• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4987 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد

ادامه از صفحه اول

فصل دِروي اين كشت است 

با وجود چنين تصويري در جامعه بايد ديد كه رفتارها و اولويت‌هاي ساختار رسمي چيست؟ تقريبا هيچ موضع و برنامه روشني براي هيچ‌كدام از اين مسائل گفته نمي‌شود. به عبارت ديگر مردم و جامعه نمي‌دانند كه برنامه حكومت براي حل اين مسائل چيست؟ مردم بايد در انتظار چه اقداماتي باشند؟ همه نظرات و راه‌حل‌ها از طرف عرصه عمومي و نخبگان مطرح مي‌شود. در مقابل از طرف ساختار قدرت سكوت پشت سكوت است. حرف‌هاي كلي زدن هيچ دردي را درمان نمي‌كند. يكي، دو نفر هم منحرف مي‌زنند چنان تصوير مبتذلي از موفقيت‌هاي خيالي ارايه مي‌كنند كه موجب چندش مخاطب مي‌شود. اينكه توصيه شود بايد مسائل را حل كرد، كمكي به حل هيچ مساله‌اي نمي‌كند. سخنان پراكنده و اقتضايي و باري به هر جهت جز اينكه نااميدي را بيشتر مي‌كند، هيچ زخمي را  التيام  نمي‌بخشد. 
مشكل فقط اين سكوت نيست، جاهايي هم كه اقدام مي‌كنند، عجيب است و بحران را تشديد مي‌كند و اين ناراحت‌كننده‌تر است. در چنين شرايطي پليس درگير مبارزه سگ‌گرداني حتي وجود سگ در خودرو شده است، مجلس درصدد ايجاد محدوديت‌ها در فضاي مجازي است كه ده‌ها ميليون نفر از آن استفاده مي‌كنند و نزديك به 1،7 ميليون نفر به نحوي از اين طريق شاغل هستند!! و 1،8 برابر جمعيت 18 سال به بالاي كشور حداقل از يكي از اين شبكه استفاده مي‌كنند (هر فرد بيش از يك شبكه) عده‌اي ديگر دوچرخه‌سواري زنان را تبديل به مساله خود كرده‌اند. عده‌اي مشغول تعيين‌تكليف رنگ و طرح مانتوي بانوان هستند. با اين حساب بايد بگوييم اگر امروز به اينجا كه هستيم نرسيده بوديم جاي تعجب داشت، لذا علت شكست را نبايد پرسيد كه اين وضعيت طبيعي است. اكنون فصل دِروي محصولي است كه از گذشته كاشته شده است.

آفت دخالت نمايندگان مجلس در امور اجرايي 

خصوصا نمايندگاني كه با شعارهايي همچون ايجاد اشتغال براي جوانان، آوردن صنعت، ساختن دوباره شهر و رفع محروميت، از مردم راي گرفته‌اند و اكنون هيچ كدام از اين شعارها را نمي‌توانند عملياتي كنند، وارد كار اجرايي مي‌شوند و با دخالت‌هاي نابجا نظم حاكم بر قواي سه‌گانه را به‌هم مي‌ريزند.
به‌نظر مي‌رسد اين شيوه عمل مصداق بارز عدم پايبندي به قانون اساسي است كه هم دولت بايد چنين اجازه و فرصتي را به اين دسته از نمايندگان مجلس ندهد و هم شوراي محترم نگهبان بايد در بررسي صلاحيت‌ها به اين نوع تخطي‌ها از قانون اساسي توجه ويژه‌اي داشته باشد.
آنچه مسلم است اينكه قدرت غيرقانوني و بي‌حد و حصر باعث فساد مي‌شود و قدرت‌نمايي نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه، باعث استبداد راي آنها و بروز فساد مي‌شود كه به مرور زمان اين فساد خود را نمايان خواهد كرد.
اشكالي واضح است كه نماينده‌اي كه خود قانونگذار است به قانون اساسي به عنوان مهم‌ترين قانون كشور، پايبند نباشد و اين در حالي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مراسم تحليف در مقابل قرآن مجيد، سوگند ياد مي‌كنند كه به قانون اساسي پايبند باشند و از آن حراست كنند و عدم پايبندي به اين سوگند، نمونه‌اي بارز از عدم پايبندي و عدم التزام عملي به اسلام است كه انتظار مي‌رود شوراي محترم نگهبان به آن توجه ويژه داشته باشد تا ريشه اين دخالت‌هاي نابجا و غيرقانوني خشكانده شود و تفكيك قوا معني خود را باز يابد و اجزا و اركان دولت بتوانند كار خود را انجام دهند.


پاندمي و بازگشايي مدارس

دانش‌آموزان در ساعاتي كوتاه‌تر و كلاس‌هايي كم‌جمعيت (بعضا تقسيم‌بندي جمعيت كلاس به دو گروه) در مدارس حاضر مي‌شوند. 
استفاده از مكان‌هاي جمعي مانند سالن اجتماعات و سالن غذاخوري ممنوع است. مدارس موظف به برقراري تهويه هوا با كيفيت بالا هستند تا ويروس در محيط‌هاي بسته كلاسي ساكن نشود. 
از مهم‌ترين ملزومات آموزشي، بهره گرفتن از آموزش حضوري و مجازي به‌طور همزمان است تا اگر به دليل ابتلا و قرنطينه دانش‌آموز نتوانست در مركز آموزشي حاضر شود، تحصيل متوقف نشود. 
به جهت عدم آلودگي لوازم و وسايل كودكان؛ هر چند كه درصد ابتلا از اشيا بسيار پايين است، دانش‌آموزان لوازم خود را در پايان زمان درسي هر روز در مدرسه باقي مي‌گذارند تا به‌طور كامل ضدعفوني شود. 
واكسينه شدن تعداد قابل توجهي از افرا‌د جامعه كه باعث ايمني نسبي هم مي‌شود باعث شده از خطر ناقل بي‌علامت بودن كودكان براي خانوادها كاسته شود. 
حال بايد بررسي شود با در نظر گرفتن امكانات مدارس در ايران، ميزان واكسيناسيون عمومي و شروع پيك‌هاي پي در پي، اعلام اين موضوع كه در همه كشورهاي جهان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بازگشايي مدارس بهترين راه‌حل است، آيا اين موضوع در شرايط فعلي كشور امكان‌پذير است. 
كمتر از دو ماه به مهرماه باقي‌ مانده است و هنوز هيچ پروتكل مدوني ارايه نشده، سردرگمي و بلاتكليفي كاملا مشهود است و در اين ميان فقط اعلام مي‌شود امسال آموزش حضوري خواهد بود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون