• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4975 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير

درسگفتارهاي بوعلي‌سينا

بيستمين نشست از مجموعه درسگفتارهايي درباره‌ بوعلي سينا با عنوان «ابن‌سينا و انسان معلق» روز چهارشنبه ۲۳ تير در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.
 ابن‌سينا در پاره‌اي از آثار خود و از همه معروف‌تر در فن ششم از طبيعيات شفا كه در باب نفس است، استدلالي موسوم به انسان معلق عرضه كرده است. اين استدلال كه برخي آن را از ابداعات ابن‌سينا دانسته‌اند و از قرار معلوم بسيار مورد علاقه و توجه او نيز بوده، در جهان لاتين‌زبان بسيار نفوذ و شيوع پيدا كرده و در سده‌هاي ميانه بحث‌هاي فراواني برانگيخته است. در سال‌هاي اخير نيز محققان و فيلسوفان متعددي به بررسي ابعاد اين برهان (آزمايش فكري) پرداخته‌اند. جلسه درسگفتار مورد اشاره با سخنراني حسين شيخ رضايي عضو هيات علمي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران همراه است كه در آن، پس از معرفي صورت برهان ابن‌سينا، به دو قرائت معاصر از آن اشاره مي‌شود. در قرائت اول، دال اصلي در اين برهان «نفس» است و ابن‌سينا مي‌كوشد تجرد نفس را از راه توانايي آن در كسب آگاهي به خود نشان دهد. در قرائت دوم، دال اصلي در اين برهان «ذات» است و ابن‌سينا مي‌كوشد تجرد نفس را از راه توانايي آن در شناخت ذات خود نشان دهد.
 شيخ رضايي در سخنراني خود نشان خواهد داد قرائت اول به دور دچار است و قرائت دوم نگاه غيرتاريخي و مطلق‌انگار ابن‌سينا را به انسان و قواي شناختي او نشان مي‌دهد كه در پرتو رويكردهاي تاريخ‌نگر و فرهنگ‌محور معاصر چندان قابل‌دفاع نمي‌نمايد.
 اين‌نشست روز چهارشنبه ۲3 تير از ساعت ۱۱ در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار و به‌صورت زنده از اينستاگرام اين‌مركز به‌نشاني ketabofarhang، تلگرام bookcitycc و صفحه‌ اين مركز در پايگاه اينترنتي آپارات پخش مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون