شهر و خانه به خانه پيش رفت. كاربران افغانستاني شبكه اجتماعي توييتر يكي پس از ديگري از خطر اين گروه تروريستي نوشتند و خواستار مقابله همه‌جانبه دولت خود با آنان شدند. دولت‌شان اما نه آن زمان و نه حالا به تنهايي توانايي ايستادگي مقابل آنها را ندارد پس فارسي‌زبانان توييتر كنار هم قرار گرفتند و از خطر اين گروه تروريستي براي كل منطقه و جهان گفتند. سابقه سياه طالبان در برخورد با زنان از يك‌سو و اقدامات خرابكارانه آنان از سوي ديگر موضوعي نيست كه ظرف يك روز و دو روز حتي دو يا سه سال از ذهن افغانستاني‌ها و حتي ايرانيان پاك شود. مردم هنوز طالبان را تروريست مي‌دانند اما در اين ميان كم نيستند رسانه‌هاي اصولگرايي كه تلاش مي‌كنند از اصلاح اين گروه تروريستي بگويند. اقدامات اصولگرايان و نيروهاي وابسته به اين جريان سياسي چه در رسانه‌هايشان و چه در شبكه اجتماعي توييتر با واكنش‌هاي تند و تيز كاربران ايراني و افغانستاني مواجه شد اما توقفي در كار نبود. آنان عزم كرده بودند كه از اصلاح طالبان بگويند ولي ميان نيروهاي جوان خود نيز اتفاق نظري در اين زمينه ندارند اما در رسانه‌هايشان اوضاع متفاوت است. يك روز پايگاه خبري «مشرق» و روز ديگر روزنامه «جوان» از طالبان و اصلاح آنان مي‌نويسند و به زعم ناظران، مي‌كوشند طالبان را تروريستي خوب جلوه دهند و جالب آنكه مسوولان دولتي نيز از اظهارنظر صريح و اتخاذ موضع عليه تروريست‌هاي طالبان خودداري مي‌كنند.
طالبان در مرزهاي ايران؟!
هم‌مرزي ايران و افغانستان سبب شده تا مسوولان ايران حتي در صورت تمايل نيز نتوانند خطرات طالبان را ناديده بگيرند. وزير بهداشت دولت دوازدهم همين چند روز پيش در كنار اظهارات نه چندان واقع‌بينانه خود درباره سيستان و بلوچستان، ترس مردم افغانستان از طالبان و حضورشان در مرزهاي ايران و بعضا ورودشان به خاك ايران را يكي از دلايل اوج‌گيري كروناي دلتا اعلام كرد و همزمان اخباري مبني بر حضور طالبان در مرز «دوغارون» منتشر شد. محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس دهم فيلمي در اين زمينه منتشر كرد ولي روز گذشته سخنگوي گمرك ايران به تكذيب اين مساله پرداخت و جالب آنكه تاكيد كرد هيچ سندي مبني بر حضور طالبان در مرز دوغارون وجود ندارد حال آنكه فيلم‌هاي آن در توييتر ميان كاربران دست به دست مي‌شود. او گفته است: « تكذيب مي‌كنيم چرا كه هيچ گونه مدركي مبني بر حضور طالبان در اين مرز ديده نمي‌شود. در صورت مشاهده هرگونه حضوري تمام فعاليت‌ها متوقف مي‌شود، اما شاهد اين هستيم كه تمام فعاليت‌ها در جريان هستند. حتي فيلمي كه در فضاي مجازي منتشر شده است، مربوط به گمرك افغانستان نيست و هيچ‌گونه سلاحي نيز ديده نمي‌شود. تقريبا ۱۵ روز گذشته درگيري محدودي در اين مرز صورت گرفته بود كه سريعا حل شد و خاتمه پيدا كرد.»
مذاكره با طالبان؛ بله يا خير؟!
سخنگوي دولت جمهوري اسلامي اما به‌رغم همه اين نگراني‌ها حاضر نشد در جريان نشست خبري روز گذشته خود به سوالي در اين زمينه پاسخ روشن دهد. علي ربيعي در مواجهه با اين پرسش كه ايران و طالبان در حال مذاكره هستند يا در آينده مذاكره‌اي ميانشان شكل خواهد گرفت، تنها به ذكر اين مهم بسنده كرد كه «مذاكرات در اين زمينه تصميمي است كه در سطوح عالي گرفته مي‌شود و در جهت منافع ملي است» حال آنكه هر تصميمي بدون اقناع عمومي آنچنان كه بايد و شايد موفقيت‌آميز نخواهد بود و مي‌تواند موجبات بي‌اعتمادي هرچه بيشتر مردم به مسوولان را در پي داشته باشد.
اصولگرايان: طالبان اصلاح شده است!
اصولگرايان هم همانطور كه گفته شد در اين ميان حداقل تعارف‌هاي مرسوم را كنار گذاشته‌اند و عملا در رسانه‌هاي خود از اصلاح طالبان مي‌نويسند. طالباني كه همين يكي- دو روز گذشته در يكي از شهرهايي كه در افغانستان تصرف كرده، اعلاميه‌اي پخش كرده بود كه زنان جز با محارم خود از منازل‌شان خارج نشوند. «مشرق» اما بي توجه به اين مساله در شرايطي 14 تير با سخنگوي اين گروه تروريستي مصاحبه كرد كه خود آنان به‌حق جزو منتقدان پخش مراسم گروهك منافقين از شبكه‌هاي فارسي‌زبان خارج از ايران بودند. ذبيح‌الله مجاهد در جريان اين گفت‌وگو با بيان اينكه «ايران به ما اعتماد كند»، از پرهيز طالبان از جنگ گفته و تضمين داده كه خاك افغانستان محلي براي حمله به ديگر كشورها نشود. روزنامه جوان نيز عكس يك شماره 15 تير خود را به طالبان اختصاص داد و به نقل از آنان نوشت كه «اصلاح شده‌ايم». آنچه پيداست، تمايل اصولگرايان به طالبان به دليل دشمني با ايالات متحده امريكاست. از قرار معلوم آنان تلاش مي‌كنند با همسويي با طالبان مچ امريكا را در افغانستان بخوابانند حال آنكه افكار عمومي و ناظران مستقل نگران افغانستان با طالبان، سرنوشت مردم، افول همين دموكراسي حداقلي در افغانستان و البته رسوخ اين تروريست به مرزهاي ايران هستند. بايد ديد در نهايت سرنوشت تقسيم تروريست طالبان به خوب و بد توسط اصولگرايان به كجا كشيده خواهد شد و در دولت سيد ابراهيم رييسي، ايران با طالبان چه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون