• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4976 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير

نشان هاليوود

مرتضي ميرحسيني

از تپه‌ها بالا رفت. روي حرف اچ (H) ايستاد و از آنجا خودش را پايين انداخت. آن زمان 24 سال بيشتر نداشت، اما شكست را پذيرفته و تسليم نااميدي شده بود. مي‌گويند خودكشي اين بازيگر جوان كه پگ انتويستل نام داشت يكي از تلخ‌ترين حوادث تاريخچه نشان هاليوود است. نشاني كه گويا سال 1923 در چنين روزي نزديك قله لي (كوه‌هاي سانتامونيكا) شهر لس‌آنجلس نصب شد. اكنون يكي از بزرگ‌ترين نشان‌هاي دنياست (در دهه 1970 بزرگ‌ترين‌شان بود) و يكي از نمادهاي فرهنگي ايالات متحده امريكا شناخته مي‌شود. اما آن زمان، يعني تابستان 1923 فقط تبليغ اسم يك شركت محلي املاك بود كه سعي در جذب سرمايه‌گذار داشت و حتي طبق توافق با شهرداري لس‌آنجلس قرار بود فقط 18 ماه در آنجا بماند. البته نام آن شركت هاليوودلند بود اما بعدها آن 4 حرف انتهايي (Land) را برداشتند. هاليوود كه امروزه به اعتبار وجود استوديوهاي فيلمسازي و دفاتر وابسته به آن بسيار مشهور است، نه يك شهر مجزا كه بخشي از لس‌آنجلس محسوب مي‌شود. زماني كه نشان شركت هاليوودلند براي جذب سرمايه‌گذار و توسعه و آباداني آن نصب شد، منطقه‌اي پرت و بكر نبود و حداقل از سال 1887 عده‌اي در آن زندگي مي‌كردند. البته درباره اينكه چرا اين منطقه از لس‌آنجلس هاليوود نام گرفت كسي اطلاع دقيقي ندارد و راستش موضوع چندان مهمي هم تلقي نمي‌شود. شركت هاليوودلند براي روشنايي اين نشان خود 4 هزار لامپ 
به‌كار برده بود، اما چند سال بعد در دوران ركود بزرگ كسي اين لامپ‌ها را روشن نمي‌كرد. به قول نلسون جيمز در سايت ساين‌دات‌كام نوراني بودن و درخشيدن نشان هاليوودلند وسط آن همه مشكل و تنگنا، اصلا جزو اولويت‌ها نبود. حتي حرف «اچ» آن هم لق شد و افتاد. چند سال بعد كه اقتصاد ايالات متحده دوباره جان گرفت و خواستند نشان را بازسازي كنند، حرف «اچ» را سرپا كردند اما «لند» انتهايي را برداشتند. حدود 3 دهه بعد دوباره آن را بازسازي كردند، اما در اين بازسازي دوم تغييري در تعداد حروف آن ايجاد نشد و تقريبا همان زمان هم (دهه 1970) اين نشان را به عنوان بخشي از اموال عمومي ثبت رسمي كردند تا به كمك قانون مانع تخريب و حتي آسيب زدن به آن شوند. جسي گرينزپان در سايت هيستوري‌دات كام مي‌نويسد چه بسيار روياهايي كه پشت اين نشان (و زير نام آن) به تصوير كشيده شدند و چه بسيار آرزوهايي كه به باد رفتند و از آن جز حسرت به جاي نماند. مثل هزاران بازيگري كه از گوشه و كنار دنيا، در جست‌وجوي شهرت راهي لس‌آنجلس شدند اما به آنچه مي‌خواستند نرسيدند. سرنوشت تلخ پگ انتويستل كه سال 1932 خودكشي كرد فقط يكي از اين حسرت‌هاست (البته گويا ديگر كسي اجازه نزديك شدن به اين نشان را ندارد). اشاره شد كه نشان هاليوود يكي از نمادهاي فرهنگي ايالات متحده امريكاست، اما شوخي‌هاي زيادي هم درباره‌اش -‌مثلا با جابه‌جايي حروف آن- انجام مي‌شود كه احتمالا فقط براي كساني كه به زبان انگليسي تسلط دارند، جالب است. همچنين در فيلم‌ها و سريال‌هاي زيادي اين نشان را ديده‌ايم. 
مثلا در «روز بعد از فردا» (2004) گردبادي آن را از جا مي‌كند يا در فيلم آخرالزماني «رزيدنت اويل: زندگي بعد از مرگ» (2010) نابودي اين نشان همچون يكي از نشانه‌هاي نابودي تمدن فعلي به تصوير كشيده مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون