• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

سخنگوي وزارت خارجه اتهام امريكا مبني بر تلاش 4 شهروند ايراني براي آدم‌ربايي را رد كرد

ادعاي جديد، بازي جديد

يك مقام قضايي در ايالات متحده مدعي شد كه 4 شهروند ايراني قصد داشتند مسيح علي‌نژاد، روزنامه‌نگار مخالف نظام ساكن امريكا را به زور دستگير و او را به ايران منتقل كنند. دادستان‌ها در ايالت نيويورك امريكا در حالي اتهاماتي را ازجمله به ظن تلاش براي آدم‌ربايي عليه اين 4 شهروند ايراني مطرح كرده‌اند كه آنها همگي هم‌اكنون درون مرزهاي ايران به زندگي خود مشغولند و مشخص نيست چگونه مي‌خواستند از درون خاك ايران، نسبت به ربايش روزنامه‌نگاري در خاك ايالات متحده اقدام كنند. بر اين اساس در حالي كه بنابر اعلام منابع اطلاعاتي و قضايي ايالات متحده 4 تبعه ايراني مورد اشاره، عليرضا شاهواروقي فراهاني، محمود خاضعين، كيا صادقي و اميد نوري معرفي شده و تصاويري نيز از آنان در رسانه‌ها منتشر شده است.
اين درحالي است كه بنابر ادعاي مقام‌هاي ايالات متحده، هر 4 ايراني مورد اشاره در اين پرونده، از ماموران اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي بوده و در شرايطي كه به گفته مقامات قضايي امريكا، يك زن ايراني به‌نام نيلوفر بهادري‌فر دهم تيرماه در كاليفرنيا دستگير شد اما چهار نفر ديگر در ايران هستند. همچنين بنا بر ادعاي مقام‌هاي ايالات متحده، اين تيم به رهبري عليرضا فراهاني، در حال برنامه‌ريزي‌‌ براي ربودن مسيح علي‌نژاد از منزلش تا ساحل و يافتن قايق تندرو براي انتقال او به ونزوئلا بوده‌اند تا سپس اين روزنامه‌نگار مخالف نظام جمهوري اسلامي را به ايران منتقل كنند. همچنين ادعا شده كه اين تيم پيش از اين در كانادا، بريتانيا و امارات فعال بوده است.
بنا بر بيانيه وزارت دادگستري امريكا، اين افراد دست‌كم از ژوئن ۲۰۲۰ در حال طراحي براي ربودن مسيح علي‌نژاد و انتقال او به ايران از مسير ونزوئلا بوده و در اين مدت منزل مسيح علي‌نژاد و اطرافيان او را با تجهيزات عكسبرداري و فيلمبرداري تحت نظر داشتند. دادستان امريكا در نيويورك همچنين مدعي شده است: «اين چهار ايراني قصد داشتند مسيح علي‌نژاد را به زور دستگير و او را به ايران منتقل كنند.»
بر اساس بيانيه دادستاني منهتن نيويورك همچنين اتهاماتي عليه نيلوفر بهادري‌فر، به ظن توطئه براي نقض تحريم‌هاي امريكا، پولشويي، كلاهبرداري بانكي مطرح شده است. جالب آنكه بهادري‌فر كه تنها ايراني است كه در اين پرونده نامي از او آمده و هم‌اكنون در خاك ايالات متحده و البته در بازداشت به‌سر مي‌برد، ارتباطي با آنچه «آدم‌ربايي» ادعا شده ندارد و متهم به آدم‌ربايي نيست اما گفته مي‌شود از اين طرح حمايت كرده است.سخنگوي وزارت خارجه  اما تاكيد كرد كه اين ادعا«آن‌قدر بي‌پايه و مضحك است كه ارزش پاسخگويي ندارد.» سعيد خطيب‌زاده با اشاره به تاريخ امريكا كه مملو از ترور، آدم‌ربايي و خرابكاري است، اين ادعا را «توهين به شعور جهانيان» خواند وگفت: «اين اولين‌بار نيست كه امريكا به اين قبيل سناريوسازي‌هاي هاليوودي كه تنها هدفشان احياي مهره‌هاي سوخته و بي‌ارزش شده است، مبادرت مي‌ورزد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون