• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4979 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير

نقد مجلس، وعده وزارتخانه

آموزش‌وپرورش، زمين‌هاي بلاتكليف و مسكن فرهنگيان

گروه اجتماعي| درست در روزي كه يكي از نمايندگان كميسيون آموزش مجلس نقدش را در خصوص بي‌نظمي مالي آموزش‌وپرورش متوجه زمين‌هاي باارزش و بلااستفاده اين وزارتخانه كرد، مدير كل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش درباره ساخت مسكن فرهنگيان در املاك مازاد سخن گفت: «ما در ۱۶ استان زمين‌هايي را معرفي كرديم كه غالبا كاربري آنها آموزشي بوده از اين رو مورد تاييد وزارت راه و شهرسازي قرار نگرفته است.»
روز گذشته عضو كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس در صحبت با خانه ملت، مساله «اموال رهاشده آموزش‌وپرورش» را پيش كشيد و با بيان اينكه بسياري از اين زمين‌ها و املاك فاقد سند هستند، گفت: «در بسياري از موارد وقتي پرونده زمين‌‎هاي بلاتكليف آموزش‌وپرورش به محاكم قضايي كشيده مي‌شود، آموزش‌وپرورش محكوم مي‌شود.» احمدحسين فلاحي با تاكيد بر اينكه ساماندهي حوزه مالي آموزش‌وپرورش از اهميت بسزايي برخوردار است، اظهار كرد «اجراي سند تحول به واسطه رتبه‌بندي فرهنگيان، مساله مالي است و در اين زمينه بايد برنامه داشت.» نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اموال بسيار زيادي كه در اختيار آموزش‌وپرورش قرار دارد، به نشستي كه رييس مجلس با وزراي ادوار مختلف آموزش‌وپرورش برگزار كرد، اشاره و عنوان كرد: «در اين نشست مهم‌ترين مساله‌اي كه به آن پرداخته شد، مساله بي‌انضباطي مالي در آموزش‌وپرورش بود كه بخش عمده‌اي از اين اموال در آموزش‌و‌پرورش رها شده و فاقد سند هستند. براساس اظهارات معاون وزير آموزش‌وپرورش رقمي معادل 200 هزار ميليارد تومان هزينه نياز است تا اين اموال مستند‌سازي شوند. ديده شده كه گهگاه زمين‌هايي به متراژ 6 يا 7 هكتار در بهترين نقطه شهر كاملا رها شده است.» فلاحي با يادآوري اينكه بعضا حتي مديران آموزش‌و‌پرورش استان‌ها نيز از اموال آموزش‌و‌پرورش در استان خود مطلع نيستند، گفت: در بسياري از موارد وقتي پرونده زمين‌‎هاي بلاتكليف آموزش‌و‌پرورش به محاكم قضايي كشيده مي‌شود، آموزش‌وپرورش محكوم مي‌شود. عضو كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس با بيان اينكه آموزش‌وپرورش مي‌تواند با نقد كردن همين اموال براي خود درآمدزايي كند و بسياري از برنامه‎‌هاي مهم در اين وزارتخانه از همين طريق دنبال شود، افزود: «اگر آموزش‌وپرورش داراي يك معاونت مالي و حقوقي قوي باشد و بتواند منابع پايداري براي خود تعريف كند، اين نهاد مهم مي‌تواند بهتر از ساير وزارتخانه‌ها خودش را اداره كند.» از سوي ديگر گودرز كريمي‌فر، مدير كل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش به گفت‌وگو با ايلنا پرداخت و در مورد املاك مازاد آموزش‌وپرورش توضيحاتي داد. او در پاسخ به اين سوال كه براي ساخت مسكن فرهنگيان چقدر از املاك مازاد اين وزارتخانه استفاده مي‌شود، گفت: «در تفاهمنامه‌اي كه ما با وزارت راه و شهرسازي منعقد كرديم يك‌سري تكاليف براي آموزش‌وپرورش و يك‌سري تكاليف براي وزارت راه و شهرسازي تعيين شد. يكي از تكاليف اين بود كه وزارت آموزش‌وپرورش زمين‌هاي مازادي را كه در شهرها و مناطق دارد به وزارت شهرسازي اعلام كند تا آنها نيز براساس شاخص‌ها و شرايطي كه مدنظرشان است زمين را بررسي كرده تا اگر قابليت ساخت‌وساز در ميزان انبوه‌سازي براي فرهنگيان را دارد، اعمال كند.» او هم در صحبت‌هايش به مشكل «نبود سند» اشاره كرد و در توضيح زمين‌هاي معرفي‌شده براي ساخت مسكن فرهنگيان گفت: «ما در ۱۶ استان زمين‌هايي را معرفي كرديم كه غالبا كاربري آنها آموزشي بوده از اين رو مورد تاييد وزارت راه و شهرسازي قرار نگرفته است، زيرا اين زمين‌ها يا فاقد سند هستند، يا كاربري آموزشي دارند، يا در طرح جامع شهري نيستند يا مساحت آن زمين‌ها قابليت انبوه‌سازي ندارد. البته در هر جايي كه وزارت آموزش‌وپرورش زمين نداشته باشد، اين وظيفه وزارت راه و شهرسازي است كه زمين را تامين كند.»
سازنده: ستاد اجرايي فرمان امام
كريمي‌فر درباره آخرين اقدامات انجام‌شده براي مسكن فرهنگيان اظهار داشت: تا امروز ۴۳ هزار و ۷۵۵ واحد در ۲۵۱ شهر براي فرهنگيان واجد شرايط جذب واحد صورت گرفته است. از اين ۴۳ هزار و ۷۵۵ واحد تا به امروز تعداد ۲۵ هزار واحد در شهرهاي مختلف تعيين تكليف شده‌اند. ستاد اجرايي فرمان امام كه شركت سازنده است در حال ساخت اين واحد‌ها بوده و تاكنون ۱۰ تا ۳۵ درصد واحدها پيشرفت فيزيكي داشته‌اند. فرهنگيان ۴۰ ميليون تومان به عنوان آورده اوليه براي دريافت مسكن واريز كرده‌اند كه البته اين ۴۰ ميليون تومان را ما در قالب وام ثانويه حمايتي به آنها داده‌ايم. مابقي مبلغ مسكن نيز طي سه يا چهار قسط پرداخت خواهد شد. اميدواريم تا سال ۱۴۰۰ تعدادي از اين واحدها را به فرهنگيان ارايه دهيم.» مدير كل رفاه و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «در عين حال تعدادي از فرهنگيان كه واجد شرايط هستند، پروژه‌شان مشخص شده و در حال واريز وجه و تكميل موجودي هستند، اين افراد زماني به پروژه متصل مي‌شوند كه حداقل ۴۰ ميليون تومان به حساب خودشان در بانك مسكن واريز كنند. ما فرهنگياني داريم كه مبلغ ۵ تا ۳۹ ميليون تومان به حساب واريز كرده‌اند. اينها تا اولين آورده را به ۴۰ ميليون تومان نرسانند به پروژه متصل نخواهند شد. اكنون كارگروه مسكن در حوزه رفاه و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش به تك‌تك اين افراد اطلاع‌رساني كرده و با ارسال پيامك به همه آنها اعلام كرده كه حداقل آورده و واريز وجه بايد ۴۰ ميليون تومان باشد تا شركت سازنده اين افراد را تعيين تكليف كند.» كريمي‌فر در پاسخ به اين سوال كه پس از گذشت چهار ماه از سال ۱۴۰۰ هنوز مسكن به فرهنگيان تحويل داده نشده و زمان قطعي تحويل مسكن چه تاريخي خواهد بود، گفت: «ستاد اجرايي فرمان امام سازنده اين پروژه‌ها است از اين رو طبق پيش‌بيني آنها و وزارت راه و شهرسازي تعدادي از پروژه‌ها تا پايان سال ۱۴۰۰ تحويل فرهنگيان داده مي‌شود، ممكن است تحويل پروژه در برج ۱۰، ۱۱ يا ۱۲ باشد. به هر حال پروژه‌ها بايد در ۱۸ ماه تحويل داده شوند.» او در مورد شيوه تضمين وام مسكن فرهنگيان توضيح داده است كه ضامن فقط كسر از حقوق فرهنگيان آموزش‌وپرورش است، همچنين يك نفر ديگر نيز ضامن مي‌شود كه بايد تضمين كسر از اقساط بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون