• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

تلاش براي افزايش تخت‌هاي بيمارستاني در تهران

اوج‌گيري مرگ با 322 قرباني

گروه اجتماعي| از يكشنبه تا دوشنبه تعداد جان‌باختگان كرونا، در پنجمين پيك اين بيماري در كشور به 322 نفر رسيد. 
روز گذشته مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، اعلام كرد كه از 3 تا ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه سه هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستري شدند. بر اساس اين گزارش مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به سه ميليون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسيده است. 
از آغاز رسمي پيك پنجم نزديك به سه هفته مي‌گذرد و وضعيت و اعداد روز به روز نشان از وخامت بيشتر دارند. واكسيناسيون افتان و خيزان ادامه دارد، روندي كه پس از آغاز پيك پنجم كمي شتاب گرفت و نتوانست به موقع راه بر افزايش قربانيان ببندد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاكنون ۸ ميليون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دز اول واكسن كرونا و دو ميليون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نيز دز دوم را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۱۰ ميليون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۹ دز رسيد.
روز گذشته عليرضا زالي، رييس ستاد مقابله با كرونا در استان تهران گفت: «در حال حاضر در بيمارستان‌ها با بالاترين حجم موجود در حال ارايه خدمت هستيم و فشار سنگيني را تيم درمان استان تهران تحمل مي‌كند.» در روزهايي كه بيمارستان‌ها حتي در پايتخت كشور هم به لبريز شدن ظرفيت خود رسيده‌اند، زالي در مورد برخي راهكارها براي بي‌تخت نماندن بيماران تازه اشاره كرد: «افزايش ميزان تخت‌هاي بستري يكي از مباحث مطرح شده است و بايد از هر روشي براي اين كار استفاده كرد. كميته ترخيص مي‌تواند در اين زمينه كمك‌كننده و اثربخش باشد و از رسوب موارد بستري جلوگيري كند. براي رسيدن به ظرفيت مورد نظر بايد تيم‌هاي پايش از بيمارستان‌ها بازديد كنند.پيشنهاد ديگر بهسازي تخت‌هاي اورژانس و استفاده ازظرفيت‌هاي اين بخش‌است، همچنين با راه‌اندازي مراكز درمان بستري موقت از فشار بيمارستان‌ها بكاهيم.» انوشيروان محسني‌بندپي، استاندار تهران هم در خصوص كمبود تخت‌هاي بيمارستاني در جلسه ستاد مقابله با كرونا گفت: «بيش از ۹۳۰۰ بيمار در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، بخش خصوصي و تامين اجتماعي بستري هستند و براي افزايش تخت‌هاي بيمارستاني بايد از همه دستگاه‌ها استفاده كرد تا اطمينان خاطر در جامعه ايجاد كنيم كه مي‌توانيم ۱۱ هزار تخت بستري در تهران براي بيماران نيازمند بستري ايجاد كنيم.همچنين كلينيك‌هاي سرپايي بايد افزايش پيدا كند.»
در عين حال افزايش پيدا كردن سرعت اعلام گروه‌هاي سني جديد هم ممكن است در تهران با مشكل همراه باشد: «تهران با همه استان‌ها فرق دارد گاهي اوقات يك منطقه شهرداري معادل دو شهر است بايد اقدامات در تهران جداي از ساير كشور باشد. اعلام گروه‌هاي سني در تهران در وزارت بهداشت با شتابزدگي انجام مي‌شود و اگر در اين خصوص در تهران مديريت نشود ما را با مشكل مواجه مي‌كند. ما از وزارت بهداشت درخواست كرديم گروه‌هاي سني در تهران با متانت و تدبير اعلام شود تا با جمعيت زيادي در مراكز روبه‌رو نشويم و اعلام گروه سني با هماهنگي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در تهران صورت بگيرد. ۹۰ هزار نفر در تهران در هفته گذشته واكسن دريافت كرده‌اند كه در گروه سني نيستند و در گروه سايرين قرار دارند. ممكن است اين گروه سايرين در هفته‌هاي ديگر افزايش پيدا كند و با اعلام زودهنگام گروه‌هاي سني ما قطعا در تهران با مشكل مواجه مي‌شويم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون