• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

وزير ارتباطات در نامه‌هايي خطاب به روساي دولت سيزدهم و مجلس يازدهم درخواست كرد

توقف طرح صيانت از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي

از ابتدا هم قرار نبود در دستوركار ديروز مجلس باشد اما برخي رسانه‌ها سهوا مرتكب اين خطا در اعلام خبر دستوركار مجلس شده و درنتيجه بار ديگر همچون چندماهي كه از عمر تدوين طرح موسوم به «صيانت از حقوق كاربران در فضاي مجازي» مي‌گذرد، موجي از انتقاد به اين طرح به راه افتاد و بسياري از اين گفتند كه اين طرح برخلاف نامش، محدودكننده حقوق كاربران فضاي مجازي است. همين فضا هم باعث شد كه سيدنظام الدين موسوي، سخنگوي هيات‌رييسه مجلس در جريان نشست ديروز ناگزير به توضيح درباره علت عدم بررسي اين طرح شده و به خبرنگاران بگويد كه «طرح صيانت از حقوق كاربران در فضاي مجازي از دستوركار مجلس خارج نشده، بلكه در نوبت دستور كار قرار دارد، ولي «امروز» نوبت به بررسي آن نرسيد.» سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس يازدهم نيز در توضيحاتي كه صحبت‌هاي سخنگوي هيات‌رييسه مجلس را تكميل مي‌كرد، آنچه را كه درخصوص خروج اين طرح از دستوركار پارلمان روي خروجي برخي رسانه‌ها رفته بود، «كذب محض» خواند و شديدا رد كرد. مجيد نصيرايي كه در اين رابطه با خبرگزاري مهر گفت‌وگو مي‌كرد، يادآور شد كه «اين طرح همين هفته جاري بررسي خواهد شد.» 
اما ظاهرا همه نمايندگان مجلس يازدهم نيز موافق اين طرح يا به بيان ديگر موافق شيوه خاصي كه طراحان و موافقان براي تصويب آن در نظر دارند، نيستند و هستند اصولگراياني كه نگاهي يك‌سر متفاوت دارند. درحالي كه مجلس‌يازدهمي‌ها مي‌خواهند با استناد به ماده 85، اين طرح را به عنوان يك مساله «ضروري»، صرفا با تصويب در كميسيون به قانون تبديل كنند، رييس كميسيون اجتماعي مجلس با واگذاري اختيار بررسي طرح «سامان‌دهي فضاي مجازي» به كميسيون‌هاي تخصصي مجلس مخالفت كرد. ولي اسماعيلي ضمن تاكيد بر مديريت و صيانت فضاي به هم‌ريخته مجازي كشور، به ايسنا گفته كه «پيشنهادش براي طرح مهم «صيانت از فضاي مجازي» تشكيل كميسيون مشترك اجتماعي، فرهنگي و قضايي است. اجراي اصل ۸۵ طرحي به اين مهمي و پيچيدگي درست نيست و مخالف اين اتفاقم.» همزمان يك نماينده تهران كه ازجمله چهره‌هاي نزديك به رييس پارلمان است نيز از احتمال مخالفت شوراي نگهبان با اين طرح گفته است. مجتبي توانگر در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: «اگر قرعه به نام بنده باشد، مي‌گويم اين طرح هيچ ربطي به فرمايشات رهبري مبني بر ساماندهي فضاي مجازي ندارد. هيچ فوريتي ندارد و احتمالا شوراي نگهبان با آن مخالفت مي‌كند.»
اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم اما در حالي اين طرح را «دامي» توصيف كرده كه به ادعاي او «مقابل دولت آقاي رييسي طراحي شده» و به ديگر نمايندگان هشدار داده كه مراقب باشند كه در آن گرفتار نشوند، وزير ارتباطات دولت حسن روحاني شخص ابراهيم رييسي و البته باقر قاليباف را خطاب قرار داد و در نامه‌اي به روساي دولت سيزدهم و مجلس يازدهم نوشت كه ترتيبي اتخاذ شود تا اين طرح با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط، با هدف تقويت و استقرار حكمراني فضاي مجازي بازنگري شده و پس از استقرار دولت سيزدهم و با همكاري بين دولت و مجلس به تصويب برسد.» محمدجواد آذري‌جهرمي در اين نامه نسبت به جزييات كامل اشكالات طرح «صيانت از حقوق كاربران در فضاي مجازي»، به صورت مشخص هشدار داده كه اجراي اين طرح ضمن محدودسازي كاربران در دسترسي آزاد به اطلاعات، باعث كمرنگ شدن دولت در تصميم‌گيري‌هاي فضاي مجازي و همچنين حذف و بي‌اثر كردن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خواهد شد. به باور جهرمي اجراي اين طرح خود معضلي جديد در اعتماد‌سازي به نظام حكمراني فضاي مجازي كشور خواهد بود. او در هر دو نامه از رييس‌جمهوري آينده و رييس مجلس خواسته است كه طرح صيانت از كاربران در دولت سيزدهم و با حضور كارشناسان و متخصصان اين حوزه مجدد بررسي شود. در يكي از نامه‌هاي آذري‌جهرمي به رييس مجلس، به مقدمه اين طرح و اهداف طرح «قانون حمايت از حقوق كاربران و خدمات پايه كاربردي فضاي مجازي» اشاره شده كه براي حل مشكلاتي چون نابساماني فضاي مجازي به‌رغم مطالبه صريح مقام رهبري، عدم صيانت از حرم و حيثيت شهروندان و فقدان حمايت لازم از حقوق و آزادي‌هاي مشروع فعالان فضاي مجازي، فقدان پشتوانه قانوني مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي به منظور مواجهه قضايي با هر گونه قصور يا تقصير در ايفاي مسووليت‌هاي مديران دستگاه‌هاي اجرايي، ارايه‌دهندگان خدمات كاربران، نبود حمايت‌هاي اجرايي از محتوا و خدمات پايه كاربردي فضاي مجازي و لزوم التزام‌بخشي، ساماندهي و شفاف‌سازي اين فضا و... در نظر گرفته شده است. جهرمي همچنين به اصرار عجيب نمايندگان به اجراي اين طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسي اشاره كرده و نوشته است؛ طراحان مي‌خواهند از ظرفيت اصل ۸۵ قانون اساسي حتي براي جلوگيري از مشاركت كليه نمايندگان مجلس در تدوين اين قانون كه در حكم يك قانون اساسي در فضاي مجازي است استفاده ناصواب ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون