• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

خبر

۳۰ استان در معرض فرونشست زمين قرار دارد

«رضا جديدي» مديركل دفتر برنامه‌ريزي، فناوري و بودجه سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور گفت: ۳۰ استان از ۳۱ استان كشور در معرض مخاطره فرونشست زمين قرار دارد و زماني براي آزمون و خطاي برنامه‌ريزي در حوزه ذخاير معدني و مخاطرات طبيعي زمين‌شناختي نداريم.  وي اظهار داشت: تنها استاني كه هنوز به‌طور جدي با اين پديده مواجه نشده گيلان است، هرچند اين خطه نيز معضلات زيست‌محيطي خاص خود را دارد. 
وي بيان ‌داشت: پس از پايش فرونشست زمين در اصفهان به اين نتيجه رسيديم كه طرح مذكور را به صورت جدي وارد مرحله ملي كنيم و تصميم بر اين شد كه طرح ملي پايش فرونشست با همكاري دستگاه‌هاي مربوطه اجرا شود. جديدي گفت: اجراي چنين طرح‌هايي در زمان حاضر دير شده و برخي مناطق به مراحل فوق بحراني رسيده‌اند.


لزوم تقويت تقاضا براي خريد خودروهاي تجاري

«سهيل معمارباشي» مدير كل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود حركت‌هاي خوب برخي خودروسازان داخلي براي توليد خودروهاي تجاري و افزايش شمارگان توليد، اما تحرك اصلي در اين حوزه با تقويت بخش تقاضا ميسر مي‌شود.
وي يادآور شد: شركت‌هاي بزرگ جهان كه همكار شركت‌هاي ايراني بودند به دليل تحريم‌هاي امريكايي‌ها همكاري‌شان را قطع كردند و به همين دليل تجاري‌سازان ايراني با آسيب‌هاي زيادي مواجه شدند.
اين مسوول بيان ‌داشت: تيراژ اندك و پايين بودن ميزان داخلي‌سازي‌ها سبب شد تا تجاري‌سازان برخلاف حوزه خودروهاي سواري، افت كمّي و كيفي زيادي را در توليد شاهد باشند.


مرغ 40 هزار تومان شد؟

ايسنابراساس مشاهدات ميداني ازخرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران و گزارش‌هاي رسيده از برخي مناطق عنوان كرده كه قيمت هر كيلو مرغ گرم آماده طبخ ۳۷ تا ۴۰ هزارتومان است و عرضه مرغ تنظيم بازاري محدود به ميادين ميوه‌و‌تربار و برخي از خرده‌فروشي‌ها شده است.
اين در حالي است كه كمتر از دو هفته پيش در مناطق مختلف تهران مرغ با قيمت‌هاي هر كيلو ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان به بازار عرضه مي‌شد و به نظر مي‌رسد در اين مدت مرغ مجددا دچار جهش قيمت شده است.


آب مشتركان پرمصرف پايتخت قطع مي‌شود

محمدرضا بختياري مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتداي تيرماه براي ۲۰۰ هزار مشترك بدمصرف و پرمصرف تهراني يعني مشتركاني كه بيش از دو برابر الگو (۳۰مترمكعب)، آب مصرف مي‌كنند اخطار پيامكي و مكتوب صادر شده و چنانچه ميزان مصرف خود را در اين مدت كنترل نكرده باشند، در روزهاي آينده روزانه بين ۲ تا ۵ ساعت آب اين مشتركان قطع خواهد شد.
وي با بيان اينكه رشد مصرف در استان تهران امسال منطقي و در حد يك درصد بوده، اما در مقايسه با قبل از كرونا بين ۱۰ تا ۱۵ درصد بيشتر شده است، گفت: پيك لحظه‌اي مصرف آب در تهران ۴۵ ميليون ليتر در ثانيه است، مديريت فشار شبكه توزيع و كاهش فشار خروجي فشارشكن‌ها در شب، يكي از اقدامات فني اين شركت در چارچوب مديريت تنش آبي در تهران بوده است.


كدام مشاغل در تهران مجاز به فعاليتند؟

قاسم نوده فراهاني رييس اتاق اصناف تهران گفت كه با توجه به وضعيت قرمز استان تهران فقط مشاغل گروه يك مجاز به فعاليت هستند.  اين در حالي است كه هفته گذشته اتاق اصناف ايران اطلاعيه‌اي منتشر كرده بود كه بر اساس آن فعاليت كليه مشاغل صنفي با رعايت پروتكل بهداشتي به جز هفت گروه شغل صنفي شامل رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذيرايي در فضاي بسته (ولي به‌صورت بيرون بر مي‌توانند فعاليت كنند)؛ تالارهاي پذيرايي؛ سالن‌هاي سينما و تئاتر؛ پاساژها و بازارهاي سربسته، به استثناي پاساژهاي تخصصي نظير لاستيك، قطعات يدكي، آهن‌آلات، كامپيوتر به جز پوشاك، كيف، كفش و موبايل؛ استخرهاي سرپوشيده و باشگاه‌هاي بدن‌سازي؛ شهربازي و باغ‌وحش‌ها؛ نمايشگاه‌هاي عمومي و تخصصي، در تمامي شهرهاي سراسر كشور در وضعيت قرمز كرونايي مجاز است. 
مشخص نيست چرا اين مصوبه هنوز براي مشاغل استان تهران اعلام نشده است. البته مشاهدات ميداني حاكي از آن است كه حتي در تعطيلات سراسري تهران براي كنترل بيماري كوويد ۱۹ كه از سه‌شنبه هفته پيش شروع شد و تا روز يكشنبه ادامه داشت هم اصناف غيرضروري همچنان به فعاليت خود ادامه  دادند كه البته شرايط اقتصادي و نبود حمايت‌هاي دولتي در اين وضعيت تاثيرگذار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون