• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

خبر

دولت سيزدهم بايد مساله آراي باطله را ريشه‌يابي كند 

جواد مجتهد شبستري، عضو مجلس خبرگان رهبري معتقد است همان‌طوركه مقام معظم رهبري فرمودند، كساني كه پاي صندوق مي‌آيند و راي باطله مي‌دهند يعني نتوانستند از ميان كانديداها به نظر و فردي برسند يا فرد مورد نظرشان ميان نامزدها حضور ندارد يا تاييد صلاحيت نشده است و به هر جهت نتوانستند به نتيجه برسند و نوعا اينچنين بوده است در غير اين صورت چرا بايد زحمت معطل ماندن و در صف ايستادن را متحمل مي‌شدند؟ به گزارش مهر، او ادامه داد: «آقاياني كه مي‌گويند آراي باطله به معناي قبول نداشتن نظام است بايد به اين سوال پاسخ دهند كه چه تفاوتي ميان كسي كه راي باطله مي‌دهد با كسي كه اساسا راي نمي‌دهد و پاي صندوق راي حضور نمي‌يابد وجود دارد؟ حتما بايد ميان اين دو تفاوتي وجود داشته باشد و اين تفاوت همان است كه رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هاي خود به آن اشاره كردند.» مجتهد شبستري تاكيد دارد كه دولت سيزدهم بايد به منظور كاهش آراي باطله و مشاركت بيشتر مردم پاي صندوق‌هاي راي، اين موضوع را ريشه‌يابي كند. قسمتي از كاهش مشاركت در انتخاباتي كه گذشت مربوط به ويروس كرونا بود. عامل مهم ديگر هم مشكلات اقتصادي بود و وقتي مردم ديدند در چند سال اخير مشكلات معيشتي و اقتصادي بيشتر شده است و اين را تفكيك نكردند كه عامل و علت آن نظام نيست بلكه علت عمدتا، مسوولان و بي‌تدبيري و ناتواني مسوولان است كه اين مشكلات را ايجاد كرده است. او معتقد است كه اگر دولت جديد حقيقتا به آنچه مي‌گويد عمل كند و مردم تغيير را در سمت و سوي مسوولان و جهت‌گيري‌ها حس كنند و در امور زندگي مردم گشايشي حاصل شود، قطعا مشاركت مردم در انتخابات آينده بهبود خواهد يافت و بهتر خواهد شد.


عدم مشاركت مردم در انتخابات ربطي به خاتمي و اصلاحات ندارد

جواد امام، فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص بي‌توجهي به اصلاح‌طلبان در جريان انتحابات ۱۴۰۰ و نقش خاتمي گفت: «بحث بي‌توجهي نيست؛ بحث مردم با خاتمي و اصلاحات نيست. بحث مردم در واقع نحوه برگزاري انتخابات، بررسي صلاحيت‌ها و اعمال نظرهايي است كه صورت مي‌گيرد و انتخابات را از معنا تهي مي‌كند. سازوكار انتخاب به صورت واقعي كه مردم در آن مشاركت داشته باشند بي‌اثر شده بنابراين مردم بي‌توجهي نشان دادند وگرنه عدم مشاركت ربطي به خاتمي، اصلاح‌طلبان و اصلاحات ندارد.» به گزارش برنا، او ادامه داد: «بايد به اين وجه توجه شود و حق انتخاب را به مردم بدهيم نه اينكه ما اول انتخاب كنيم و حق انتخاب از مردم گرفته شود و آنها محكوم به راي دادن شوند.» امام همچنين درخصوص حمايت سيدمحمد خاتمي از عبدالناصر همتي متذكر شد كه خاتمي از هيچ فردي حمايت نكرد.

تندروهاي اصولگرا ، اصلي‌ترين مانع نتيجه‌بخشي اقدامات رييسي هستند

محمد سالاري، عضو جبهه اصلاحات معتقد است كه «حضور برخي افراد و گروه‌هاي تندرو درون جريانات سياسي به خصوص در ميان اصولگرايان حامي رييس‌جمهور منتخب، مي‌تواند اصلي‌ترين مانع تداوم و نتيجه‌بخشي اقدامات رييسي باشد كه اميدواريم با هوشياري ايشان و ديگر دلسوزان نظام، شاهد به ثمر نشستن اين رفتار مطلوب و كاهش مشكلات داخلي و خارجي و نهايتا بازگشت آرامش به كشور و زندگي مردم باشيم.» به گزارش ايلنا، او با هشدار نسبت به برخي سهم‌خواهي‌ها در تشكيل دولت سيزدهم گفت: «انتخاب وزرا و افراد موثر در دولت آينده بسيار حائز اهميت است و از هم‌اكنون جريانات داخلي و جامعه بين‌الملل منتظر مهم‌ترين گام رييس‌جمهور منتخب هستند تا بهتر بتوانند آينده را پيش‌بيني كنند.» سالاري ادامه داد: «تشكيل يك كابينه فراجناحي و به دور از تعصبات جناحي و سهم‌خواهي‌ها، بهترين مولفه راستي‌آزمايي مستقل بودن رييس‌جمهور آينده كشورمان است كه در صورت تحقق مي‌تواند اميد به حل مشكلات داخلي و بين‌المللي را افزايش دهد و همه جريانات سياسي حتي منتقدان را براي همكاري با دولت سيزدهم ترغيب نمايد.» 

اعتراض مردم در انتخابات، اعتراض اصلاح‌طلبي بود 

محمدعلي ابطحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب، در رابطه با انتقاد برخي در مورد اشتباه «خاتمي» در انتخابات و تكرار او گفت: «جريان اصلاح‌طلبي حتي اگر به بن‌‌بست هم بخورد نمي‌تواند مسيرش را از صندوق راي جدا كند و بايد تلاش كند مسير اصلاح‌طلبي را باز كند تا صندوق تاثيرگذار باشد. اگر ما اين را مشي اصلاح‌طلبي بدانيم، به‌طور طبيعي خاتمي از چارچوب خود خارج نشده است.» به گزارش برنا، او تاكيد كرد: «نكته قابل توجه ديگر اين است كه جامعه اصلاح‌طلبانه‌تر از اصلاح‌طلبان پيش رفت و حس كرد مسير صندوق بازشدني نيست و خواست تا مخالفت خود را با ممانعت از اصلاح‌طلبي با راي ندادن انجام بدهد كه امري پيشروتر بود. ولي طبيعتا يك رهبر سياسي نمي‌تواند مسير متفاوت‌تري براي خود انتخاب كند اگر كه به حوزه اصلاحات پايبند باشد.» ابطحي در بخش ديگري از حرف‌هايش درباره اين فرضيه كه برخي معتقد هستند اصلاحات در صندوق راي مرده است، گفت: «آنچه در ۱۴۰۰ اتفاق افتاد عدم مشاركت به معناي شكست در انتخابات نبود بلكه سرعت گرفتن اصلاحات بود چون كساني كه راي ندادند، برانداز نيستند بلكه راي ندادند تا حاكميت و صندوق راي، خود را با مردم تطبيق بدهند. راه‌هاي براندازي راي دادن و ندادن نيست بايد كارهاي ديگري انجام بشود. مردم به خاطر اعتراض راي ندادند كه آن اعتراض، اعتراض اصلاح‌طلبي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون