• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4975 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير

خبرخوان

رشد ۸درصدي توليد ناخالص داخلي صنعت در سال ۹۹

«مهدي صادقي نياركي» معاون صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 8درصدي توليد ناخالص داخلي صنعت در سال ۹۹ خبر داد و گفت: براساس گزارش بانك مركزي، روند توليد ناخالص داخلي در صنعت در 4 فصل مثبت بوده است. او افزود: فصل بهار پارسال رشد توليد ناخالص داخلي صنعت معادل ۱.۸، در فصل تابستان ۱۱.۹، پاييز ۱۰ و در زمستان ۸.۴درصد بوده است. اين مقام مسوول با تحليل روند توليد محصولات منتخب صنعتي طي 2 ماهه اخير، از رشد ۲۱درصدي تعداد پروانه‌هاي بهره‌برداري صنعتي تا اواخر ارديبهشت خبر داد.


واردات برق از ۳ كشور همسايه

«مصطفي رجبي مشهدي» سخنگوي صنعت برق با بيان اينكه از تركمنستان، جمهوري آذربايجان و ارمنستان برق وارد مي‌شود، گفت: به ميزان حداقل ۴۰۰ تا حداكثر ۶۵۰ مگاوات وارد مي‌شود و صادرات برق غير از حدود ۵۰ مگاواتي كه به افغانستان انجام مي‌شود، قطع است.


ايراني‌ها چقدر  تراكنش بانكي دارند؟

براساس تازه‌ترين گزارش اقتصادي منتشر شده از سوي شاپرك، مجموع تعداد تراكنش‌هاي انجام شده شاپرك در خرداد سال جاري به ۳۳۰۸ ميليون عدد رسيده كه ارزش اين تراكنش‌ها در مجموع به بيش از ۵۵۲ هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه نسبت به ارديبهشت رشدي معادل ۹.۵۳درصد در تعداد و ۱۵.۱۲درصدي در ارزش ريالي داشته است.

اعلام جزييات افزايش قيمت  ۲۰ تا ۲۵درصدي مواد شوينده

بختيار علم‌بيگي، رييس انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران اظهار داشت: پودر رختشويي، مايع ظرفشويي، خميردندان و مايع لباسشويي اقلامي هستند كه افزايش قيمت آنها 25درصدي خواهد بود. اين افزايش قيمت اعمال شده و تا زماني كه قيمت مواد اوليه دوباره تفاوت فاحش پيدا نكند، معتبر است. او در مورد افزايش قيمت مواد شوينده افزود: افزايش قيمت در خرداد ماه صورت نگرفت. در آن زمان شايع بود كه افزايش قيمت از 25 تا 65درصد اعلام شده بود كه با آن موافقت نكرديم. اخيرا 5 قلم كالا به ميزان 25درصد و مابقي شوينده‌هاي آرايشي و بهداشتي 20درصد افزايش قيمت در سال جاري را تجربه مي‌كنند.

سهم مسكن از اقتصاد كلان  در يك دهه اخير چقدر بود؟

طبق گزارش وزارت راه و شهرسازي سهم مسكن از توليد ناخالص داخلي در يك دهه اخير حدود 6درصد بوده است و سهم 30درصدي از تشكيل سرمايه ثابت را دارد. به عبارت ديگر 30درصد از سرمايه‌گذاري جديد به اين بخش تزريق شد. مسكن به واسطه اينكه 300 صنف و صنعت را به‌ طور مستقيم و غيرمستقيم درگير مي‌كند پتانسيل ارزشمندي براي اشتغال‌زايي داشته و براساس برآورد وزارت راه و شهرسازي در يك دهه اخير 12درصد از اشتغال مستقيم به واسطه مسكن بوده است. يكي از تكاليف بانكي طبق قانون برنامه ششم توسعه، حمايت از اقشار مختلف براي ساخت و خريد مسكن است. آمارها نشان مي‌دهد سهم مسكن از تسهيلات بانكي اعطايي در 11 ماهه سال 99 حدود 6درصد بوده است و در كل سال 11درصد گزارش شد.

دريافت ارز از سامانه نيما  باز هم جذاب شد

بالا رفتن قيمت ارز در بازار طي هفته‌هاي اخير منجر به شكل‌گيري معاملات خاص در بازار ارز شده است. برخي، دلال ارز در سامانه نيما شده‌اند و برخي به خريد كارت ملي براي دريافت ارز بيشتر روي آورده‌اند. همه‌ چيز دست به دست داده تا باز هم سوداگران در بازار ارز جان بگيرند و در نبود بازارساز، مسير قديمي افزايش قيمت و ايجاد هيجانات كاذب را دوباره احيا كنند. از زمان بركناري عبدالناصر همتي، رييس كل سابق بانك مركزي (۹ خرداد ۱۴۰۰) تا ۹ تير ماه كه اكبر كميجاني، به عنوان سرپرست بانك مركزي مشغول به كار شد، قيمت دلار سامانه نيما از ۲۰ هزار و ۴۳۳ تومان به ۲۱ هزار و ۶۸۳ تومان رسيده است كه ۱,۲۵۰ تومان رشد را نشان مي‌دهد. در عين حال قيمت دلار صرافي‌هاي بانكي نيز در مدت مذكور از ۲۳ هزار و ۷۹۴ تومان به ۲۴ هزار و ۸۹۶ تومان رسيده كه يك‌هزار و ۱۰۲ تومان رشد و قيمت دلار در بازار آزاد هم از ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسيده كه ۱,۲۰۰ تومان رشد داشته است. همچنين از روز ۹ تير ماه كه اكبر كميجاني رسما با حكم رييس‌جمهور به عنوان رييس كل جديد بانك مركزي تعيين شد تا ۱۶ تير ماه قيمت دلار در سامانه نيما از ۲۱ هزار و ۶۸۳ تومان به ۲۲ هزار و ۴۰۷ تومان رسيده كه ۷۲۴ تومان رشد را نشان مي‌دهد. قيمت ارز صرافي‌هاي بانكي از ۲۴ هزار و ۸۹۶ تومان به ۲۴ هزار و ۵۱۴ تومان رسيده كه ۳۸۱ تومان كاهش را به ثبت رسانده است؛ ضمن اينكه نرخ دلار در بازار آزاد نيز از ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان كاهش يافته است.

فقط ۲۵درصد ماينرهاي غيرمجاز كشف شده است

ابوذر صالحي، سخنگوي شركت توانير درخصوص تعداد ماينرهاي كشف شده گفت: از حدود ۸۰۰ هزار دستگاه ماينر غيرمجاز كه پيش‌بيني مي‌شود در ايران فعال باشد، تاكنون فقط توانسته‌ايم حدود ۲۰۰ هزار دستگاه را كشف و ضبط كنيم. حدود 72 مركز استخراج غيرمجاز رمز ارز نيز كشف شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون