• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4979 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير

«خمسه به روايت خمسه» منتشر شد

عليرضا خمسه: دوست داشتم اين يادگاري‌ها باقي بماند

عليرضا خمسه درباره كتاب جديدش كه روايتگر نگرش، مقالات، شعرها، نمايشنامه‌ها، فيلمنامه‌ها، مطالبي كه ترجمه شده، نگاهش به زندگي و جامعه طي سال‌هاي گذشته بوده است، بيان كرد: پرداختن به خاطراتي كه از لحظه تولد تا همين اكنون رخ داده، برايم بسيار جالب بود، در واقع اينها يادگاري‌هايي است كه دوست داشتم از من باقي بماند. عليرضا خمسه درگفت‌وگو با ايسنا درباره كتاب جديدش به نام «خمسه به روايت خمسه» بيان كرد: اين كتاب در اصل روزشمار، ماه‌شمار و سال‌شمار زندگي من از آغاز تا لحظه حاضر را دربرمي‌گيرد. البته اين موارد تنها يك فصل از كتاب است. من تلاش كردم تا تمام وقايع را از روز تولدم و اينكه در چه سالي متولد شدم و چه كار كردم تا لحظه حاضر را بيان كنم. مثلا سال گذشته دو فيلم بازي كردم يك تئاتر كار كردم، مطلبي يا يادداشتي نوشتم، همه در اين بخش كتاب آمده است.
او ادامه داد: علاوه بر اين موضوعات، اين اثر دربرگيرنده مطالبي است كه طي سال‌ها در مجلات و نشريات از من چاپ شد يا اگر فيلمنامه، نمايشنامه‌ و شعر يا مطلبي را ترجمه كردم همه را انتخاب كرديم و تبديل به يك جلد كتاب شد. در اين كتاب منتخبي از مصاحبه‌ها آورده شده است. در واقع اينها يادگاري‌هايي است كه دوست داشتم از من باقي بماند.
اين هنرمند افزود: همان‌طور كه در عنوان كتاب آمده است، اين اثر «خمسه به روايت خمسه»  است يعني خمسه توسط خودش روايت شده است. اين كتاب روايتگر نگرش، مقالات، شعرها، مطالبي كه ترجمه شده، نگاهش به زندگي و جامعه طي سال‌هاي گذشته بوده و به كوشش اميد نجوان گردآوري و نوشته شده است.
خمسه درباره اينكه ايده نگارش اين كتاب از خودش بوده يا نويسنده، گفت: خانم توكا ملكي مديريت انتشارات خط و طرح را مي‌شناختم و با او صحبت كردم و گفتم دوست دارم مطالبي كه طي سال‌ها نوشته‌ام در يك جلد كتاب قرار بگيرد، او نيز آقاي اميد نجوان را به من معرفي كرد. حدود يك‌سال و نيم، دو سال زمان برد تا كتاب به رشته تحرير درآمد و براي چاپ آماده شد.
اين بازيگر اضافه كرد: پرداختن به خاطرات برايم بسيار جالب بود و از اينكه همه آنها را در يك جلد كتاب دارم خوشحالم، زيرا پيش از اين پراكنده بودند و حالا علاوه بر اينكه در دسترس خودم است در اختيار ديگران هم قرار خواهد گرفت. وي درباره ديگر موضوعاتي كه در اين كتاب آمده است، بيان كرد: به‌طور مثال من فيلمنامه‌اي به نام «معجزه خنده» به همراه شخص ديگري نوشتم و آقاي يدالله صمدي آن را ساخت و فيلمنامه ديگري با آقاي ايرج طهماسب نوشته بودم كه در اين كتاب آمده است.
«ماموريت آقاي شادي» هم منتشر خواهد شد
خمسه با تاكيد بر اينكه كتاب ديگري از خاطرات فيلم‌ها و نمايشنامه‌ها به زودي منتشر خواهد شد، گفت: در يك كتاب ديگري كه عنوان آن «ماموريت آقاي شادي» خواهد بود به حواشي، خاطرات و اتفاقات رخ داده طي اين سال‌ها پرداختم و اكنون در مراحل پاياني انتشار قرار دارد. اين هنرمند گفت: مهم‌ترين چيزي كه اكنون قابل ذكر است، اين است كه من سعي كردم به سهم خودم باعث آشتي مخاطب با كتاب شوم و با هر وسيله ديگري باعث شوم حداقل ۵۰۰ جلد كتاب خريداري شود و به نوعي به صنعت نشر و چاپ كمكي كرده باشم تا روي پاي خودش بماند. دلم مي‌خواست خودم هم قدمي بردارم و از اين طريق باعث شوم كه حتي يك‌بار ديگر درباره كتاب صحبت شود حتي اگر بگويند چقدر مطالب آن بد بود ولي همين هم باعث مي‌شود كتاب و بحث درباره آن دوباره ميزبان محافل و جمع‌هاي فرهنگي شود.وي با بيان اينكه «سال‌ها پيش مي‌گفتند كتاب ارزان‌ترين كالاست»، افزود: يك بسته سيگار يا شكلات از يك جلد كتاب ممكن است گران‌تر باشد اما آنها تاريخ مصرف دارند و تمام مي‌شوند در صورتي كه يك كتاب مي‌تواند نسل به نسل بچرخد و هيچ‌گاه تمام نمي‌شود. بنابراين همان آدمي كه مي‌گويد من پول ندارم كتاب بخرم قطعا براي تهيه هر چيز ديگري هزينه مي‌كند.
عليرضا خمسه در پايان گفت: در ايران ارزان‌ترين كالا كتاب است و اولين كالايي است كه با فشارهاي اقتصادي از سبد فرهنگي خانواده جدا مي‌شود. در عين حال كتابفروشي‌ها هم به‌طور مثال در شهري كه ۱۲ ميليون جمعيت دارد نهايتا ۵ كتاب مي‌گيرد و شايد همان هم مدت‌ها در طبقات باقي بماند و كسي آن را نخرد. با اين وجود من هم به عنوان تعارف مي‌گويم اگر باز هم كسي هست كه نمي‌تواند كتاب تهيه كند، من حاضرم آن را تقديمش كنم. اين كتاب با مقدمه‌اي از اميد نجوان، فاطمه معتمدآريا، كيومرث پوراحمد و خسرو دهقان در چهار بخش سال‌شمار، يادداشت‌ها، نوشته‌ها و مقاله‌هاي پراكنده، شعرها و فيلمنامه‌ها و متن‌هاي نمايشي چاپ و منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون