• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4973 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير

صنايع فولاد و سيمان مي‌گويند بار قطع شدن برق به دوش آنها افتاده است

تاثير خاموشي‌ها بر صنايع بورسي

ندا جعفري

در روزهاي گذشته به دنبال گرماي هوا و بالا رفتن مصرف مشتركان برق، خاموشي‌هايي در كشور بدون اعلام قبلي رخ داد و به‌دنبال مشكلات شديد در برق‌رساني، وزارت نيرو با انتشار جدولي توزيع برق در كشور را جيره‌بندي و محدود كرد، البته به دليل عدم مديريت صحيح برنامه خاموشي‌هاي گسترده‌ وزارت نيرو نيز خارج از ساعت‌هاي اعلام‌شده اتفاق افتاد. قطع مكرر و گسترده برق كه در ماه‌هاي خرداد و تير امسال شدت گرفت باعث ايجاد ضرر و زيان‌هاي كوچك و بزرگ به بخش‌هاي دولتي، خصوصي و كارخانجات و زندگي شخصي مردم شد و به مشكلات اقتصادي نيز دامن‌ زد به گونه‌اي كه اين خاموشي‌ها فعاليت بيمارستان‌ها، كارگاه‌ها، كارخانه‌هاي توليدي و... را مختل كرد اما پس از آن علت خاموشي‌هاي اخير ناترازي در مصرف و توليد برق اعلام شد و شركت توانير دستور توقف فعاليت دريافت برق كارخانجات فولاد و سيمان از شبكه برق را به شركت‌هاي توزيع برق نيروي برق و شركت‌هاي برق منطقه‌اي ابلاغ كرد.

توليدات صنايع افت خواهد كرد
پس از آن كارشناسان اين حوزه اعلام كردند، بخش فولاد و سيمان اين روزها با معضل قطعي برق روبه‌رو شده‌اند و ادامه اين مسير به كل زنجيره فولاد و ساخت و ساز و پروژه‌هاي عمراني ضربه مهلكي وارد خواهد كرد، ضمن آنكه اين اقدام علاوه بر اينكه خسارت‌هاي ميلياردي براي صنايع فولادي و سيماني به دنبال دارد منجر به افزايش قيمت آهن‌آلات در كشور نيز خواهد شد و در كنار آن بازار سرمايه نيز نسبت به خبرهايي كه بر صنايع بورسي تاثيرگذار است واكنش نشان خواهد داد و ضرورت دارد با توجه به شرايط فعلي بازار سرمايه، تدابيري انديشيده شود كه اين‌گونه تصميمات، تا حد امكان با واحدهاي توليدي بورسي كه از جمله بازيگران جدي بورس هستند، هماهنگ شده تا در بازار سرمايه، كمترين تاثير منفي ديده شود. حسين ايزدي، كارشناس بازار سرمايه در مورد قطعي برق فولادي‌ها و سيماني‌ها و تاثير آن بر سودآوري اين صنايع در بورس بر اين باور است كه هر چند در كوتاه‌مدت ممكن است قيمت اين محصولات (فولاد و سيمان) به واسطه كاهش توليدات آنها رشد پيدا كند اما اين‌گونه نخواهد بود كه باعث سودآوري اين صنايع شود. او در اين باره به «اعتماد» گفت: زماني كه توليد كالايي افت كند هر چند نرخ اين محصولات افزايش هم پيدا كند اما عرضه آنها به بورس كالا و به بازار كم خواهد شد و ديگر براي توليدكننده نيز صرفه اقتصادي نخواهد داشت.

بار قطعي برق بر دوش صنايع افتاد
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه معضل كمبود برق بايد از سال‌هاي گذشته پيش‌بيني و راهكاري براي آن تعيين مي‌شد، گفت: مسلما هزينه‌هاي ثابت توليد پابرجا هستند و در چنين شرايطي بار اين قبيل از هزينه‌ها بر عملكرد شركت وارد خواهد شد. او با بيان اينكه اين مدل برنامه‌ريزي‌ها محكوم به شكست است، ادامه داد: اگر تعطيلي كارخانه‌ها از سه هفته‌اي كه اعلام شده بيشتر نشود، راه اندازي مجدد كارخانه نيز حداقل يك هفته طول خواهد كشيد كه اين موضوع به سودآوري صنايع فولادي و سيماني نيز آسيب وارد مي‌كند، ضمن آنكه قطعي برق صنايع تنها به اين كارخانه‌ها آسيب نمي‌رساند و با افزايش قيمت‌ها و عرضه كم آنها به كل جامعه آسيب مي‌رسد. او افزود: همواره در شرايطي كه كمبودي در بازار احساس شود افراد فرصت‌طلب نيز از شرايط به وجود آمده استفاده كرده و بازار را دچار تنش مي‌كنند.  او ادامه داد: به‌ طور كلي در ايران با چالش مصرف بي‌رويه برق مواجه هستيم و عرضه و تقاضا در اين زمينه نامتوازن است و به نظر مي‌رسد اصلاح قيمت انرژي كه مصرف را تاحدودي بهينه‌ مي‌كند در كنار افزايش سرمايه‌گذاري در صنعت برق توام با افزايش راندمان شبكه انتقال مي‌تواند سياست درستي باشد.

 سياست‌هاي جديد در هاله‌اي از ابهام
ايزدي در مورد وضعيت اين روزهاي بازار سرمايه نيز خاطرنشان كرد: در حال حاضر هيجان خوبي بر جو بازار حاكم نيست و موضوعاتي مانند ابهام در توافقات برجام و افزايش يا كاهش نرخ دلار و سياستگذاري‌هاي دولت جديد باعث شده تا سرمايه‌گذاران نتوانند به درستي تصميم‌گيري كنند. اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: هر چند رييس‌جمهور منتخب مشخص شده اما هنوز هيچ‌كدام از سياست‌هاي اقتصادي تيم جديد دولت به صورت شفاف مطرح نشده، ضمن آنكه با حضور گسترده طالبان در افغانستان و آغاز يك بحران ديگر در اين كشور روبه‌رو هستيم كه همه اين عوامل بر بازار سرمايه ايران نيز تاثيرگذار است. ايزدي با اشاره به صعودي شدن بازار در چند هفته گذشته افزود: بايد ديد چه كساني در اين مدت اقدام به فروش سهم‌هاي خود كرده‌اند كه بايد گفت اغلب حقوقي‌ها بوده‌اند. او تصريح كرد: هر چند سهم‌ها امروز در پايين‌ترين نرخ‌هاي خود هستند اما در صورتي كه توافقات برجام صورت گيرد قيمت‌ها باز هم افت خواهد كرد.

ترمز رشد در بازار سهام كشيده شد
براساس اين گزارش، هر چند برخي توليدكنندگان بزرگ فولاد كشور داراي نيروگاه اختصاصي برق هستند و از اين لحاظ چندان جاي نگراني به لحاظ كمبود فولاد در كشور وجود ندارد اما از شركت‌هاي فولاد مباركه و چادرملو خواسته شده كه توان نيروگاهي خود را در شبكه اصلي براي رفع كمبود برق خانگي تزريق كنند كه در واقع چنين اتفاقي كاهش عمليات را در پي خواهد داشت.  تصميم اخير دولت درخصوص قطعي برق صنايع پس از ثبت ركورد‌شكني‌‌هاي جديد در بورس اتخاذ شد كه پس از آن و با محدود شدن مصرف برق شركت‌هاي فولادي و سيماني از سوي توانير، ترمز رشد در بازار سهام نيز كشيده شد به گونه‌اي كه شاخص بورس در جريان معاملات آخرين روز معاملاتي هفته گذشته در بازار سرمايه به رشد ۸۳۵ واحدي بسنده كرد و در ارتفاع يك ‌ميليون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ واحد قرار گرفت.  به اين ترتيب در حالي كه بنا بر روايت آماري چند وقت اخير معاملات سهام، شاهد بازگشت اعتماد ازدست رفته سرمايه‌گذاران به بخش مولد اقتصاد كشور بوديم به يك‌باره بحران برق بورس‌‌بازان را شوكه كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها