• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4974 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۰ تير

نگاهي به فينال يورو ۲۰۲۰ و جدال ايتاليا و انگليس

ومبلي امشب پايتخت فوتبال دنياست

امروز و بعد از انجام ۴۹ بازي، از ساعت 30: 23 به وقت تهران در ورزشگاه ومبلي شهر لندن، انگليس و ايتاليا در شانزدهمين فينال تاريخ يورو مقابل هم قرار مي‌گيرند. چشم ميلياردها انسان از طريق قاب تلويزيون و ۶۰ هزار تماشاچي حاضر در استاديوم به مستطيل سبز ورزشگاه خاطره‌انگيز بريتانيايي‌ها دوخته خواهد شد تا ببينند بعد از ۹۰ يا ۱۲۰ دقيقه اين جورجو كيه‌ليني است كه جام قهرماني را برمي‌دارد و همراه با هم‌تيمي‌هايش راهي خانه مي‌شود يا جام قهرماني در حفاظ دستان هري كين در انگلستان باقي مي‌ماند. بيورن كوييپرز داور سرشناس هلندي اين بازي را قضاوت خواهد كرد. 

طلسم آتزوري براي انگليس
انگليس و ايتاليا تاكنون ۲۷ بار با هم روبرو شده‌اند كه ايتاليا يازده برد به دست آورده و انگليس ۸ برد. در پنج بازي آخر دو تيم كه سه تاي آن دوستانه بوده و دو تا رسمي سهم موفقيت ايتاليا بيشتر بوده. در يورو ۲۰۱۲ دو تيم در يك چهارم نهايي مقابل هم قرار گرفتند كه ايتاليا در ضربات پنالتي برنده شد و در جام جهاني ۲۰۱۴ هم ايتاليا دو بر يك در دور گروهي از سد سه‌شيرها گذشت. در دو بازي دوستانه هم دو بار انگليس برد و يك بار ايتاليا. نكته جالب توجه اينكه آتزوري هيچگاه در يك تورنمنت رسمي مقابل انگليس شكست نخورده است. در ۴ بازي دو تيم در رقابت‌هاي رسمي ايتاليا ۳ بار برنده شده و يك بازي مساوي شده است. ايتاليا همچنين در ۳۳ مسابقه اخير خود شكست‌ناپذير بوده است و صاحب ۲۷ برد و ۶ تساوي شده. اين طولاني‌ترين دوران شكست‌ناپذيري لاجوردي‌پوشان است. انگليس هم در ۱۷ بازي اخير خود در ومبلي ۱۵ بار به پيروزي رسيده و تنها يك بار شكست خورده است. 

مسير فينال
آتزوري جام را با پيروزي مقابل تركيه آغاز كرد. تيمي كه در آخرين تورنمنت معتبر فوتبال دنيا يعني جام جهاني ۲۰۱۸ غايب بود، نشان داد با انديشه‌هاي مانچيني سوداي بازگشت به روزگار خوش گذشته را دارد. آنها بعد از اين سوييس و ولز را از پيش رو برداشتند و با ۹ امتياز كامل به يك‌هشتم رسيدند. اتريش حريف بعدي بود كه مقابل ايتاليا زانو زد و بعد از آن نوبت به تيم پرستاره بلژيك رسيد. در نهايت اسپانياي جذاب لوييز انريكه به عنوان آخرين سد مقابل ايتاليا قرار گرفت و در ضربات پنالتي كنار رفت. ايتاليا با ۱۲ گل زده و ۴ گل خورده به فينال يورو ۲۰۲۰ رسيد.
انگليس براي رسيدن به نخستين فينال يوروي تاريخش با هدايت ساوتگيت ابتدا كرواسي نايب‌قهرمان جام جهاني ۲۰۱۸ را از پيش رو برداشت. سپس با اسكاتلند به تساوي بدون گل رسيد و در نهايت چك را يك هيچ برد تا با ۷ امتياز به عنوان صدرنشين راهي مرحله حذفي شود. انگليس در اين مرحله دست به كار بزرگي زد و رقيب و دشمن هميشگي‌اش يعني آلمان را دو هيچ از پيش رو برداشت. آنها در ادامه و در يك‌چهارم با چهار گل به سادگي از سد اوكراين عبور كردند و در نيمه‌نهايي در يك بازي بسيار پرحاشيه دو بر يك دانمارك شگفتي‌ساز را شكست دادند. انگليس در ۶ بازي قبل رسيدن به ديدار نهايي ۱۰ گل وارد دروازه رقبا كرد و تنها يك بار مقابل دانمارك دروازه‌اش را باز شده ديد. آن هم با يك كاشته غير قابل مهار!

آتزوري در پي دومين قهرماني
ايتاليا با احتساب فينال امشب براي چهارمين بار راهي فينال يورو مي‌شود. آنها پيش از اين در سال‌هاي ۱۹۶۸ ، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ به فينال اين تورنمنت رسيده بودند و از اين سه فينال تنها يكي را برنده شده بودند كه مربوط به قرن گذشته مي‌شود. ايتاليا در آن فينال يوگسلاوي را از پيش رو برداشت. لاجوردي‌پوشان در ۲۰۰۰ مقابل فرانسه شكست خوردند و در ۲۰۱۲ مقابل اسپانيا. ايتاليا بعد از آلمان كه ۶ بار به فينال يورو رسيده، به همراه اسپانيا و شوروي با چهار فينال در رده دوم از اين حيث قرار دارد. اگر ايتاليا بتواند امشب از سد انگليس عبور كند مي‌تواند براي دومين بار جام قهرماني را بالاي سر ببرد و در رده سوم پرافتخارترين تيم‌هاي يورو بعد از آلمان با ۳ قهرماني و ۳ نايب قهرماني و اسپانيا با ۳ قهرماني و يك نايب قهرماني و بالاتر از فرانسه با دو قهرماني و يك نايب قهرماني قرار بگيرد. 

سه‌شيرهاي تازه‌وارد
هرچقدر انگليسي‌ها در مورد سابقه فوتبال خودشان اغراق مي‌كنند آمار نشان مي‌دهد اين تيم اصلا در مسابقات بين‌المللي پرافتخار نيست. آنها تنها يك بار جام جهاني را برنده شدند و امشب هم براي نخستين بار در فينال يورو به ميدان خواهند رفت. از همين روست كه اكثرا شعار «It’s coming home» كه انگليسي‌ها سر مي‌دهند، به معناي بازگشت جام به خانه را مسخره مي‌كنند. آنها مي‌پرسند اصلا مگر قبلا جام به انگلستان آمده بود كه حالا بخواهد بازگردد؟ به هر حال بهترين نتيجه انگليسي‌ها در يورو به حضور در مرحله نيمه نهايي در سال ۱۹۹۶ برمي‌گردد. جايي كه آنها مقابل آلمان در ضربات پنالتي شكست خوردند. گرت ساوتگيت، كسي كه با خراب كردن پنالتي‌اش در همان سال ۹۶ فينال را  از تيم ملي كشورش گرفت در حال حاضر به عنوان سرمربي انگليس يكي از بهترين نسل‌هاي فوتبال كشورش را در اختيار دارد و امشب مي‌تواند نقطه پاياني بگذارد بر همه ناكامي‌ها در عرصه‌هاي بين‌المللي. 

فينال كافي نيست
روبرتو مانچيني سرمربي ايتاليا در مصاحبه با وبسايت يوفا گفت: «رسيدن به فينال، دستاورد خوبي است اما كافي نيست. تنها در صورتي مي‌توانيم بگوييم تورنمنت موفقي داشته‌ايم كه قهرمان شويم. كارهاي خوبي انجام داديم اما در نهايت همه از قهرمان صحبت خواهند كرد. بايد به انگليس فشار بياوريم و تيم برتر زمين باشيم. آنها قطعا تيم قدرتمندي هستند؛ چه از نظر تكنيكي و چه از نظر فيزيكي. اين جدال تا دقيقه آخر ادامه خواهد داشت. در نهايت اين فينال هم يك بازي فوتبال است بنابراين بايد تمركز كنيم و از بازي لذت ببريم.» همچنين گرت ساوت‌گيت، سرمربي تيم ملي انگليس نيز پيش از ديدار تيمش برابر ايتاليا گفت: «ايتاليا طي چند سال گذشته يك تيم عالي بوده است و ما پيشرفت آنها را از نزديك دنبال كرده‌ايم. ما از نحوه بازي آنها اطلاع داريم و مي‌دانيم كه با انرژي بسيار بالا بازي مي‌كنند. سبك آنها بسيار عالي و هميشه گلزني در برابرشان بسيار دشوار است. بدون شك ايتاليا شايسته حضور در فينال بوده است چرا كه آنها براي رسيدن به اينجا دو تيم مدعي بلژيك و اسپانيا را شكست دادند بنابراين اين بزرگ‌ترين آزمون ممكن براي ماست.»

ستاره‌هاي امشب
هرچقدر انگليس تيم پرستاره‌اي است، آنقدر كه رشفورد و سانچو و گريليش مجبورند روي نيمكت بنشينند، ايتاليا برخلاف اواخر دهه ۹۰ ميلادي و دهه اول قرن جديد، از ستاره‌هاي اسم و رسم‌دار خالي است. در خط حمله اين تيم مهاجمان تيم‌هاي لاتزيو و تورينو بازي مي‌كنند و دفاع چپ اين تيم بعد از مصدوميت اسپناتزولا به امرسوني رسيده كه در چلسي انتخاب سوم توماس توخل است. خيلي‌ها معتقدند ستاره ايتاليا در اين تورنمنت كار گروهي و انديشه‌هاي روبرتو مانچيني است. با اين حال نبايد از درخشش بازيكناني نظير بارلا، جورجينيو و اينسينيه گذشت. همچنين بايد به اسپيناتزولا هم اشاره كرد كه در بازي با بلژيك دچار مصدوميت شد. او در چهار بازي اول تيمش دو بار بهترين بازيكن زمين شناخته شده بود. در انگليس از نظر وجود بازيكنان اسم و رسم‌دار وضعيت به مراتب بهتر از ايتالياست. از هري كين در خط حمله اين تيم بگيريد كه طبق اعلام رسانه‌ها نزديك به ۲۰۰ ميليون دلار قيمت دارد يا رحيم استرلينگي كه رئال‌مادريد به دنبال اوست. در اين بين مگواير گران‌ترين مدافع دنيا به همراه واكر و شاو و ميسون مونت هم حضور دارند. 

۳۴ ميليون يورو نقد!
جدا از افتخاري كه نصيب تيم قهرمان مي‌شود و فارغ از اينكه نام‌هاي زيادي امشب مي‌توانند وارد تاريخ شوند، تيم برنده جايزه مالي قابل توجهي را هم به جيب خواهد زد. طبق اعلام يوفا تيم قهرمان بابت پيروزي در بازي فينال ده ميليون يورو و تيم بازنده نيز ۷ ميليون يورو پاداش مي‌گيرد. با توجه به اينكه تيم‌ها بابت حضور در مرحله نهايي مسابقات نه‌ميليون و دويست‌وپنجاه هزار يورو پاداش گرفته‌اند و پاداش هر برد در دور گروهي ۱.۵ ميليون يورو، پاداش برد در مرحله يك هشتم ۲ ميليون يورو، پاداش برد در يك چهارم ۳.۲۵ ميليون يورو و پاداش سعود به فينال ۵ ميليون يورو تعيين شده است، ايتاليا در صورت قهرماني مي‌تواند ۳۴ ميليون يورو پاداش به دست آورد. اين عدد براي انگليس به دليل يك تساوي در دور گروهي ۳۳ ميليون و ۲۵۰ هزار يورو خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون