• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4987 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد

خبر

ارتباطات هنري‌ ايران و ايتاليا در «سفري از تهران تا رم»

سفير ايتاليا در ايران با تاكيد بر ارتباطات فرهنگي و هنري دو كشور، مجموعه مستند هفت ‌قسمتي «سفري از تهران تا رم» را در مورد آثار و زندگي هنرمنداني با پيشينه فعاليت در دو كشور اقدامي براي تاكيد بر اين نوع ارتباطات دانست. به گزارش ايرنا، مستند هفت ‌قسمتي از تهران تا رم؛ سفري از دريچه هنر، جديدترين فعاليت سفارت ايتاليا در زمينه هنرهاي نمايشي و در مورد زندگي و زمانه هنرمندان ايراني و ايتاليايي است كه سابقه تحصيل، كار و فعاليت در هر كشور را دارند. پرونه معتقد است اين هنرمندان به مثابه پلي پيونددهنده ايران و ايتاليا هستند و نشان دادن روند فعاليت هنري آنها به شكل نمايشي ارتباط هنري بين دو كشور را بهتر نشان مي‌دهد. اين مجموعه نيز مانند مجموعه‌هاي نمايشي قبل هر كدام حدود ۱۵ تا ۲۰ دقيقه است و در حساب‌هاي كاربري سفارت ايتاليا در ايران در فضاي مجازي منتشر مي‌شود. اين مجموعه نگاهي دارد به آثار و زندگي هنري ۷ هنرمند ايراني و ايتاليايي شامل بيژن بصيري (متولد ۱۳۳۳)، محسن وزيري‌مقدم (۱۳۰۳ تا ۱۳۹۷)، خسرو خورشيدي (۱۳۱۱)، بهمن محصص (۱۳۰۹ تا ۱۳۸۹) پير پائولو پتي
( Pier Paulo Patti)، اكبر ميخك و وينچنسو بيانگيني (Vincenzo Bianchini). سفير ايتاليا در تهران در گفت‌وگو با ايرنا در توضيح اين مجموعه اظهار داشت: اين مجموعه در مورد هنرهاي تجسمي و ۷ هنرمند منتخب ايراني و ايتاليايي نقاش، مجسمه‌سازي است كه پيشينه و سابقه ايراني و ايتاليايي دارند. آنها يا ايتاليايي هستند و در ايران كار كرده‌اند يا ايراني‌هايي كه در ايتاليا فعال بوده‌اند. اين هنرمندان به مثابه پلي پيوند دهنده دو فرهنگ به شمار مي‌آيند. پلي كه گذشته و حال دو فرهنگ را به‌هم متصل مي‌كند. جديدترين و چهارمين قسمت از اين مجموعه در مورد بهمن محصص (۱۳۰۹ تا ۱۳۸۹) است كه پنجشنبه (۳۱ تير) رونمايي شد. او كه هنرمندي مطرح در عرصه جهاني است سال‌ها در رم زندگي كرد و در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) درگذشت. بنابراين هدف اصلي از توليد اين مجموعه تاكيد بر ارتباط هنري بين دو كشور بود، زيرا هنرمندان زياد ايراني و ايتاليايي داشته‌ايم كه به عنوان پلي پيونددهنده دو كشور به شمار مي‌آيند، هنرمنداني بسيار مهم و مشهور با آثار ارزشمند كه در سطح بين المللي نيز مطرح هستند.  او در مورد فعاليت‌هاي سفارت ايتاليا در ايران در زمينه ادبيات ايتاليايي به مخاطبان ايراني و ارتباط بيشتر نويسندگان ايراني و ايتاليايي گفت: در زمينه ادبيات نيز فعاليت‌هايي صورت گرفته است. اخيرا مراسم گراميداشت دانته آليگري، شاعر و نويسنده ايتاليايي را به مناسبت هفتصدمين سال تولد او همراه با خواندن برخي آثارش به فارسي و ايتاليايي برگزار كرديم. همچنين ۱۸ اكتبر (۲۶ مهر) نشستي به مناسبت صدمين سال تولد لئوناردو شاشا (Leonardo Sciascia) نويسنده، نمايشنامه‌نويس و منتقد معاصر ايتاليايي برگزار مي‌كنيم.سفير ايتاليا گفت: جايزه سالانه‌اي را هم براي ترجمه‌هاي فارسي از آثار ايتاليايي با هدف حمايت از آثار ترجمه‌اي فارسي درنظر گرفته‌ايم كه به زودي جزييات آن اعلام مي‌شود. همكاري خوبي هم ‌با مجله ادبي بخارا در مورد گراميداشت نويسندگان ايتاليايي داريم. البته با توجه به همه‌گيري كرونا برنامه‌هاي حضوري و سفر نويسندگان و هنرمندان كمي كاهش يافته است، اما فعاليت‌ها را متوقف نكرده‌ايم و فقط طي هفته گذشته ۴ رويداد فرهنگي را يكي بعد از ديگري برگزار كرديم؛ زيرا ارتباطات فرهنگي بين ايران و ايتاليا بي‌شمار است. سفير ايتاليا در ايران در مورد انتشار مستندهاي ساخته ‌شده در فضاهاي مجازي و احتمال تبديل كردن همه آنها به يك قسمت براي نمايش در سينما يا شبكه‌هاي تلويزيوني نيز گفت: بازخورد خوبي از نمايش اين مجموعه‌ها گرفته‌ايم؛ به‌خصوص در مورد نگاه دوموس به ايران كه غير از حساب‌هاي كاربري ما در حساب‌هاي كاربري مجله دوموس در فضاي مجازي نيز منتشر شدند، هزاران نفر آنها را ديدند و كيفيت اين مستندها را تحسين كردند. او افزود: در مورد يكي كردن همه قسمت‌هاي اين مستندها اين‌كار در مورد مجموعه نگاه دوموس به ايران به نوعي انجام شده است‌.‌ مجله دوموس شماره نوامبر (آبان/ آذر) خود را كاملا به ايران اختصاص داده و به همه ۱۰ قسمت مستند نگاه دوموس به ايران در اين شماره مي‌پردازد. به اين شكل همه قسمت‌هاي اين مستند در يك شماره گرد‌هم مي‌آيد و مطرح مي‌شود كه در دنيا براي فروش عرضه مي‌شود. اين شماره در واقع حاصل تلاش‌هاي ما در زمينه طراحي و معماري است. كليپ‌هاي تئاتري ۸ و نيم كليپ هم مجموعه خوبي بود و تلويزيون ملي ايتاليا هم آن را تبليغ كرد و با استقبال هم روبه‌رو شد.


بازار هنر به رونق پيش 

از كرونا بازگشت آمار و ارقام نشان مي‌دهد وضعيت فروش آثار هنري در حراجي‌ها بار ديگر به شرايط پيش از همه‌گيري كرونا بازگشته است. به گزارش ايسنا، براساس آمار و ارقامي كه توسط «پاي اكس» (Pi-eX)، كمپاني تحقيقاتي بازار هنر ارائه شده، مي‌توان نتيجه گرفت فروش در حراجي‌ها پس از گذشت يك سال آشفته به وضعيت پيش از شيوع كرونا بازگشته است. آمار و ارقام مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نشان مي‌دهد بازار هنر به رونق سابق بازگشته است. براساس اين آمار، سه حراجي بزرگ و مطرح جهان يعني كريستيز، ساتبيز و فيليپس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ يعني بين آوريل تا ژوئن با ۴۰۵درصد افزايش فروش به نسبت سال گذشته مواجه شده‌اند. تحقيقات نشان مي‌دهند اين حراجي‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰۰۰ ميليون دلار سود داشتند؛ اين در حالي است كه اين آمار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۴،۶ ميليارد دلار رسيده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون