• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4973 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير

خبرخوان

بركناري رييس سازمان هواپيمايي كشوري

سياوش اميرمكري، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با حفظ سمت به عنوان سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري منصوب شده است و نام يكي ديگر از فعالان اين حوزه براي رياست سازمان در محافل خبري مطرح است. اين بركناري در آخرين روزهاي دولت روحاني انجام شده و دلايل آن مشخص نيست. دهقاني زنگنه از مردادماه سال گذشته در اين پست جايگزين علي عابدزاده شد. سازمان هواپيمايي كشوري پس از سرنگوني هواپيماي اوكرايني با پدافند نظامي و خطاي انساني، به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است. اين سازمان مسووليت ايفاي دستورالعمل‌هاي پروازي و ارايه مجوزها را به عهده دارد و رييس آن، بايد توسط هيات دولت انتخاب شود.


واكنش اردكانيان به شايعات در مورد اقامت در هتل اسپيناس

روابط عمومي وزارت نيرو طي انتشار شايعاتي در روزهاي اخير مبني بر اقامت وزير نيرو در هتل و اقامت خانواده او در خارج از كشور توضيحاتي را براي روشن كردن افكار عمومي ارايه داد. در اين توضيحات آمده است: انتشار اين شايعات نه تنها كمكي به بهبود وضعيت پيش‌آمده نمي‌كند، بلكه ممكن است موجب دلسردي مردم كشور از خدمتگزاران‌شان در نظام جمهوري اسلامي گردد. رضا اردكانيان هرگز حتي براي يك شب در هيچ‌يك از ۲ شعبه هتل اسپيناس اقامت نداشته و همراه خانواده در منزل شخصي در تهران سكونت دارند. همچنين هرگونه مالكيت يا سهام‌داري ايشان در شركت‌هاي خصوصي صحيح نبوده و از اساس تكذيب مي‌گردد.


نرخ تورم تا پايان سال ۱۴۰۰ كاهش مي‌يابد!

مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون اعلام كرد كه پيش‌بيني مي‌كند نرخ تورم در سه ماه تابستان نزديك به ۴۵ درصد باشد. يعني به ترتيب در تير، مرداد و شهريور برابر ۴۴.۵، ۴۵ و ۴۴.۷ درصد باشد. براساس پيش‌بيني اين مركز نرخ تورم از اول پاييز روند نزولي خواهد داشت و در آذرماه ۳۸.۲ درصد برسد. همچنين اين افت نرخ تورم در سه ماه پاياني سال ۱۴۰۰ براساس پيش‌بيني مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون نه تنها ادامه خواهد داشت بلكه به كمترين رقم از ابتداي سال خواهد رسيد. به اين صورت كه در دي‌ماه ۳۵.۶ درصد، بهمن‌ماه ۳۲.۷ درصد و در آخرين ماه سال نيز برابر ۲۹.۸ درصد برسد. افزايش تورم در سال‌هاي اخير حاصل افزايش حجم نقدينگي، افزايش قيمت دلار، افزايش تورم انتظاري كه تورم كاذب را در پي داشته و افزايش تقاضاي يك‌باره برخي از اقلام مانند مركبات، مواد شوينده و مواردي از اين قبيل به علت شيوع بيماري كرونا است.


استقراض سنگين دولت  از بانك مركزي

اقتصادنيوز گزارش داد: در سال جاري دولت در دو مرحله تقريبا 50 هزار ميليارد تومان از بانك مركزي تنخواه گرفت. اين تنخواه همه ساله در محدوده 3 درصد بودجه دولت بوده كه در سال‌هاي اخير مجوز افزايش اين درصد تا عدد 6 نيز به دلايل حوادث مترقبه مانند سيل و .. صادر شده است. در سال جديد دولت در استفاده از اين مجوز با دو سنت‌شكني روبه‌رو بوده است. نخست هر سالي كه دولت اين پول را از بانك مركزي اخذ مي‌كند بايد آن را تا پايان سال به صورت نقدي تسويه كند. اين در حالي است كه دولت هنوز برداشت سال 99 را به پول‌هاي نقدي تسويه نكرده و آن را به ارزهاي بلوكه‌شده و اوراق ارجاع داده است. به عبارت ديگر نه تنها تنخواه گذشته به صورت واقعي تسويه نشده بلكه 50 هزار ميليارد تومان، نيز پول جديد در قالب تنخواه امسال وارد بازار شده كه اين پول باعث افزايش ضريب فزاينده و بسط نقدينگي منجر مي‌شود. به همين دليل نيز پس از تزريق اين رقم در مقطع ارديبهشت و خرداد نرخ سود در بازار بين بانكي نزولي شده است. چرا كه اين پول به جهت حجم بيشترين مقدار عرضه پول در كشور بوده است. نكته ديگر اينكه دولت در سال جاري به جاي سه درصد تنخواه اقدام به دريافت 4 درصد تنخواه از سقف بودجه عمومي كرده است. در واقع از مجوز اضافي خود در ابتداي سال استفاده كرده است اما نكته اين است كه بودجه 1400 نيز با سنوات قبل تفاوت دارد.


صنعت خودروسازي از مسير سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بسيار دور شده است

آرش محبي‌نژاد دبير انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان خودروي كشور با بيان اينكه ‌صنعت خودروسازي از مسير سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بسيار دور شده است، گفت: بايد در استراتژي صنعت خودروسازي بازنگري شده و تكليف بخش خصوصي و قطعه‌سازان در آن مشخص شود. وي افزود: صنعت خودروسازي از مسير سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بسيار دور شده و با اين ضربا‌هنگ به اهداف نمي‌رسيم؛ انتظار مي‌رود رييس‌ جديد دولت بتواند آن را دوباره به مسير اصلي بازگرداند. دبير انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان خودروي كشور اظهار داشت: ‌انتظار مي‌رود دولت به‌ جاي تصدي‌گري در اين صنعت، حمايت‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در اين عرصه را جدي‌تر دنبال كند. وي درباره خواسته‌هاي فعالان اين صنعت از رييس‌جمهوري آينده، افزود: مهم‌ترين انتظار فعالان اين صنعت، برداشته شدن ابرمشكل «قيمت‌گذاري دستوري»  ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها