• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

بيش از يك ميليون دلار هزينه اضافي جشنواره كن به خاطركرونا

شانپن بر ضرورت واكسيناسيون تاكيد كرد

گروه هنر و ادبيات 

 

رقابت زنان ايراني در جشنواره سينمايي فرانسه

بخش ويژه زنان سينماي ايران در شصت و دومين جشنواره پراد در كشور فرانسه، برندگان را معرفي كرد. به گزارش ايسنا، جشنواره سينمايي پراد- فرانسه، از امسال بخش مسابقه‌اي ايجاد كرده كه قرار است هر ساله برنامه‌اي ويژه زنان كشورهاي گوناگون در آن گنجانده شود و اولين دوره اين برنامه  به سينماي ايران اختصاص داده شد كه شامل بخش مسابقه‌اي كوتاه است. با پايان اين رويداد سينمايي، برندگان اين بخش نيز معرفي شدند و ديپلم ويژه هيات داوران به فيلم «زرد خالدار» ساخته باران سرمد، جايزه دوم به فيلم «فلاشر» ساخته پانته‌آ مهدي‌نيا (۵۰۰ يورو) و جايزه اول به فيلم «به هيچكس نگو» به كارگرداني سحر ستوده (۸۰۰يورو) رسيد. هيات داوران اين بخش را «كريستين امه» (رييس سرويس پرس جشنواره كن و همچنين مدير جديد ميراث ملي جشنواره كن براي هفتاد و پنجمين جشنواره كن ۲۰۲۲)، «استفان گوده»  (استاد دانشگاه سورين در رشته سينما و منتقد مجله ماهنامه پزيتيف و مدير سينماهاي هنر و تجربه پاريس) و «لويز فويه» (مسوول دپارتمان سناريوخواني كمپاني معتبر وايلد بانچ) تشكيل مي‌دادند. «شيله» (مرجان صفا بخش)، «بهار» (فائزه كريم پور)، «برزخ» (قصيده گلمكاني)، «گاو امريكايي» (آسمان توسي) و «نمايش» (بهناز اسكندرنژاد) ديگر فيلم‌هاي حاضر در اين بخش ويژه زنان سينماي ايران در جشنواره پراد بودند. جدا از فيلم‌هاي كوتاه در بخش اختصاص داده شده به فيلمسازان زن ايران همچنين چهار فيلم بلند «قصه‌ها» (رخشان بني‌اعتماد)، «روزيكه زن شدم» (مرضيه مشكيني)، «في في از خوشحالي زوزه ميكشد» (ميترا فراهاني) و «پسر» (نوشين معراجي) در اين رويداد سينمايي به نمايش گذاشته شدند. همچنين فيلم «ده» ساخته عباس كيارستمي درباره زنان ايران در روز پاياني جشنواره روي پرده رفت. شصت و دومين جشنواره فيلم پراد فرانسه جشنواره از ۱۷ تا ۲۳ جولاي (۲۶ تير تا اول مرداد) برگزار شد. 
شان پن هاليوود را به چالش كشيد
شان پن پس از بازگشت از جشنواره فيلم كن، مديريت هاليوود را به چالش كشيد و بر ضرورت واكسيناسيون براي همه افراد پروژه‌ها تاكيد كرد. به گزارش مهر به نقل از ددلاين، اين بازيگر كه با فيلم «روز پرچم» در جشنواره فيلم كن حضور داشت، پس از بازگشت به امريكا اعلام كرد در سريال در دست توليد بازي نمي‌كند مگر همه عوامل توليد سريال واكسن زده باشند. «گاسليت» نام سريالي كوتاه درباره واترگيت است كه قرار است پن و جوليا رابرتز در آن نقش‌آفريني كنند؛ اما حالا اين بازيگر و كارگردان گفته تا همه عوامل در برابر ويروس كرونا واكسينه نشده باشند در برابر دوربين نخواهد رفت. وجود نوع بسيار مسري ويروس دلتا موجب شده تا در لس‌آنجلس دوباره زدن ماسك در فضاهاي داخلي اجباري شود و پن تاكيد كرده كه بايد زدن واكسن نيز براي همه اجباري شود. استوديو گازلايت اين هفته واكسيناسيون را براي بازيگران و كساني كه بايد به حكم نوع شغل در كنار هم باشند اجباري اعلام كرده و مكاني نيز براي زدن واكسن رايگان ارايه كرده و افزوده است امكان زدن دوز دوم نيز پس از ۲۱ روز مهياست؛ با اين حال همه عوامل توليد از زدن واكسن استقبال نمي‌كنند.
در حالي كه شان پن در موسسه خودش ماه‌هاست در حال واكسيناسيون مردم محروم است و خودش هم واكسن زده است، اما او اين تاكيد را از آن رو انجام داده تا افرادي را كه با زدن واكسن مخالف هستند وادار به اين كار كند زيرا او تاكيد دارد كه نزدن واكسن اطرافيان فرد واكسن نزده را در معرض خطر قرار مي‌دهد و به صورت بالقوه موجب گسترش بيماري مي‌شود. بيشتر سريال «گاسليت» در فضاي  بسته فيلمبرداري  مي‌شود.
هزينه يك ميليون دلاري جشنواره كن براي كرونا
جشنواره فيلم كن ۲۰۲۱ پس از يك سال وقفه براي مهار كرونا و مقابله با شيوع آن در طول جشنواره بيش از يك ميليون دلار هزينه كرد. هفتاد و چهارمين دوره جشنواره فيلم كن كه موفق شد ۱۲ روز بي‌وقفه به اكران فيلم‌هاي مورد نظرش بپردازد و ميزبان ستاره‌هايي از گوشه و كنار جهان باشد و چهره‌هاي مشهوري چون مت ديمون، رجينا كينگ و شان پن را روي فرش قرمز خود داشته باشد، براي اين كار و مقابله با شيوع كرونا بيش از يك ميليون دلار هزينه اضافي متقبل شد و برگزاري اين رويداد در ابعادي به اين وسعت كار آساني نبود و به مدد انجام آزمايش منظم رايگان كوويد براي تقريبا ۲۸ هزار شركت‌كننده در جشنواره ممكن شد. در اين ميان آنهايي كه از اتحاديه اروپا آمده بودند و داراي پاسپورت واكسيناسيون بودند مي‌توانستند اين رويه‌ها را دور بزنند اما باز هم تضميني وجود نداشت كه نوع دلتاي كرونا ديگران را مبتلا نكند. لئا سدو بازيگر فرانسوي كه امسال ۳ فيلم وي در جشنواره كن اكران شد، به دليل مثبت بودن تست كرونايش سفر به جشنواره را لغو كرد و برخي نگران شدند كه شايد اين شروع موجي باشد كه مبتلايان زيادي به جاي بگذارد. كن امسال ميزبان فيلم‌هايي با حضور چهره‌هاي متعدد جهاني هم بود از جمله فيلم «گزارش فرانسوي» وس اندرسون كه براي حضور بازيگران درجه يكش از جمله بيل موري، تيلدا سوينتون و تيموتي شالامه به جاي استفاده از اتومبيل مخصوص كن، بازيگران با اتوبوس مخصوص تا فرش قرمز آمدند و در سالن سينما نيز ۹ دقيقه تشويق تماشاگران را شاهد بودند. امسال فيلم‌هاي زيادي با تشويق متمادي روبه‌رو شدند كه «مرداب» مت ديمون و فيلم زندگينامه‌اي سلين ديون از جمله آنها بودند. با همه اينها در بخش بازار فروش، كن نتوانست مثل هر سال موفق ظاهر شود و توزيع‌كنندگان فيلم‌ها تمايل زيادي به خريد حقوق پخش فيلم‌ها نشان ندادند زيرا هنوز نمي‌توانند مثل زمان‌هاي عادي به اكران و استقبال از فيلم‌ها در سالن‌هاي سينما اطمينان داشته باشند. با اين حال به نظر مي‌رسد كن توانست خريدارانش را در مجموع راضي كند و بسياري از خريداران بزرگ مانند ايندي، اي‌اف‌سي فيلمز، نئون، ‌اي ۲۴ و سوني كلاسيك پيكچرز، فرانسه را با امتيازهايي كه خريده بودند ترك كردند.
پيام تبريك متفاوت براي فرهادي 
و جايزه «قهرمان»
در پي كسب جايزه بزرگ جشنواره كن براي فيلم «قهرمان»، بنرهايي به همت كانون كارگردانان براي اين فيلم و اصغر فرهادي در برخي نقاط تهران نصب شده‌اند. به گزارش ايسنا، به پيشنهاد كانون كارگردانان خانه سينما و موافقت سازمان زيباسازي شهر تهران در چند بزرگراه و خيابان پايتخت از جمله مدرس، همت، پارك‌وي، هفت تير، وصال، بهار، جمهوري، باغ فردوس، شهرك اكباتان و ميدان‌هاي تجريش و وليعصر بنرهايي با تصوير اصغر فرهادي نصب شده است. «قهرمان» جديدترين ساخته فرهادي است كه به تازگي در جشنواره كن جايزه گرفت.اين فيلم كه پخش داخلي آن برعهده شركت «خانه فيلم» است، احتمالا از ميانه‌هاي پاييز امسال در سينماهاي ايران اكران خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون