• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4985 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد

سفر اعلام نشده وزير خارجه قطر به تهران

گروه ديپلماسي |محمدجواد ظريف اين روزها مشغول آخرين تماس‌هاي تلفني، آخرين ديد و بازديدها و آخرين استقبال‌ها در ساختمان وزارت خارجه ايران است. تا كمتر از يك ماه ديگر ماموريت هشت ساله ظريف به عنوان وزير خارجه دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم رسما به پايان مي‌رسد و پيش‌بيني مي‌شود با آغاز به كار دولت سيزدهم به رياست ابراهيم رييسي، فردي از جناح مقابل فكري ظريف، سكان سياست خارجي ايران را به دست بگيرد. وزير خارجه در چند روز گذشته زنجيره‌اي از تماس‌هاي تلفني با همتاهاي خود در كشورهاي متفاوت را پيش برده و روز گذشته نيز ميزبان «شيخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني» معاون نخست وزير و وزير امور خارجه قطر در تهران بود.  خبر سفر وزير خارجه قطر به تهران از پيش اعلام نشده بود و همزمان با انتشار ويديوي چند ثانيه‌اي از سوي وزارت خارجه از استقبال ظريف از همتاي قطري گفته شد كه مسائل دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي محور گفت‌وگوها بوده است. كلياتي كه طبيعتا نمي‌تواند تنها دليل سفر ناگهاني وزير خارجه قطر به تهران باشد.  هرچند كه در واپسين هفته‌هاي فعاليت سياسي دولت روحاني نمي‌توان انتظار تحولي خاص در حوزه سياست خارجي را داشت و طبيعي است كه بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي منتظر آغاز به كار دولت جديد و مشخص شدن خط و خطوط آنها در حوزه سياست خارجي هستند اما آنچه گوش‌ها را نسبت به دلايل سفر وزير خارجه قطر تيز مي‌كند حضور او در تهران كمتر از يك هفته پس از سفر به ايالات متحده و ديدار با وزير خارجه و مشاور امنيت ملي كابينه جو بايدن است. سفر امير قطر به تهران در حالي صورت گرفت كه جواد ظريف، وزير خارجه اوايل ارديبهشت ماه در يك تور منطقه‌اي به دوحه سفر و با مقام‌هاي قطري ديدار كرده بود. 
«شيخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني» معاون نخست وزير و وزير خارجه قطر در واپسين روزهاي تيرماه در جريان سفر به قطر با تعدادي از مقامات امريكايي بحث و تبادل نظر كرد. به گزارش خبرگزاري دولتي قطر (قنا)، وزير خارجه اين كشور با «جيك ساليوان» مشاور امنيت ملي امريكا ديدار و درباره همكاري دوجانبه بين دوحه و واشنگتن و تحولات اوضاع افغانستان، عراق، سوريه، فلسطين و ايران گفت‌وگو كرده بود. وزير خارجه قطر در اين ديدار بر اهميت تداوم همكاري مشترك بين دوحه و واشنگتن در زمينه‌هاي مختلف تاكيد كرد. مشاور امنيت ملي امريكا نيز در اين ديدار از نقش قطر در منطقه و ميانجيگري موثر آن براي يافتن راه‌حل‌هاي پايدار براي درگيري‌ها و اختلافات تقدير كرد.
وزير خارجه قطر پس از اين ديدار در توييتي نوشت: با مشاور امنيت ملي امريكا براي بحث درباره روابط راهبردي قطر و امريكا و تحولات مسائل منطقه‌اي و چالش‌هاي مشترك ديدار كردم. ديدار با آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي وزير خارجه قطر در واشنگتن بود. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني در همان مقطع در مصاحبه با يك رسانه امريكايي اعلام كرد كه با همتاي امريكايي‌اش، درباره شرايط افغانستان، تحولات توافق هسته‌اي ايران، مساله لبنان و عراق و نيز شرايط نوار غزه و انتقال كمك‌هاي بشردوستانه به آنجا صحبت كرده است. پايتخت قطر ميزباني گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني ميان هيات دولتي افغانستان و هيات اعزامي طالبان را در قالب روند دوحه برعهده دارد. از سوي ديگر قطر ميزبان پايگاه نظامي ايالات متحده است و همزمان در چند ماه اخير تلاش‌هايي از سوي عربستان سعودي براي پايان دادن به بن‌بست خودساخته در رابطه با دوحه صورت گرفته است.
 سفر وزير خارجه قطر به تهران در حالي صورت گرفت كه مذاكرات براي بازگشت اعضاي اوليه برجام به اجراي كامل اين توافق هسته‌اي متوقف و گفته شده كه دور بعدي رايزني‌ها پس از آغاز به كار دولت جديد در ايران برگزار خواهد شد. تعليق گفت‌وگوها براي بازگشت به برجام بسياري را نگران حيات توافق هسته‌اي در گذر زمان كرده است.

ديدار با ابراهيم رييسي 

شيخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثاني معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر بعدازظهر ديروز در تهران با ابراهيم رييسي، رييس دولت سيزدهم ديدار و گفت‌وگو كرد. ابراهيم رييسي در اين ديدار با بيان اينكه دو ملت ايران و قطر، برادر ديني و شريك منطقه‌اي يكديگر هستند، گفت: تهران به روابط با دوحه اهتمام ويژه‌اي دارد و اولويت سياست خارجي دولت آينده همسايگان خواهند بود. ايران ثابت كرده كه دوست و شريكي مطمئن و قابل اتكا است. اطمينان داشته باشيد كه ايران خيرخواه همسايگان خود است. ابراهيم رييسي با بيان اينكه ريشه بروز ناامني در منطقه را بايد در خارج از آن جست‌وجو كرد، افزود: راه‌حل استقرار امنيت پايدار و ثبات منطقه‌اي همكاري كشورهاي منطقه براساس اعتماد متقابل سياسي و نفي عملي دخالت بيگانگان در منطقه است. وزير خارجه قطر نيز در اين ديدار با تبريك پيروزي ابراهيم رييسي و رساندن سلام امير قطر به او، گفت: قطر به دنبال همكاري براي تحكيم روابط دوجانبه و نيز تلاش براي تامين امنيت منطقه با همكاري جمهوري اسلامي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون