• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4987 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد

خبر

بوريس جانسون: برگزيت بايد دوباره مذاكره شود

بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس جديدترين تلاش بروكسل براي برطرف كردن مشكلات در ارتباط با ترتيبات پسابرگزيت براي ايرلند شمالي را رد و تاكيد كرد توافق برگزيت كه سال گذشته امضا شد بايد دوباره مورد مذاكره قرار بگيرد. به گزارش روزنامه انگليسي «گاردين»، روز دوشنبه كميسيون اروپا يك‌سري پيشنهادات را با هدف تسهيل اجراي پروتكل ايرلند شمالي منتشر كرد كه لندن آنها را با توجه به ميزان مشكلات ناكافي خوانده است. يك سخنگوي دولت انگليس گفت دو طرف در عوض، به راه‌حل‌هاي جامع و پايدار نياز دارند. ديويد فراست معاون وزير كشور انگليس در امور برگزيت گفته كه بدون تغيير عمده در متن قانوني پروتكل، لندن فعال كردن بند ۱۶ توافق اتحاديه اروپا- انگليس را براي تعليق بخش‌هايي از توافق در نظر خواهد گرفت. به نوشته گاردين، چنين اقدامي در مواردي مجاز است كه بتوان نشان داد مشكلات اقتصادي، اجتماعي يا محيط زيستي جدي به وجود آمده و احتمالا كميسيون اروپا اين تصميم لندن را به چالش خواهد كشيد كه در آن صورت احتمالا موضوع به داوري خواهد كشيد و خطر تحريم‌هاي تجاري وجود دارد. هفته گذشته دولت انگليس دستورالعملي را منتشر كرد كه در آن تغييرات اساسي كه مايل است در پروتكل ايرلند شمالي ايجاد شود را با جزييات بيان كرد. سخنگوي دولت انگليس اعلام كرد تنها از طريق پرداختن به خواسته‌هاي لندن، مسائل مربوط به طيف وسيعي از مشكلات كه باعث بي‌ثباتي سياسي و خشونت در ايرلند شمالي در ماه‌هاي اخير شده، قابل حل است. وي افزود آنچه اتحاديه اروپا پيشنهاد كرده تنها يك زيرمجموعه كوچك از بسياري از مشكلات ناشي از عملكرد پروتكل است. او در ادامه گفت: ما براي جلوگيري از ايجاد اختلال در زندگي روزمره در ايرلند شمالي به راه‌حل‌هاي جامع و بادوام نياز داريم. در حالي مهلت‌هاي اضافي در اكتبر و ژانويه سال بعد به پايان مي‌رسد كه كميسيون اروپا اصرار دارد متن قانوني توافق‌شده با جانسون در سال ۲۰۱۹ را بازنويسي نخواهد كرد. پيش از اين نيز بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس در تماس تلفني با «اورسولا فون در لاين» رييس كميسيون اروپا گفت بخش پروتكل ايرلند شمالي در توافق برگزيت وضعيتي «ناپايدار» دارد. رييس كميسيون اروپا پس از اين تماس تلفني در پيامي توييتري نوشت: «اتحاديه اروپا به خلاق و انعطاف‌پذير بودن در چارچوب اين پروتكل ادامه خواهد داد. اما اين مساله دوباره مورد مذاكره قرار نخواهد گرفت. بايد مشتركا ثبات و قابل پيش‌بيني بودن اوضاع ايرلند شمالي را تضمين كنيم.» در مقابل سخنگوي دولت انگليس بيان داشت، اگر اتحاديه اروپا در قبال مسائل ايرلند شمالي به انگليس امتيازاتي ندهد، بعيد نيست كه لندن اين پروتكل توافق برگزيت را پاره كند. طبق پروتكل ايرلند شمالي در توافق برگزيت، اين بخش از بريتانيا، جزو بازار واحد اتحاديه اروپا باقي مي‌ماند و ورود كالاهاي ممنوع‌شده از سوي بروكسل، نمي‌توانند از انگليس وارد ايرلند شمالي شوند. اين بخش از توافق برگزيت به اين دليل تنظيم شده است كه از ايجاد «مرز سخت» ميان ايرلند شمالي كه بخشي از بريتانيا محسوب مي‌شود و جمهوري ايرلند كه بخشي از اتحاديه اروپا است، جلوگيري شود. انگليس با سپري كردن دوره انتقالي ۱۱ ماهه، سرانجام از روز يكم ژانويه ۲۰۲۱ از اتحاديه گمركي و بازار واحد اروپايي خارج شد. اما اتحاديه اروپا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته اعلام كرد كه اقدام حقوقي عليه انگليس به دليل عدم رعايت مفاد توافق برگزيت را آغاز كرده است.


ديدبان حقوق بشر: اسراييل در غزه مرتكب جنايت جنگي شده است

سازمان بين‌المللي ديدبان حقوق بشر در گزارش خود اعلام كرد كه درباره سه حمله هوايي اسراييل به نوار غزه كه طي آن ۶۲ نفر شهيد شدند، تحقيق كرده و مشخص شده است در مناطقي كه هدف حمله قرار گرفته هيچ اهداف نظامي مشخصي وجود ندارد. جري سيمپسون دستيار مدير بخش بحران و درگيري‌ها در سازمان ديدبان حقوق بشر گفت كه نيروهاي اسراييلي در ماه مه ‌گذشته حملاتي را در غزه انجام‌ داده‌اند كه طي آن چند خانواده به‌طور كامل نابود شده‌اند بي‌آنكه هيچ هدف نظامي در نزديكي محل وقوع حمله وجود داشته باشد. به نوشته روزنامه «رأي‌اليوم»، ماه مه ‌گذشته نيز سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد كه در جنگ اخير عليه غزه ۲۶۰ فلسطيني از جمله ۱۲۹ غيرنظامي اعم از ۶۶ كودك كشته شدند.


بني‌گانتز به پاريس مي‌رود

در شرايطي كه جنجال‌ها درباره جاسوس‌افزار اسراييلي «پگاسوس» باعث واكنش رييس‌جمهور فرانسه شده است، وزير جنگ اسراييل در نظر دارد با سفر به پاريس درباره اين موضوع و برخي ديگر از مسائل با مقام‌هاي فرانسوي رايزني كند. آميخاي استاين خبرنگار ارشد ديپلماتيك شبكه اسراييلي «كان» خبر داد، بني گانتز وزير جنگ اسراييل امروز چهارشنبه براي ديدار با وزير دفاع فرانسه به پاريس سفر مي‌كند. به گفته اين منبع، وزير جنگ اسراييل در سفر به پاريس آخرين خبرها درباره تحقيقات تل‌آويو در خصوص جاسوس‌افزار «پگاسوس» را به اطلاع وزير دفاع فرانسه مي‌رساند. خبرنگار «كان» افزود، بني گانتز در سفر به پاريس درباره مسائل مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران و تحولات لبنان هم رايزني و تبادل نظر خواهد كرد. طي روزهاي اخير رسانه‌اي شدن خبرها درباره استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس بسيار خبرساز شده و واكنش «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه را هم به دنبال داشته است. ماكرون يكشنبه هفته گذشته به‌صورت تلفني با «نفتالي بنت» نخست‌وزير اسراييل تماس گرفت تا مطمئن شود كه تل‌آويو به ‌شكل مناسبي در حال تحقيق درباره جاسوس‌افزاري است كه يكي از شركت‌هاي اسراييل توليد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون