• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

خبر

ادامه سركوب گسترده معترضان به محمود عباس در كرانه باختري

سرويس‌هاي امنيتي تشكيلات خودگردان همچنان به سركوب فعالان فلسطيني و تظاهرات‌هاي فلسطينيان در كرانه باختري ادامه مي‌دهند. به گزارش ايسنا، به نقل از عربي ۲۱، انجمن «وكلاي حامي عدالت» اعلام كرد كه سرويس‌هاي امنيتي تشكيلات خودگردان اجازه برگزاري راهپيمايي در شهر رام‌الله در اعتراض به ترور نزار بنات و سركوبگري‌هاي اين سرويس‌ها را نداد و ۱۴ فعال سياسي را هم بازداشت كرد. پليس فلسطين ميدان «المناره» رام‌الله را مسدود و شش فعال فلسطيني را به محض رسيدن به محل تجمع بازداشت كرد و اجازه هيچ گونه تجمعي را نداد. نيروهاي پليس فلسطين و دستگاه‌هاي امنيتي روز دوشنبه كمي پيش از آغاز تظاهراتي با فراخوان جنبش‌ها و گروه‌هاي جوانان در رام‌الله در محكوميت قتل «نزار بنات»، فعال مخالف فلسطيني، در ميدان المناره در مركز رام‌الله مستقر شده و شش فعال از جمله عمر عساف، رهبر جمعيت دموكرات فلسطين و خالد عوده‌الله، نويسنده را بازداشت كرده و به بهانه اينكه اين تظاهرات مجوز نداشت، اجازه برگزاري آن را ندادند. شاهدان عيني هم اينكه پليس فلسطين ميدان المناره را مسدود كرده و فعالان فلسطيني را به محض رسيدن به محل تجمع بازداشت كردند، تاييد كردند. لوي ارزيقات، سخنگوي پليس فلسطين با اشاره به بازداشت تعدادي از كساني كه در خيابان اصلي رام‌الله تجمع كردند بود، اعلام كرد كه بازداشت آنها به دليل اين بوده كه مجوزي براي برپايي اين تجمع نداشتند و همه آنها براي اتخاذ اقدامات قانوني لازم به دادستاني كل ارجاع داده خواهند شد. اين در حالي است كه ابراهيم ملحم، سخنگوي دولت فلسطين اعلام كرد: محمد اشتيه، نخست‌وزير فلسطين به پليس دستور داد تمامي افرادي را كه عصر دوشنبه در رام‌الله بازداشت شدند، آزاد كنند. برخي نهادهاي حقوقي فلسطين نيز آزادي اين افراد را خواستار شدند. همچنين فعالان فلسطيني اسامي ۱۲ تن از افراد بازداشت شده در رام‌الله را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كردند. اعتراضات نسبت به ترور نزار بنات فعال سياسي فلسطيني در الخليل به دست سرويس‌هاي امنيتي تشكيلات خودگردان روز به روز شدت مي‌يابد. تظاهركنندگان همچنين خواستار كناره‌گيري محمود عباس رييس اين تشكيلات به خاطر وضعيت موجود هستند. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين رييس دفتر ملي فلسطين و وزير فرهنگ سابق اين تشكيلات را به دنبال انتشار مطلبي در فيسبوك در اعتراض به قتل نزار بنات توسط نيروهاي امنيتي از سمتش بركنار كرد. طبق گزارش‌ها، رهبري تشكيلات خودگردان فلسطين از تمام مسوولان خواسته هيچ گونه اظهارنظري در محكوميت آنچه براي نزار بنات، فعال فلسطيني رخ داده و همچنين سركوب تظاهرات‌هاي رام‌الله مطرح نكنند. منابعي كه نام‌شان را فاش نكردند، گفتند، تصميم بركناري بسيسو در سايه انتشار مطلبي درباره تظاهرات‌كنندگان فلسطيني گرفته شد كه در اعتراض به قتل بنات به خيابان‌ها رفتند. بسيسو روز ۲۴ ژوئن در فيسبوك صداي نزار بنات را اشعه‌اي مثل اشعه ليزر توصيف كرد و افزود: هيچ چيز ارتكاب جنايت مذكور را توجيه نمي‌كند. قتل انسان جرم است هر چه قدر هم كه در هاله‌اي از ابهام بوده و منفعلانه باشد بايد خونخواه انسان‌ها در مقابل انواع فولاد قاتل باشيم.


سفر يك ديپلمات ارشد اسراييل به مراكش

يك ديپلمات ارشد اسراييل قصد دارد با سفر به مغرب با مقام‌هاي ارشد اين كشور گفت‌وگو كند. به نوشته شماره سه شنبه وبگاه «تايمز اسراييل» «آلون اوشپيز»، مديركل وزارت امور خارجه رژيم اسراييل به دستور«يايير لاپيد» وزير امور خارجه قصد عزيمت به مغرب را دارد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، اوشپيز قرار است با «فواد يعزوره» همتاي مغربي خود و همچنين ديگر مقامات ارشد ديپلماتيك اين كشور ديدار كند. اين ديدارها پيش از آغاز پروازهاي مستقيم بين طرفين است كه انتظار مي‌رود ظرف چند هفته آغاز شود. ديوان پادشاهي مغرب چندي قبل در بيانيه‌اي از برقراري روابط كامل ديپلماتيك، با اسراييل خبر داد اما مدعي شد كه اين عادي‌سازي روابط تأثيري در موضع رباط در خصوص فلسطينيان نخواهد داشت. وزير خارجه مغرب روز يكشنبه گفت كه روابط ميان كشورش با اسراييل قبل از اعلام توافق عادي‌سازي هم اساسا عادي بوده است. «ناصر بوريطه» در گفت‌وگو با روزنامه «يديعوت آحارونوت» گفـت: «از ديدگاه ما، از عادي‌سازي با اسراييل حرف نمي‌زنيم، زيرا روابط ما اساسا عادي بود. ما در مورد ازسرگيري روابط ميان دو طرف همچون گذشته صحبت مي‌كنيم، زيرا اين رابطه هميشه وجود داشته و هرگز متوقف نشده است.»


لاوروف: مسكو پاسخ سختي به اقدامات غيردوستانه امريكا خواهد داد

«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه در گفت‌وگو با روزنامه «راكيات مرديكا» تاكيد كرد كه مسكو قصد دارد پاسخ تند و خشني به گام‌هاي غيردوستانه امريكا بدهد. وزير خارجه روسيه با تاكيد بر لزوم پيشبرد همكاري بر اساس احترام متقابل افزود: «رييس‌جمهور روسيه [ولاديمير پوتين] به وضوح و از جمله در ملأعام اعلام كرد كه نتيجه از هر جهت فقط از طريق يافتن توازن منافع متقابل قابل قبول بر اساس اصل برابري امكانپذير است.» وي سپس به مذاكرات اخير پوتين و «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا در ژنو اشاره كرد و گفت: «هيچ‌ گونه عدم توافقي در گفت‌وگوها [با جو بايدن رييس‌جمهور امريكا در ژنو] مطرح شد. اما پس از اتمام مذاكرات، مقام‌هاي امريكايي از جمله شركت‌كنندگان در نشست وين، با نيروي مضاعف سخنراني‌هاي قبلي خود را آغاز كردند و گفتند: خب ما به مسكو گفتيم، ما صراحتا هشدار داديم و خواسته‌ها را مطرح كرديم. ضمنا اينكه تمامي اين هشدارها با تهديد همراه بوده است مبني بر اين كه: اگر روسيه «ظرف چند ماه» حاضر به پذيرش «قوانين بازي» - كه در ژنو مطرح شد - نشود، در معرض فشارهاي جديد قرار خواهد گرفت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون