• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4976 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير

آتزوري قهرمان يورو ۲۰۲۰ شد

به ايتاليا با عشق...

گروه ورزش

يك ماه فوتبالي ناب تمام شد. درست يك ماه پيش بود كه در شب افتتاحيه يورو ۲۰۲۰ ايتاليا با سه گل تركيه را شكست داد و براي مدعيان خط و نشان كشيد. بعد از گذشت ۳۱ روز و انجام ۵۱ بازي، ايتاليايي كه كار را آغاز كرده بود به پايان رساند و با جام قهرماني عكس يادگاري گرفت. آنها موفق شدند در ومبلي لندن، تيم ملي انگليس را مقابل چشمان بيش از ۶۰ هزار تماشاچي شكست دهند و جام نقره‌اي را بالاي سر ببرند. 

يورو ۲۰۲۰ با همه اتفاقاتش به پايان رسيد. جامي كه با يك‌سال تاخير به دليل شيوع كرونا برگزار شد، براي نخستين‌بار ميزبان مشخصي نداشت و استاديوم‌هاي زيادي از رم تا آمستردام پذيراي شركت‌كنندگانش بودند. جامي كه هم شگفتي داشت، هم هيجان و در نهايت اين ايتالياي پرافتخار و بزرگ بود كه توانست بعد از سال‌ها ناكامي در فوتبال دنيا به يك افتخار مهم بين‌المللي دست پيدا كند. 
 در يورو ۲۰۲۰ شاهد رقابت‌هاي باكيفيتي بوديم. مربياني نظير مانچيني، ساوتگيت و انريكه شكل جديدي از فوتبال به نمايش گذاشتند. كسپر يولمند سرمربي دانمارك و ولاديمير پتكوويچ سرمربي تيم سوييس نشان دادند با دست‌هاي نسبتا خالي هم مي‌توان معجزه كرد و برخي مربيان نظير دشان و سانتوش و يواخيم لو رفتند زير پرس رسانه‌ها و افكار عمومي. 
در پايان يورو ۲۰۲۰ كه با قهرماني آتزوري به پايان رسيد، رونالدو با زدن ۵ گل و ارسال يك پاس گل عنوان آقاي گلي و كفش طلا را از آن خودش كرد. رونالدو اين آمار را در ۴ بازي به ثبت رساند تا ثابت كند هنوز تا تمام شدن فاصله‌اي نجومي دارد. اما سورپرايز اصلي جايي بود كه جيان‌ لوييجي دوناروماي ۲۲ ساله، دروازه‌بان ايتاليا كه در فينال دو مهار پنالتي داشت به عنوان بهترين بازيكن مسابقات برگزيده شد. دوناروما در جريان يورو ۴ بار دروازه‌اش باز شد و سه كلين شيت به ثبت رساند. در مجموع رقابت‌هاي يورو ۲۰۲۰ ، ۱۴۲ گل از خط دروازه‌ها عبور كرد و ميانگين گل 2.79 در هر بازي را به ثبت رساند. 
ايتاليا با اين قهرماني موفق شد دومين قهرماني‌اش را در تاريخ يورو و ششمين جام بزرگ بين‌المللي‌اش را به دست آورد. آنها آخرين بار در جام جهاني ۲۰۰۶ قهرمان شده بودند و بعد از آن غير از حضور در يك فينال خجالت‌بار مقابل اسپانيا در يورو ۲۰۱۲ هيچ نتيجه قابل قبول ديگري نگرفتند. ايتاليا در دو جام جهاني ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ در مرحله گروهي حذف شد و در اوج فاجعه از رسيدن به جام جهاني ۲۰۱۸ بازماند. همين ۱۴ سال سياه براي آتزروي بود كه كارشناسان را قانع كرده بود نبايد روي اين تيم حسابي بازي كنند. حتي اگر ركورد بيش از ۳۰ بازي بدون شكست پياپي را ثبت كرده باشند. با اين حال مانچيني به عنوان رهبر و شاگردانش به عنوان جنگجويان رنسانس فوتبال ايتاليا را رقم زدند. آنها در شب نهايي مسابقات شعار انگليسي‌ها كه مي‌گفتند It’s coming home را به It’s coming to Rome تغيير دادند و بعد از بالا بردن جام نقره‌اي مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني آن را با خود به زادگاه‌شان بردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون