• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

خبر كوتاه

ذخيره سدهاي كشور  به نصف رسيد

طبق آخرين آمار رسمي شركت مديريت منابع آب ايران، تا تاريخ ۲۵ تيرماه سال جاري، مجموع ذخيره آب در سد‌هاي كشور به ۲۴ ميليارد و ۹۵۰ ميليون متر مكعب رسيد. اين ميزان كه حدود ۴۹ درصد پرشدگي و ۵۱ درصد ظرفيت خالي مخازن سد‌هاي كشور را نشان مي‌دهد، در زمان مشابه سال گذشته ۳۵ ميليارد و ۱۸۰ ميليون مترمكعب بود. از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ تيرماه امسال، در مجموع ۲۷ ميليارد و ۵۶۰ ميليون مترمكعب آب وارد مخازن سد‌هاي كشور شده، در حالي كه در مدت مشابه سال آبي گذشته ميزان ورودي آب به مخازن سد‌هاي كشور ۵۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمكعب بوده است. در حالي شاهد كاهش ۴۷ درصدي ورودي آب به مخازن سد‌هاي كشور نسبت به سال آبي گذشته هستيم كه خروجي آب از سد‌هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۵ تيرماه امسال، ۲۹ ميليارد و ۷۴۰ ميليون مترمكعب بوده و كاهش ۳۵ درصدي نسبت به خروجي ۴۵ ميليارد و ۵۰ ميليون مترمكعبي آب از سد‌هاي كشور در مدت مشابه سال آبي قبل دارد.


تمديد مهلت ايفاي تعهدات ارزي صادركنندگان سال ۹۸

حميد زادبوم، رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: براساس تصميمات كميته اقدام ارزي و با هدف تسريع و تسهيل در ايفاي تعهدات ارزي، مهلت ايفاي تعهدات ارزي صادركنندگان سال ۹۸ تا پايان مردادماه تمديد شد. وي اظهار داشت: براساس تصميمات كميته اقدام ارزي و با هدف تسريع و تسهيل در ايفاي تعهدات ارزي، مهلت ايفاي تعهدات ارزي صادركنندگان سال ۹۸ تا پايان مردادماه تمديد شد. صادركنندگان سال ۹۸ تا پايان مردادماه فرصت دارند بر اساس مفاد بسته سياستي برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌هاي ۱400-۱397 و روش‌هاي مندرج در اين بسته، نسبت به رفع تعهدات ارزي صادراتي خود اقدام كنند. رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: براساس بسته سياستي برگشت ارز حاصل از صادرات، صادركنندگان سال‌هاي ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ موظف هستند ۹۰ درصد ارزش كوتاژهاي صادراتي (صد درصد تعهدات ارزي) خود را ايفا كرده تا مشمول محدوديت‌ها نشوند.


احتمال سيل شديد  در پاييز و زمستان ۱۴۰۰

مصطفي فدايي‌فرد، رييس كميته تخصصي سيلاب گفت: خشكسالي و سيلاب دو روي سكه تغيير اقليم هستند. بررسي آمار و اطلاعات بارش و رواناب طي شصت سال گذشته در مناطق خشك و نيمه‌خشك همانند ايران، حاكي از آن است كه سيلاب‌هاي بزرگ و ويرانگر عموما بلافاصله قبل و پس از دوره‌هاي خشكسالي طولاني و شديد به وقوع مي‌پيوندند.  وي با اشاره به تاثيرپذيري مناطق ديگر جهان از جمله ايران از وقوع سيلاب در اروپا اظهار داشت: وقوع بارندگي شديد و سيلاب ويرانگر اخير در غرب اروپا، آژير خطر تغيير اقليم را بيش از پيش براي جهان و به خصوص براي مناطق خشك و نيمه‌خشك مانند ايران به صدا در آورده است. در طوفان اخير، بيش از 200 ميليمتر بارندگي در كمتر از 10 ساعت نازل شده و موجب افزايش دو متري سطح آب در رودخانه دانوب و وقوع سيلاب ويرانگر در كشورهاي آلمان، بلژيك، هلند، سوييس و اتريش شده، اين ميزان از بارندگي براي بسياري از مناطق، معادل بارندگي حداكثر محتمل (Probable Maximum Precipitation) است.


واردات برنج ممنوع شد

ممنوعيت فصلي واردات برنج با اول مردادماه آغاز شده و تا پايان آبان‌ماه، گمرك مجاز به ترخيص برنج‌هاي وارداتي نيست مگر طبق شرايط تعيين شده. اما براي سال جاري درخواست‌هايي از سوي انجمن واردكنندگان برنج براي لغو ممنوعيت مطرح بود و حتي در جلسه ستاد تنظيم بازار نيز مورد بررسي قرار گرفت، ولي به‌طور كلي لغو نشد. اين در حالي است كه طبق ابلاغيه وزارت صمت به گمرك ايران، مقرر شد كه ممنوعيت فصلي واردات برنج از ابتداي مردادماه اعمال شود ولي صرفا آن بخش از محموله‌هاي برنج وارداتي كه قبل از ۳۱ تيرماه داراي اعلاميه ورود و قبض انبار هستند مشروط به اينكه داراي ثبت سفارش باشند، امكان ترخيص خواهند داشتند. با اين وجود طي روزهاي اخير اعلام شد كه حدود ۱۰ كشتي حاوي برنج از مبدا بارگيري و در مسير ايران قرار دارند كه عمده آنها بعد از ۳۱ تيرماه به بنادر رسيده و در اين حالت تاريخ ورود بعد از شروع ممنوعيت بوده و ديگر امكان ترخيص نخواهند داشت.


توليد خودروسازها از فروش سبقت گرفت!

پژوهشكده پولي و بانكي كشور در گزارش ماهانه خود اعلام كرد كه روند صعودي رشد توليد در بخش صنعت در سومين ماه سال جاري نيز ادامه پيدا كرده و شاخص توليد صنعتي شركت‌هاي بورسي در خردادماه سال جاري 7.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.  در حالي كه نرخ رشد اين شاخص در ارديبهشت‌ماه 6.8 درصد بوده كه البته هنوز شاخص توليد شركت‌هاي بورسي در خردادماه حدود ۵ درصد كمتر از شاخص انتهاي سال ۱۳۹۶ است. با اين حال شاخص خردادماه بيشترين عدد شاخص از ارديبهشت ۱۳۹۷ تاكنون بوده است. يكي از صنايعي كه بيشترين تغيير را در موجودي انبار دارد، صنعت خودروسازي است كه اين صنعت از مردادماه ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ به‌طور متوسط در هر ماه 12.8 درصد به موجودي انبار خود اضافه كرد اما در ارديبهشت‌ماه سال جاري رشد فروش حدود ۲۷ درصد بيشتر از توليد بوده كه به معني كاهش موجودي انبار انباشته شده در ماه‌هاي قبلي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون