• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4982 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۹ تير

سخنگوي وزارت خارجه:

امريكا به جاي بيانيه‌هاي توخالي اقدام كند

«سعيد خطيب‌زاده»، سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي با خبرنگاران كه به صورت آنلاين برگزار شد، ضمن تشريح آخرين تحولات در حوزه سياست خارجي  به سوالات آنها پاسخ داد. 
به گزارش فارس، خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره اظهارات «سيد عباس عراقچي»، معاون سياسي وزير خارجه و رييس هيات ايراني شركت‌كننده در مذاكرات وين مبني بر اينكه براي مذاكرات احياي برجام در وين بايد منتظر دولت بعدي ماند، گفت: مذاكرات در ۶ دور در وين با قوت و جديت جلو رفت و طبيعي است مردم‌سالاري ديني در ايران حاكم است و اين گفت‌وگوها به دليل عدم اجراي آن توسط امريكا به تاخيرهايي خورد و انتخابات در ايران برگزار شد و طبيعي است به دليل اقتضائات مردم‌سالاري و دموكراسي اجازه دهيم دولت مستقر شود و كار را جلو ببرد.البته سياست‌هاي كلان نظام همان‌هايي است كه مقام معظم رهبري و نهادهاي بالادستي تعيين مي‌كنند، دولت مجري و وزارت امور خارجه اجرا‌كننده تصميمات است كه در مسير عادي ادامه خواهد يافت. مهم اين است كه منافع مردم و تصميمات عاليه نظام عينا اجرا شود. لحظه‌اي كه ايالات متحده امريكا به تعهداتش ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد و ما راستي‌آزمايي كنيم، طبيعتا جمهوري اسلامي ايران نيز از سرگيري تعهداتش را به صورت كامل خواهد داشت، بايد صبر كنيم تا دولت جديد مستقر شود.
سخنگوي وزارت خارجه درباره عادي‌سازي روابط امارات عربي متحده با رژيم اسراييل و افتتاح رسمي سفارت امارات در سرزمين‌هاي اشغالي گفت: رژيم اشغالگر قدس در حضيض مشروعيت و در حضيض شرايط اجتماعي، سياسي و اقتصادي خود به سر مي‌برد و تصور مي‌كند با اين اقدامات مي‌تواند براي خود مشروعيتي دست و پا كند. طبيعي است به عنوان رژيمي كه منبع خشونت و گرفتاري‌ها در منطقه و ترور است و دهه‌ها منابع اين منطقه را مشغول اين شرايطي كرده كه خودش را به عنوان رژيم اشغالگر تحميل كرده است، اين رژيم مشروعيتي از اين راه كسب نخواهد كرد. امارات عربي متحده بايد بداند مسووليت ناآرامي‌ها و آنچه مترتب شود در حضور رژيم اشغالگر قدس در  اين  منطقه، متوجه آنهاست.
سخنگوي وزارت خارجه درباره برگزاري نشست بين ايران و مصر گفت: هميشه تماس‌ها بين ايران و مصر بوده و هيچ‌وقت قطع نشده، ولي سختي‌ها و بالا و پاييني‌هايي داشته است. معتقديم عادي شدن روابط بين كشورهاي بزرگ اسلامي به نفع جهان اسلام و منطقه است و از اين عادي شدن روابط و گسترش اين مراودات همواره استقبال كرديم. خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره بحث تبادل زندانيان بين ايران و امريكا گفت: وقتي كه با امريكا به صورت غيرمستقيم گفت‌وگو مي‌كنيم به حيرت مي‌رسد. اظهارنظري كه از سوي امريكا شنيديم جاي حيرت دارد. در كنار گفت‌وگوهاي برجام در وين موازي آن، ولي به صورت كاملا جداگانه گفت‌وگوهايي را با امريكايي‌ها به واسطه و با انگليسي‌ها درباره اين موضوع بشردوستانه و انساني داشتيم. هميشه اعلام كرديم كه رهايي ايرانياني كه به صورت غيرعادلانه و ظالمانه و به بهانه‌هاي واهي در امريكا و برخي كشورهاي اروپايي و ديگر كشورها زنداني شده‌اند، اولويت اصلي جمهوري اسلامي ايران است ولي به صورت موضوع بشردوستانه و انساني به آن نگاه كرديم. آنچه امريكا انجام مي‌دهد متاسفانه گره زدن يك موضوع انساني به يك هدف سياسي است كه هيچ‌گاه براي ما قابل قبول نبوده است.در وين موازي با برجام اين گفت‌وگوها انجام شد و به نتيجه رسيد. يكسري مقدمات در همه طرف‌ها بين ما، امريكا و انگليس لازم داشت و همه طرف‌ها رفتند مقدمات خود را انجام دهند و متاسفانه بخشي كه مربوط به تعهدات امريكا بود تا ديروز انجام نشده است و بعد متوجه شديم بعد از اينكه ايران به طرف‌هاي خودش در 1+4 اعلام كرد كه دور هفتم در دولت جديد ان‌شاءالله برگزار خواهد شد، امريكا به ناگاه تصميم گرفت آن را به اين پيوند بزند و گفت‌وگوهايي كه درباره اين موضوع بشردوستانه است را به گفت‌وگوهاي برجام متصل كند.هم اين رويكرد غلطي است و هم اينكه باعث مي‌شود همه مسيرها دچار سختي شود. اگر امروز امريكا تعهداتش را در توافق انجام دهد، اين توافق در آزادي ۱۰ زنداني در همه طرف‌ها يعني ايران، امريكا و انگليس قابل انجام است. توصيه داريم از استفاده سياسي از يك موضوع انساني دست بردارند و به جاي بيانيه‌هاي توخالي اقدام كنند تا بتوانند زندانيان ايراني خانواده‌هاي خودشان را ببينند، اگر علاقه‌اي به آزادي زندانيان ديگر ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون