• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

طالبان تمايلي به صلح ندارد

در حالي كه طالبان به پيشروي خود در جبهه‌هاي مختلف نبرد در افغانستان ادامه مي‌دهد، دولت افغانستان اعلام كرده است كه قصد ندارد در آستانه خروج نظاميان خارجي در مقابل اين گروه شبه‌نظامي تسليم شود و در برابر طالبان هم در پي انتشار گزارش‌هايي مبني بر آمادگي براي ارايه طرح جامع صلح، اين خبرها را تكذيب كرده است. همزمان در بريتانيا، وزراي دفاع و نيروهاي مسلح اين كشور با اظهار نگراني نسبت به خروج اجباري از افغانستان، اين اقدام را خلاف منافع لندن و كمك به گسترش افراطي‌گري و تروريسم توصيف كرده‌اند.
غني:  مقابل  طالبان  تسليم  نمي‌شويم
رييس‌جمهور افغانستان با اشاره به اينكه مسووليت خونريزي و ويراني به دوش طالبان و حاميان آنها است تاكيد كرد، هيچگونه اراده‌اي براي تسليم شدن در مقابل طالبان وجود ندارد. به گزارش فارس، محمداشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان، گفت كه هيچ‌گونه معامله و اراده تسليم‌ شدن در مقابل طالبان وجود ندارد. وي در نشست امروز كابينه گفت: «ما زندگي باعزت مي‌كنيم، اكنون روز غيرت، عزم و اراده است.» غني افزود كه اگر طالبان فكر مي‌كنند كه ما تسليم مي‌شويم، صد سال ديگر به اين آرمان نخواهند رسيد. وي خاطرنشان كرد كه مسووليت خونريزي و ويراني به دوش طالبان و حاميان آنها است. رييس‌جمهور افغانستان اين سخنان را در حالي مطرح كرده است كه طالبان حملات خود را بر ولايت‌هاي اين كشور شدت بخشيده است. اين گروه مدعي است كه در دو ماه اخير بيش از ۱۰۰ شهرستان را تصرف كرده است.
طالبان: طرحي  براي  مصالحه  وجود  ندارد
سخنگوي دفتر سياسي طالبان، نعيم وردك، گزارش‌هاي رسانه‌اي را مبني بر اينكه اين جنبش قصد دارد يك پيشنهاد صلح كتبي به دولت افغانستان در ماه اوت ارايه دهد را تكذيب كرد. به گزارش ايسنا به نقل از اسپوتنيك، رويترز روز دوشنبه به نقل از ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان گزارش داد كه اين جنبش در حال تهيه پيش‌نويس صلح براي تحويل به دولت افغانستان در جريان گفت‌وگوها طي ماه آينده است. وردك گفت: در برخي رسانه‌ها اخبار بي‌اساسي وجود دارد كه امارت اسلامي براي صلح برنامه يا برنامه‌اي تنظيم كرده و ماه آينده آن را به دولت كابل تحويل خواهد داد. چنين چيزي وجود ندارد. طالبان در فوريه گذشته در ازاي عقب‌نشيني نيروهاي خارجي، به عنوان بخشي از پيمان صلح با امريكا متعهد به كاهش خشونت شد. با اين حال، با شروع خروج نيروهاي امريكا و ناتو، طالبان حملات خود را شدت بخشيد و قسمت‌هاي زيادي از مناطق روستايي شمال كشور را تصرف كردند. 
لندن: با خروج «اجباري» ما  از  افغانستان 
تهديد  القاعد ه قوت  مي‌گيرد
وزير دفاع انگليس ضمن اذعان به اين مساله كه كشورش به دنبال تصميم امريكا براي خروج از افغانستان مجبور شد تا همه نيروهايش را از اين كشور خاورميانه خارج كند، هشدار داد، تهديد تجديد فعاليت گروه‌هاي تروريستي از جمله القاعده به دنبال خروج نيروهاي ناتو از افغانستان احتمالا افزايش مي‌يابد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه ديلي ميل، بن والاس، وزير دفاع انگليس كه به دنبال مثبت شدن تست كروناي ژنرال نيك كارتر، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح اين كشور مجبور شد خودش را قرنطينه كند، گفت: تصميم امريكا براي خروج از افغانستان، انگليس و متحدان ناتو را در موقعيت بسيار دشواري براي ادامه اين ماموريت قرار داد. والاس به نمايندگان پارلمان در «كميته استراتژي امنيت ملي» گفت: ما در موقعيتي هستيم كه ما نيز بايد از افغانستان خارج شويم، حتي با وجود تمامي خطراتي كه ممكن است در آينده، در ۱۰ تا ۲۰ سال آينده ايجاد شود. وي همچنين متعهد شد كه انگليس به همكاري‌هايش با دولت كابل تحت حمايت امريكا ادامه مي‌دهد و بر تهديداتي كه از افغانستان سرچشمه مي‌گيرد و ممكن است آنقدر بزرگ شود كه دامن انگليس و متحدان‌مان را نيز بگيرد، تمركز كند. جيمز هيپي، وزير نيروهاي مسلح انگليس اين دورنما را مطرح كرد كه ممكن است انگليس از كشوري ديگر جنگنده‌هاي خود را به پرواز درآورد تا حملات هوايي را در افغانستان عليه هر تهديد تروريستي كه به وجودآيد، ترتيب دهد. اين اظهارات والاس به دنبال انتقادات بي‌سابقه «الكس يونگر »، رييس سابق ام‌آي‌سيكس نسبت به اين مداخله ۲۰ ساله در افغانستان در نخستين مصاحبه تلويزيوني‌اش مطرح شدند. اين افسر اطلاعاتي سابق همچنين هشدار داد كه روسيه ممكن است از اين بحران امنيتي براي لطمه زدن به انگليس و متحدانش سوءاستفاده كند.
طالبان  همان  طالبان  قبلي است
«طالبان تغيير كرده‌اند» يا «طالبان تغيير نكرده‌اند؟» اين بحثي سياسي است كه در بالاترين رده‌هاي حكومتي و بين‌المللي مطرح است. طالبان در زمينه حقوق بشر سابقه تاريكي دارند، ولي در اين سال‌ها كوشيده‌اند چهره ديگري از خود نشان دهند. اما واقعيت موجود در مناطقي كه تازه به دست طالبان افتاده‌، نشان مي‌دهد كه نسبت به ۲۰ سال پيش، هيچ تغييري در ذهنيت و رفتار گروه طالبان به وجود نيامده است. به گزارش اينديپندنت طالبان همين هفته پيش توانستند بخش عمده ولايت شمال شرقي تخار را تصرف كنند. اين گروه تقريبا تمام ۱۶ ولسوالي تخار را تصرف كرده و به پشت دروازه‌هاي مركز تالقان رسيده است. با پيشروي طالبان، زندگي در ولايت تخار به‌شدت دگرگون شده، محدوديت‌هاي دوران طالباني بازگشته و بيم و دلهره گسترش يافته است. اينديپندنت با سه شهروند تخاري درباره شرايط زندگي در مناطق تحت سيطره طالبان گفت‌وگو كرده است. سيمين حسيني، رييس راديوي محلي «هم‌صدا» در تخار است كه تمام ۱۲ كارمند و مدير اين راديوي محلي زن هستند و عمده برنامه‌هاي‌شان با هدف آموزش زنان توليد مي‌شود. خانم حسيني از تالقان به اينديپندنت گفت: «از ۱۶ ولسوالي تنها مركز تالقان در كنترل حكومت است. طالبان محدوديت‌هايي را وضع كرده‌ و معيارهايي را معرفي كرده‌اند كه مردم بايد بپذيرند؛ مثلا اينكه خانم‌ها نبايد بدون همراهي يك محرم جايي بروند.» او مي‌گويد اين به معناي حصر زنان پشت ديوارهاي خانه است چرا كه هيچ زني نمي‌تواند همواره با يك محرم همه جا برود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون