• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4977 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير

114 كشته، 50 مجروح، ده‌ها مفقود

حريق در دومين بيمارستان عراق

انفجار كپسول اكسيژن براي دومين بار؛ آيا اين حوادث غيرعمد است ؟

گروه اجتماعي|  با گذشت سه ماه از انفجار يك مخزن اكسيژن و آتش‌سوزي گسترده در بيمارستان «ابن‌الخطيب» بغداد، روز دوشنبه بيمارستان «الحسين» در شهر ناصريه از استان «ذي‌قار» عراق، گرفتار حريق شد در حالي كه به گفته رسانه‌هاي عراقي و به نقل از مسوولان اطفاي حريق، علت وقوع اين حادثه هم همچون آتش‌سوزي بيمارستان بغداد، انفجار كپسول اكسيژن اعلام شده است. 
تا عصر ديروز، اخبار متفاوتي درباره تلفات جاني اين حادثه در خبرگزاري‌هاي بين‌المللي منتشر مي‌شد از جمله اينكه شبكه العربيه در گزارشي اعلام كرد كه تعداد جان‌باختگان حادثه انفجار و آتش‌سوزي در بيمارستان «الحسين» عراق، به 114 تن و تعداد زخمي‌ها هم به 50 نفر افزايش يافته است. نكته مهم اين است كه بيمارستان «الحسين» هم، مثل بيمارستان «ابن الخطيب» محل بستري بيماران كرونايي بوده و در حالي كه گفته مي‌شود آتش‌سوزي پس از انفجار، از بخشي با مساحت ۶۰۰ متر مربع و در محوطه 20 كانكس محل بستري 68 بيمار كرونايي آغاز شده، به دليل سرايت به ساير بخش‌ها، تا عصر ديروز و بنا به گزارش‌هايي كه به ‌طور مستمر به‌روزرساني مي‌شد، 88 نفر بر اثر خفگي يا سوختگي شديد جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر هم مصدوم شده‌اند. گزارشگران حاضر در محل هم در گزارش‌هاي خود گفته‌اند كه شاهد تخليه اجساد كاملا سوخته از بقاياي ساختمان بيمارستان بوده‌اند. علاوه بر اين، در حالي كه تعداد كل بيماران و همراهان ايشان در اين بيمارستان، حدود 140 نفر اعلام شده، گفته مي‌شود كه تعدادي هم در جريان انفجار و تخريب بخش‌هايي از بيمارستان، مفقود شده‌اند كه تيم‌هاي امدادي هم اقدامات زنده‌يابي مفقودان را آغاز كرده‌اند. 
از صبح ديروز و به دنبال وقوع اين حادثه و افزايش لحظه به لحظه آمار فوتي‌ها، در حالي كه حيدرالزميلي، يكي از مقامات بهداشتي عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه، در يك اعلام بسيار نگران‌كننده گفته بود كه در يكي از بخش‌هاي بيمارستان گرفتار حريق، حدود 60 نفر گرفتار و منتظر امدادرساني هستند، به گفته مقامات بهداشتي، عمليات جست‌وجو به دليل وجود دود غليظ در بخش‌هاي مختلف ساختمان، دشوار است كه همين اتفاق مي‌تواند تا ساعات آينده، باز هم تعداد جان‌باختگان را افزايش دهد. مقامات محلي هم تاييد كرده‌اند كه احتمالا تلفات حادثه بيمارستان «الحسين» ناصريه افزايش خواهد يافت زيرا هنوز بسياري از بيماران مفقود هستند. 
دولت عراق، ساعاتي پس از اين حادثه يك نشست اضطراري برگزار كرد و در جريان اين نشست، با دستور مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق، مدير بيمارستان، مدير بهداشت و درمان منطقه و مسوول پدافند غيرعامل اين منطقه بركنار و بازداشت شده‌اند. بعد از حادثه انفجار و آتش‌سوزي در بيمارستان «ابن الخطيب» هم كه آوريل امسال رخ داد و 82 جسد روي دست دولت عراق گذاشت، اولين اقدام نخست‌وزير عراق، بركناري وزير بهداشت مستعفي اين كشور و سپس، اعلام سه روز عزاي عمومي در كشور بود. با وجود اين اقدامات، نمايندگان مجلس عراق وقوع هر دو حادثه را ناشي از ناتواني دولت در پيشگيري از وقوع چنين حوادث دلخراش اعلام كرده‌اند. يكي از پزشكان كه از حادثه جان سالم به در برده هم گفته كه در تمام بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان، حتي يك در خروج اضطراري يا سيستم اعلام خطر آتش وجود نداشته و به همين دليل، ساير بخش‌هاي بيمارستان و كادر فعال در بخش‌هاي دور از حادثه، با نشت  دود و آتش غافلگير شده‌اند. 
هنوز درباره عمدي بودن هر دو حادثه، توضيحي در تاييد يا تكذيب فرضيات ارايه نشده اما با توجه به اينكه پس از حادثه آتش‌سوزي بيمارستان ابن‌الخطيب يك عضو كميسيون حقوق بشر عراق اعلام كرد كه ۲۸ نفر از 82 كشته اين حادثه، بيماراني بودند كه آنها را براي فرار از آتش‌سوزي، از دستگا‌ه‌هاي تنفسي جدا كردند، مسوولان دولت عراق از اينكه هر دو حادثه يك دليل مشترك داشته و هر دو هم در محل بستري مبتلايان كرونا اتفاق افتاده، متعجب و نسبت به عمدي بودن حادثه مشكوك هستند اما فعلا با دستور نخست‌وزير عراق، سه روز عزاي عمومي اعلام شده علاوه بر آنكه تمام قربانيان حادثه هم شهيد محسوب خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون