• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4975 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير

خبر

سلطان عمان با استقبال بن‌سلمان وارد رياض شد

سلطان عمان، در اولين سفر رسمي خارجي خود پس از رسيدن به مقام سلطنت از ژانويه ۲۰۲۰ روز يكشنبه به عربستان سعودي سفر كرد. به گزارش اسكاي‌نيوز، محمد بن سلمان، وليعهد عربستان روز گذشته در قالب مراسمي باشكوه و عظيم در حالي كه هواپيماها در آسمان رنگ‌هاي پرچم عمان را ترسيم كردند و پرواز نمايشي انجام دادند و توپخانه سعودي ۲۱ توپ را در راستاي خوشامدگويي به هيثم شليك كرد از او استقبال كرد. همچنين سرود ملي دو كشور نواخته شده و بعد وليعهد سعودي و سلطان عمان در خودرويي رسمي به كاخ نيوم حركت كردند. منابع عماني نزديك به كاخ سلطنتي گفتند، اين سفر با هدف تقويت روابط دوجانبه و توسعه چشم‌اندازهاي اقتصادي و استفاده از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بين رياض و مسقط انجام مي‌شود. يك مقام آگاه در اين خصوص گفته كه يكي از محورهاي اصلي مذاكرات سلطان عمان در عربستان موضوع جنگ يمن و پايان دادن به آن خواهد بود كه عمان از مدتي پيش تلاش‌هاي ديپلماتيك گسترده‌اي در اين باره آغاز كرده است. به گفته اين منبع، موضوع مذاكرات هسته‌اي با ايران و تقويت شوراي همكاري و گسترش روابط عمان و عربستان نيز از ديگر موضوعات مورد بحث در اين ديدار خواهد بود. پيش از اين، عمان بر ادامه تلاش‌ها در همكاري و هماهنگي با عربستان و نماينده سازمان ملل و ايالات متحده و طرف‌هاي يمني براي پايان دادن به جنگ يمن تاكيد كرده بود. اخيرا تماس‌ها و سفرهاي متقابل بين دو كشور در سايه توافقات بر سر چندين موضع به خصوص آشتي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس افزايش يافته است چراكه روابط قطر و عربستان به حالت عادي بازگشته و دوحه نيز روابط مستحكمي با مسقط دارد. فيصل بن تركي آل سعيد، سفير عمان در رياض نيز قبلا گفته بود: مرحله آينده شاهد امضاي توافقنامه‌هاي همكاري دوجانبه بسيار بين عمان و عربستان خواهيم بود.

 

۱۴ شرط محمود عباس براي بازگشت به مذاكرات سازش

كانال ۱۲ تلويزيون اسراييل گزارش داد كه «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اين هفته فهرست شروط خود براي ازسرگيري مذاكرات با اين رژيم را به دولت «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا ارايه مي‌كند. به نوشته روزنامه «رأي اليوم» طبق ادعاي كانال ۱۲ تلويزيون اسراييل، اين فهرست شامل ۱۴ شروط است كه همگي مرتبط با كرانه باختري است و در آن به نوار غزه پرداخته نشده است و اين شروط عبارتند از: 1- بازگشايي قدس و سازمان‌هاي فلسطيني كه از سال ۲۰۰۱ در قدس شرقي بسته شده‌اند از جمله سازمان بيت‌الشرق يا به عبارت ديگر اعطاي اجازه براي ازسرگيري فعاليت سياسي تشكيلات خودگردان و سازمان‌هاي فلسطيني در شهر قدس ۲- بازگشت به وضعيت قديم در مسجدالاقصي؛ به معناي محدوديت فعاليت پليس اسراييل در اطراف مسجدالاقصي و كاهش بازديد شهرك‌نشينان از مسجدالاقصي ۳- توقف كوچاندن فلسطينيان از منازل خود در قدس۴-آزادسازي تعدادي از اسراي فلسطيني كه توافق درباره آزادي آنها صورت گرفته اما اجرايي نشده است و علاوه بر آن آزادي زنان، افراد سالخورده و بازگرداندن پيكرهاي شهدا ۵ - توقف توسعه شهرك‌سازي از جمله ساخت‌وساز در قدس، تخليه تمامي شهرك‌هاي صهيونيستي غيرقانوني در اراضي فلسطيني ۶- توقف تخريب منازل فلسطينيان در الاغوار ۷- توقف يورش نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي به شهرهاي فلسطيني ۸- بازگرداندن سلاح‌هايي كه از نيروهاي امنيتي فلسطين گرفته شده است. ۹- تمديد روند الحاق خانواده‌هاي فلسطيني ۱۰-  افزايش تعداد مجوزهاي كار در فلسطين اشغالي ۱۱- بازگشت نيروهاي پليس تشكيلات خودگردان و مسوولان و افسران گمركي آن به پل النبي «الكرامه» همانند آنچه پس از توافقنامه اسلو رخ داد و نيز ازسرگيري فعاليت گذرگاه كالاها در پل الدميا و صدور مجوز براي احداث فرودگاه بين‌المللي در كرانه باختري و منطقه آزاد تجاري در نزديكي اريحا ۱۲- تخصيص مناطقي در منطقه «ج» - حدود ۶۰ درصد خاك كرانه باختري- به كارخانجات و نيروگاه‌هاي انرژي و پروژه‌هاي گردشگري به عنوان مثال در بحرالميت و نيز اعطاي اختيارات برنامه‌ريزي و صدور مجوزها به تشكيلات خودگردان و گسترش فعاليت‌ها در منطقه (ب) از جمله احداث خطوط لوله انتقال سوخت به بنادر اسراييل و اردن ۱۳- اصلاح توافقنامه پاريس به گونه‌اي كه كالاهاي ارسالي به مقصد كرانه باختري پس از انتقال به آنجا از گمرك ترخيص شوند نه از اسراييل ۱۴- ارتقاي سطح شبكه‌هاي تلفن همراه در كرانه باختري به سطح G4. مذاكرات سازش بين اسراييل و تشكيلات خودگردان از سال ۲۰۱۴ به دليل مخالفت اين رژيم با آزادي اسراي قديمي و توقف شهرك‌سازي در كرانه باختري، متوقف شده است.
بورل سالگرد نسل‌‌كشي سربرنيتسا را گرامي داشت

 

بورل سالگرد نسل‌‌كشي سربرنيتسا را گرامي داشت

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در يادداشتي به مناسبت بيست‌وششمين سالگرد نسل‌كشي مسلمانان در شهر سربرنيتسا، بر حمايت اين اتحاديه از بوسني و هرزگوين تاكيد كرد. سربازان صرب بوسنيايي در سال ۱۹۹۵ بيش از هشت هزار مسلمان را در شهر سربرنيتساي اين كشور قتل عام كردند. «راتكو ملاديچ» فرمانده پيشين صرب‌هاي بوسني معروف به «قصاب سربرنيتسا» پيش از اين توسط دادگاه لاهه به جرم مشاركت در اين نسل‌كشي به حبس ابد محكوم شد. بورل نوشت: «سربرنيتسا به طرز دردناكي به ما يادآوري مي‌كند كه بايد براي صلح، كرامت انساني و همه ارزش‌هايي كه اتحاديه ما را تشكيل مي‌دهد، قاطعانه ايستادگي كنيم. بهترين راه براي به ياد آوردن كساني كه به‌طور سيستماتيك و عمدي در سربرنيتسا به قتل رسيده‌اند، خدمت به عدالت و ساختن جامعه بهتر است. اين يك گام ضروري به منظور تلاش براي ايجاد يك آينده مشترك بهتر براي همه اروپاييان است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون