• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4987 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد

دومين تذكر گروهي شورا درخصوص ساخت‌وساز در يك پادگان قديمي

نامه به رهبري براي نجات پادگان 06

نورا  حسيني | عقب‌نشيني از ميزان بارگذاري در پادگان 06 هم مخالفان ساخت‌وساز در اين پادگان را راضي نكرده است. روز گذشته 5 عضو شوراي شهر تهران براي دومين بار در تذكري گروهي اعلام كردند هيچ‌گونه ساخت‌و‌سازي در اين پادگان نبايد انجام شود. محمدجواد حق‌شناس هم خبر داد يكي از نمايندگان مجلس در نامه‌اي به رهبري درخواست كرده اين بوستان هم مانند پادگان قلعه مرغي آزاد‌سازي و به بوستان عمومي تبديل شود. پادگان ۰۶ ارتش پادگاني در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هكتار است كه قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضي نظامي به خارج از شهر به شهرداري‌ها واگذار شود. در اين قانون تاكيد شده بود كه يا اين زمين‌ها به قيمت ۳۵ درصد املاك پيرامون با كاربري مسكوني خريداري شود يا ۴۰ درصد مساحت زمين به خدمات عمومي اختصاص يابد و ۶۰ درصد ديگر براي تامين هزينه‌هاي انتقال پادگان بارگذاري شود.اما طرح تفصيلي مصوب سال ۹۱ و تبديل كردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» يعني پهنه‌اي كه امكان بارگذاري تجاري، اداري و مسكوني در آن وجود دارد، هزينه تملك براي شهرداري را سنگين‌تر از گذشته كرد. ارتش مي‌خواست از ظرفيتي كه طرح تفصيلي در اختيارش قرار داده استفاده كند و بخش بزرگي از مساحت پادگان را تبديل به مجتمع‌هاي تجاري، اداري و مسكوني كند اما شهرداري تهران معتقد بود اين تصميم منطقه را دچار مشكلات ترافيكي جدي مي‌كند. در دوره مديريت محمدباقر قاليباف بر شهرداري با ارتش توافق شده بود كه يك ميليون و ۶۰۰ هزار متر مربع از مساحت پادگان تبديل به مجتمع‌هاي اداري، تجاري و مسكوني شود. با روي كار آمدن پيروز حناچي و براساس توافقاتي كه شهرداري تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار متر مربع كاهش پيدا كرد.مطابق با مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي، ارتش مي‌توانست در ۶۳۰ هزار متر مربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسكوني با جمعيت‌پذيري ۳۵۰۰ نفر، ۶۹ هزار متر مربع تجاري، ۲۱ هزار متر مربع خدمات مسكون، ۶۳ هزار متر مربع هتل و ۱۹۷ هزار مترمربع اداري كند.برخي از اعضاي شوراي شهر تهران با هرگونه ساخت‌و‌ساز در اين پادگان مخالف بودند و انتقادها و فشارهاي رسانه‌اي به ميزان بارگذاري باعث عقب‌نشيني ارتش شد و اين مصوبه نيز اجرايي نشد تا اينكه به‌ تازگي شوراي عالي شهرسازي و معماري تصميم تازه‌اي را درخصوص پادگان 06 ارتش مصوب كرده است. براساس اين مصوبه پهنه‌بندي و سقف تراكم قابل احداث در كل عرصه پادگان 06 به شرح نقشه پيوست مورد تاييد قرار گرفت. بر اين اساس مجموعه تراكم ساختماني قبل احداث در كل عرصه پادگان از 630 هزار مترمربع به 569 هزار و 900 مترمربع تقليل يافت. همچنين هرگونه احداث بناي جديد در عرصه ثبتي پادگان؛ بهره‌برداري با فعاليت‌هاي متناسب با گردشگري، فرهنگي و هنري از كليه‌ بناهاي موجود در عرصه ثبتي پادگان اعم از سهم ارتش و سهم شهر صرفا با رعايت الزامات و وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مجاز خواهد بود. در اين مصوبه تاكيد شده رعايت كليه الزامات شوراي ترافيك شهر تهران در خصوص اين پادگان الزامي است. همچنين رعايت ضوابط عمومي پهنه‌ها مطابق طرح تفصيل تهران و همچنين الزامات و ملاحظات مربوط به حرايم امنيتي ساختمان‌هاي مجاور پادگان براساس آخرين قانون و آيين‌نامه‌هاي مربوطه در هنگام صدور پروانه كليه‌ ساخت‌و‌سازها واقع در عرصه پادگان الزامي است. 
شوراي عالي شهرسازي در اين مصوبه تاكيد كرده هرچه سريع‌تر بوستان عمومي و بهره‌مندي شهروندان از آن اتفاق بيفتد، در غير اين صورت حداكثر تا پايان شهريورماه 1400 دبير شوراي عالي كليه مصوبات اين عرصه را لغو و كاربري نظامي بر كل عرصه پادگان 06 را تثبيت مي‌كند.
محمدجواد حق‌شناس رييس كميسيون فرهنگي -اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به مصوبه شوراي عالي شهرسازي با اشاره به تذكرات و مكاتبات مكرر پيشين در خصوص تفاهمنامه شهرداري تهران با ارتش پيرامون اراضي پادگان ۰۶ دال بر مخالفت اعضاي شوراي شهر با هر نوع توافق منجر به ساخت‌وساز انبوه و ضرورت حفظ فضاي باز آن اراضي براي شهر مي‌گويد: اعضاي شوراي شهر بنا به دلايل اعلامي همچون تعارض جدي محتواي توافق با رويكرد شهر نفروشي شوراي پنجم، وجود ابهامات جدي در مباني قانوني و محتواي توافقات اوليه وجود ابهامات جدي در برخي پنهانكاري‌ها و عدم طي مراحل قانوني و اطلاع‌رساني و اخذ مجوزهاي لازم از شورا در توافقات اوليه، وجود نگراني‌هاي جدي در مورد آثار زيست‌محيطي، اجتماعي و فرهنگي، ترافيكي و اقتصادي و عدم انجام مطالعات لازم موضوع را منتفي مي‌دانستند. او ادامه مي‌دهد: همچنين با اعلام مكتوب شهرداري مبني بر اينكه توافقات با ارتش نهايي نشده و در جريان بررسي و مذاكره است مساله را خاتمه‌يافته تلقي مي‌كردند. اما متاسفانه برخي گزارش‌ها و اخبار رسانه‌اي حاكي نوعي پنهانكاري و توافقات پشت پرده بين شهرداري و ارتش است.
حق‌شناس خطاب به شهردار اعلام كرد: شهرداري بايد به صورت شفاف و رسمي آخرين اقدامات خود را در اين زمينه به شوراي شهر گزارش دهد.
او با اشاره به اينكه معاملات مربوط به پادگان ۰۶ نيازمند تاييد شوراي شهر و وزارت كشور است، تاكيد كرد: هرگونه توافق بدون طي اين مراحل فاقد اعتبار قانوني است.
اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه هرگونه تخلف شهرداري در باب پنهانكاري، فساد احتمالي، تعهد بدون اخذ مجوز از شورا و عدم طي تشريفات قانوني در اين خصوص مستوجب پيگرد قانوني است، ادامه داد انتظار مي‌رود مراجع قضايي حساسيت و توجه لازم را مبذول دارند.
حق‌شناس تاكيد كرد: با توجه به هماهنگي‌هاي به عمل آمده و مكاتبه دكتر سيد مصطفي ميرسليم نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به حضور مقام معظم رهبري درخصوص نحوه واگذاري پادگان 06 به شهر با سياق و روال واگذاري پادگان قلعه مرغي و تغيير كاربري نظامي به فضاي سبز شهري و تبديل آن به بوستان ولايت و نيز حساسيت افكار عمومي مقتضي است شهردار تهران از هرگونه نهايي‌سازي توافقات تا زمان اعلام نظر مقام معظم رهبري خودداري نمايند.
زهرا نژادبهرام نيز در نشست خبري روز گذشته خود در پاسخ به خبرنگار اعتماد درخصوص مهلت قانوني كه براي آزاد‌سازي فضاي عمومي تعيين شده و تذكر جمعي از اعضاي شورا كه خواستار توقف اين تفاهمنامه هستند، مي‌گويد: ‌برخي اعضا اعتقاد داشتند در اين پادگان بارگذاري نبايد انجام شود و تمام آن بايد در اختيار شهر قرار بگيرد. بي‌ترديد اگر چنين اتفاقي رخ مي‌داد خوشحال مي‌شديم، اما تجربه نشان مي‌داد كه شهرداري در چنين مواردي بايد وارد معامله و تفاهم با طرف مقابل شود. تراكم اوليه در توافق يك ميليون و ۲۰۰ متر مربع بود و عملا چيزي در اختيار شهر قرار نمي‌گرفت اما با طرحي كه در حال حاضر توافق شده ۵۴۰ هزار متر مربع تراكم داده خواهد شد و همچنين ارتش نسبت به ساخت ايستگاه متروي آن محدوده اقدام خواهد كرد. 
به گفته او شوراي عالي شهرسازي و معماري نيز به ارتش و شهرداري اولتيماتوم داده كه تا آخر شهريورماه اگر اين فضا به روي شهروندان باز شد اين تفاهم قابل قبول است در غير اين صورت بايد تفاهمي از ابتدا براي تعيين تكليف انجام شود. بي‌ترديد اگر مقام معظم رهبري در پاسخ به نامه‌اي كه در همين ارتباط توسط آقاي ميرسليم به ايشان ارسال شده مساعدت كنند و اين فضا در اختيار شهروندان قرار داده شود، اتفاق بسيار مباركي است.
به نظر مي‌رسد مهلت تعيين‌شده از سوي شوراي عالي شهرسازي در تبديل بخشي از پادگان 06 به پارك عمومي كمكي نكند و همچنان مخالفان و موافقان مصوبه شوراي عالي شهرسازي و تفاهنامه شهرداري با ارتش تاكيد دارند هر گونه ساخت‌و‌سازي در اين محدوده وضعيت زندگي اهالي را دشوار مي‌كند و تنها جزيره‌اي لوكس به جزاير لوكس پايتخت كه در مناطق شمالي ايجاد شده، مي‌افزايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون