• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4979 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير

پيدا و پنهان

واردات برخي از گوشي‌ها ممنوع مي‌شود؟

اخباري از ممنوعيت واردات برخي مدل‌هاي پرتقاضاي موبايل به علت مشكل عدم مسيريابي صحيح سرشماره‌هاي اضطراري، به گوش مي‌رسد كه درصورت اجراي اين ممنوعيت، با توجه به سهم قابل توجه در بازار و مقرون‌به‌صرفه بودن اين مدل‌ها در مقايسه با ساير برندها، مشكلاتي را در عرضه و تقاضا و تامين گوشي موردنظر كاربران ايجاد خواهد كرد. به گزارش ايسنا، در نامه‌اي كه به شركت‌هاي واردكننده براي ممنوعيت واردات مدل‌هاي شيائومي ارسال شده، اين‌طور آمده كه «براساس بررسي‌هاي انجام‌شده، گوشي‌هاي موبايل وارد شده به كشور، سرشماره‌هاي اضطراري ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵ را به درستي مسيريابي نكرده و آن شماره‌ها را به سرشماره ۱۱۲ هدايت مي‌كنند كه اين موضوع موجب عدم دسترسي فوري ذي‌نفعان خريدار گوشي‌هاي مربوطه، به سامانه‌هاي مرتبط با سرشماره‌هاي فوق و بالطبع تضييع حقوق آنها خواهد شد.» در ادامه اين‌طور تاكيد شده كه «با توجه به موضوع فوق و با عنايت به ماده ۴ قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و تعهد ارايه‌ شده توسط آن شركت هنگام ثبت سفارش و ترخيص، ضروري است تا آن شركت حداكثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاريخ صدور اين نامه، نسبت به ارايه اقدامات انجام‌شده،  در راستاي برطرف كردن مشكل فوق و اطلاع‌رساني لازم به مخاطبين و سازمان اقدام كند. تا زمان احراز رفع مشكل در گوشي‌هاي فوق‌الذكر، ورود مجدد گوشي‌هاي تلفن همراه مذكور به كشور ممنوع است.»


پرداخت مطالبات ۴۰ شركت كره‌اي از محل پول‌هاي بلوكه شده

40 شركت كره‌اي 70 ميليون دلار مطالبات خود را از محل پول‌هاي بلوكه شده ايران در دو بانك اين كشور دريافت كردند. پس از اعمال دور جديدي از تحريم‌ها در دوره رييس‌جمهوري ترامپ در امريكا در سال 2018 حدود 90 ميليون دلار از مطالبات شركت‌هاي كره‌اي از سوي ايران پرداخت نشده بود كه در ماه گذشته 70 ميليون دلار از اين مطالبات از محل پول‌هاي بلوكه شده در بانك‌هاي كره پرداخت شد. حدود 7 ميليارد دلار سرمايه بلوكه شده ايران در بانك‌هاي IBK كره و ووري بانك از سپتامبر 2019 تاكنون نگهداري مي‌شود.


نابساماني‌ها در بازار مرغ اوج گرفت

اسدالله نژاد، نايب‌رييس كانون سراسري مرغداران گوشتي با بيان اينكه طي هفته‌هاي اخير، توليد مرغ دچار چالش‌هاي جدي شده است، گفت: كاهش توليد، تلفات و عدم وزن‌گيري مناسب مرغ‌ها را به خاطر استرس گرمايي از جمله اين چالش‌ها عنوان و اضافه كرد: گرماي شديد علاوه بر اينكه باعث شده مرغ‌ها به وزن مناسب نرسند، باعث ايجاد تلفات در جمعيت آنها نيز شده است. اسدالله نژاد با بيان اينكه قيمت جوجه يك روزه هم‌اكنون بالاي ۷۵٠٠ تومان است، افزود: اين در حالي است كه نرخ مصوب جوجه يك روزه گوشتي ۴٢٠٠ تومان است. او همچنين از سياست دولت در سركوب قيمت مرغ علي‌رغم افزايش قيمت نهاده‌ها انتقاد كرد و افزود: بعد از اينكه قيمت مرغ ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان تعيين شد، هم شاهد افزايش نرخ مصوب نهاده‌ها بوديم و هم قيمت جوجه يك روزه افزايش شديد داشته اما نرخ مصوب مرغ تغييري نكرده و دولت به بهانه حمايت از مصرف‌كنندگان، زير بار اصلاح قيمت نمي‌رود كه منطقي نيست.


سيمان، گران و كمياب شد

فرشيد پورحاجت، دبير كانون سراسري انبوه‌سازان با اشاره به افزايش قيمت هر پاكت سيمان تا ۷۰ هزار تومان و ميلگرد تا كيلويي ۲۰ هزار تومان، نسبت به احتمال افزايش قيمت مسكن نوساز هشدار داد. او درباره افزايش قيمت مصالح ساختماني به دليل قطعي برق خصوصا سيمان و ميلگرد در روزهاي اخير، با بيان اينكه قيمت سيمان براي انبوه‌ساز كمرشكن شده است، گفت: يك سال است كه انبوه‌سازان نسبت به وجود دلالان در بازار سيمان و فولاد هشدار مي‌دهند ولي هيچ‌كس توجه نمي‌كند. او افزود: مقايسه ميزان توليد و مصرف دو محصول سيمان و ميلگرد نشان مي‌دهد برخلاف آنكه مازاد توليد داريم اما قيمت‌ها افزايش يافته است. يك هفته است كه سيمان در بازار ناياب شده و اگر كسي بتواند سيمان از عامل فروش تهيه كند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان براي هر پاكت مي‌پردازد.


ناوگان تجهيزات درماني ايران ۳ سال ديگر زمين‌گير مي‌شود

ابوالفتح صانعي، رييس هيات‌مديره اتحاديه واردكنندگان تجهيزات پزشكي گفت: ۲ تا ۳ سال ديگر، ناوگان تجهيزات تشخيصي و درماني در ايران از رده خارج مي‌شود و مراكز درماني دچار مشكل مي‌شوند. او گفت: ۵۰ تا ۵۱درصد از اعتبار ارزي براي واردات اقلام مورد نياز بيمارستان‌ها در ايران، به تجهيزات پزشكي و ۴۹درصد به ملزومات پزشكي تخصيص داده مي‌شود. رييس هيات‌مديره اتحاديه واردكنندگان تجهيزات پزشكي گفت: مراكز درماني در ايران، كه حتي در سال‌هاي گذشته، با نرخ‌هاي كمتر براي ارز، با كسري بودجه دست و پنجه نرم مي‌كردند، امروز با توجه به قيمت ارز، توان خريد تجهيزاتي كه با ارز نيمايي خريداري مي‌شود را ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون