• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4977 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير

وزير بهداشت و نماينده زاهدان در نشست ستاد كرونا سيستان‌وبلوچستان به يكديگر تاختند

دعواي نمكي- مالكي

گروه سياسي

 

«حيدري، نعمتي» نام «دو فرقه غوغا» بوده كه از زمان صفويه تا دهه‌هاي اخير در اكثر شهرهاي ايران حضور داشته و اغلب باهم درگير بودند و اصطلاح، دعوا يا جنگ حيدري- نعمتي نيز به همين پشتوانه به درگيري‌هايي در جوامع مدني اطلاق مي‌شود كه منشأ منطقي درستي ندارند. دعواي حيدري- نعمتي كه هنوز در مواجهه‌هاي سياسي- اجتماعي امروزمان نيز گهگاه رگه‌هايي از آن را مي‌بينيم، از شامگاه دوشنبه ميان يك وزير دولت و يك وكيل مجلس درگرفت و بر اين اساس، نماينده اصولگراي زاهدان در نقد عملكرد وزير بهداشت و درمان سخن گفت و وزير بهداشت و درمان نيز كه يد طولايي در اين دست جار و جنجال كلامي دارد، آنچه در چنته داشت، آشكار ساخت.
صحبت از سعيد نمكي است. وزير بهداشت و درمان دولت حسن روحاني كه پس از استعفاي سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي از وزارت بهداشت و درمان، از 13 دي‌ماه 97 تا نيمه بهمن‌ماه همان سال را به عنوان سرپرست و پس از دريافت راي‌اعتماد از مجلس وقت، از 15 بهمن‌ماه 97 تاكنون وزير بهداشت و درمان دولت جمهوري اسلامي است. وزيري كه درست در آستانه ورود به دومين سال وزارت، شاهد ورود ويروس كوويد-19 به كشور و در ادامه همه‌گيري كرونا بود و در نتيجه از اوايل اسفندماه 98 پس از تشكيل ستاد ملي مقابله با كرونا، رياست اين ستاد را نيز عهده‌دار است. مسووليتي كه او را به يكي از محروم‌ترين استان‌هاي كشور كشانده تا از نزديك در جريان درد مردم دردمند سيستان‌وبلوچستان باشد و درماني بر درد مردمي تجويز كند اما ظاهرا تشخيص او با پزشكان و ديگر مسوولان درگير همه‌گيري كرونا در اين استان جنوب شرق ايران متفاوت است و برخلاف آنان به نبود و كمبود امكانات و تجهيزات بهداشتي و درماني در اين منطقه قائل نيست. چنان‌كه شامگاه دوشنبه در نشست ستاد مديريت كروناي استان سيستان‌وبلوچستان، درحالي در واكنش به انتقادهاي نماينده زاهدان، آنچه درباره كمبودها و كاستي‌ها در اين استان رسانه‌اي شده را «سياه‌نمايي» و ناشي از اقدامات «معاندان نظام» خواند كه پيش از اين هم به ‌دفعات شاهد چنين ادبياتي از او بوديم. مواردي متعدد كه چند مورد در همين حدود 20 روزه گذشته در تيرماه 1400 اتفاق افتاده و به عنوان نمونه تنها سه، چهار روز پيش از اين درگيري لفظي روي آنتن زنده تلويزيون با نماينده زاهدان، در واكنش به انتشار ويديويي كه بيماران بستري‌شده در بخش مراقبت‌هاي ويژه يكي از بيمارستان‌هاي كشور را به‌دليل قطعي برق در حال احتضار نشان مي‌داد، كذب خواند و جالب آنكه با ارجاع به شرايط روزهاي سخت جنگ 8 ساله ايران و عراق گفته بود: «اگر كه در جنگ تحميلي فرماندهان را مي‌زدند، كسي از آنها دفاع نمي‌كرد؟! كسي نمي‌گفت اين حرف‌هاي مزخرف چيست كه مي‌زنيد و سربازان خط مقدم را تضعيف مي‌كنيد؟! اينها جنبش رسانه مسموم است كه كسي بگويد قطع برق باعث مرگ اين همه بيمار شده و البته كه به دروغ است.» سعيد نمكي همچنين چند روز پيش از آن، در سي و پنجمين آيين پويش ره سلامت، در انتقادهايي به كمبود امكانات حوزه بهداشت و درمان استان سيستان‌وبلوچستان گفته بود كه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالي در اين استان وجود دارد و انتقادها را نيز «سياه‌نمايي و فتنه‌انگيزي» و «بلواي يك عده» توصيف كرده بود كه با واقعيت هماهنگ نيست. سخناني كه دو روز بعد با واكنش انتقادي معين‌الله سعيدي، نماينده چابهار مواجه شد و اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه به ‌دليل كمبود كيت تشخيص، بسياري از موارد مرگ و مير استان در آمار جانباختگان كرونا ثبت نمي‌شود، انتقاد كرد كه وزير بهداشت از ابتداي همه‌گيري كرونا در ماه‌هاي پاياني 98 تاكنون هرگز به استان سيستان‌وبلوچستان سفر نكرده است. انتقادي كه شايد ازجمله دلايل سفر اخير وزير بهداشت‌به اين منطقه بود و البته حالا برخي ناظران نفس انجام اين سفر را از دلايل نارضايتي مردم سيستان‌وبلوچستان و مسوولان اين استان نسبت به عملكرد وزارت بهداشت و درمان، دولت و مجموعه ستاد ملي مقابله و مديريت كرونا مي‌دانند. 
ماجراي اخير اما وقتي رقم خورد كه سعيد نمكي در جريان سفر خود به استان سيستان‌وبلوچستان، در نشست شامگاه دوشنبه ستاد مديريت كروناي اين استان حاضر شد و در حضور استاندار، نمايندگان مجلس و برخي ديگر از مسوولان استاني و البته معاونان خود، از عملكرد وزارت بهداشت و ستاد كرونا دفاع ‌كرد و به منتقدان تاخت. يعني زماني كه اين انتقادها با واكنش فداحسين مالكي، نماينده زاهدان و ازجمله مسوولان حاضر در اين نشست مواجه شد و بر اين پايه، او خطاب به وزير بهداشت كه انتقادها را به «معاندان» نظام نسبت داده بود، گفت: «بنده 40 سال كار امنيتي كردم، بهتر از شما مي‌دانم! وقتي معاون قوه قضاييه بودم شما كجا بوديد؟» كنايه‌اي كه البته نمكي آن را بي‌پاسخ نگذاشت و بلافاصله گفت: «بنده هم 40 سال كار اجرايي در زمينه بهداشت كرده‌ام. من 30 سال پيش، در اين استان داشتم مالاريا جمع مي‌كردم، من از پشت كوه نيامده‌ام!» واكنشي تند كه البته با پاسخ مشابه مالكي مواجه شد و اين نماينده اصولگراي مجلس در حالي كه نمكي تاكيد داشت كه از «حرف بي‌ربط كسي، اگر براي پايمال كردن شهداي خون، شهداي سلامت و زحمات آنها بوده، هرگز عذرخواهي نمي‌كند»، از او خواست كه از مردم عذرخواهي كند. درخواستي كه البته نه‌تنها به فروكش كردن اين جدل لفظي ياري نرساند، بلكه منجر به آن شد كه چند ثانيه و دقيقه‌اي اين درگيري با تمركز بر راستي‌آزمايي و چند و چون احصا و اعلام آمار مرگ و مير كرونايي ادامه يابد و آنجا بار ديگر اوج گرفت كه فداحسين مالكي با ادبياتي به ‌نسبت تهديدآميز از اين گفت كه اظهارات اخير وزير بهداشت، «هم ماهيت حقوقي و هم ماهيت قضايي دارد و قطعا هم ثابت خواهد شد.» زماني كه مالكي در ادامه گفت كه «اجازه نمي‌دهيم هر كس و ناكس به مردم استان توهين كند» و نمكي باصدايي رساتر از مالكي، ادامه داد كه «من را از دادگاه نترسانيد» و آنگاه با استفاده از تعبيري موهن و نامربوط به همه كساني تاخت كه به ملت توهين كرده و بعد مدعي شد كه اين نماينده زاهدان است كه به مردم توهين كرده است.» جملاتي كه با اين واكنش مالكي همراه شد: «به ‌جاي اين كار بايد از مردم عذرخواهي كني! شما كه عددي نيستي!»
 بعد از نشست
جدال لفظي نمكي و مالكي اما به جلسه محدود نماند و وزير بهداشت در نشستي ديگر در همين استان، تلويحا از اين گفت كه علت انتقاد مالكي، رد چندباره درخواست‌ او بوده است؛ «مالكي 3 بار براي تغيير رييس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان پيش من آمد اما من قبول نكردم!» وزير بهداشت و درمان كه ظاهرا همان شامگاه دوشنبه اما در نشستي متفاوت حاضر شده و ازجمله گفته كه فرد موردنظر مالكي، فردي «هماهنگ» با دفتر اين نماينده بوده اما «من با فشار نماينده، رييس عوض نمي‌كنم!» سعيد نمكي همچنين ديروز در ادامه اين غائله با بيان اينكه «هميشه گفتم كه هرچه مي‌خواهيد به من فحش بدهيد؛ من به گوش جان مي‌گيرم؛ چراكه من آمده‌ام براي رفتن روي مين»، ادامه داد: «قول داديم كه نخواهيم گذاشت حتي يك روز بيماري پشت در بيمارستان‌هاي مملكت بماند كه اگر اين اتفاق مي‌افتاد، برخي از اين شبكه‌ها پوست ما را كنده بودند.»  پاسخ به اين اظهارات و آنچه وزير بهداشت پيش‌تر گفته بود، ازسوي نماينده زاهدان نيز حتي پس از پايان نشست، ادامه داشت و مالكي نيز با انتشار توييتي نوشت: «دايما درباره سيستان‌وبلوچستان دروغ مي‌گويند. آمار غلط از تعداد جانباختگان مي‌دهند. تجهيزات و بيمارستان نداريم، مي‌گويند تخت‌ها خالي است. اعتراض هم كه مي‌كنيم، هتاكي مي‌كنند؛ مراقب بهداشت روان و دهان‌تان باشيد آقاي وزير بهداشت!» حال در شرايطي كه با افزايش بحران ناشي از همه‌گيري كرونا در استان محروم سيستان‌و‌بلوچستان در هفته‌هاي گذشته، تعداد موارد جديد مبتلايان كه در مراكز درماني اين استان به ثبت رسيده، روزانه از ۱۵۰۰ مورد فراتر رفته، ظاهرا مسوولان بيش از آنكه در پي يافتن راهكاري براي جلوگيري از اين فاجعه باشند، درگير آن هستند كه چطور عليه يكديگر افشاگري كنند و با چه تعابير و كنايه‌هايي از خجالت يكديگر درآيند. زد و خوردي لفظي و كلامي كه درحالي هنوز نه از مسوولان استان و نه مسوولان ستاد كرونا و وزارت بهداشت، هيچ قرباني نگرفته و همگي همچنان مشغول ادامه فعاليت سياسي و مديريتي خود هستند كه اين مردم دردمند سيستان‌و‌بلوچستان هستند كه هر روز تعدادي بيش از ديروز، قرباني كرونا و همه‌گيري كوويد-19 مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون