• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4988 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۹ مرداد

تاريكي تاريخي مجلس

محمد قسيم عثماني

قانونگذاري وظيفه مجلس است اما وقتي موضوعي با نظر اكثريت مردم، در تضاد است نبايد در دستور كار مجلس قرار گيرد.مردم ما امروز با مشكلات عديده معيشتي، بيكاري و عدم تناسب درآمدها و هزينه‌هاي‌شان مواجه هستند و حوزه فضاي مجازي هر چند خيلي مهم است ولي از نظر مردم، امروز در اولويت نيست و بايد موضوعات روز مردم در اولويت قرار مي‌گرفت. بنابراين اين طرح صيانت جدا از محتواي آن، بايد در زمان ديگري مطرح مي‌شد.  اما در خصوص تصويب اين طرح جهت ارجاع به كميسيون فرهنگي و خروج آن از صحن علني، توجيه منطقي وجود ندارد.

موضوع فضاي مجازي چيز محرمانه‌اي نيست كه ضرورت داشته باشد اصل هشتادوپنجي شود و نمايندگان اختيار خود را به كميسيوني ١٨ نفره در مجلس واگذار كنند. ضمن اينكه در اين كميسيون انسان‌هاي فاضلي حضور دارند اما در حوزه اينترنت و فضاي مجازي، هيچ تخصص و سررشته‌اي ندارند و سپردن اين طرح به اين كميسيون هم جايگاه اعضاي اين كميسيون را تنزل مي‌بخشد و هم خروجي آن نمي‌تواند قابل استفاده و مفيد باشد.
اين طرح به وضوح خلاف اصل ٧٥ قانون اساسي است. طبق اصل ٧٥ طرح نمايندگان نبايد بار مالي اضافي براي دولت ايجاد كند در حالي كه اجراي اين طرح طبق گفته كارشناسان بيش از ٢٠٠٠ ميليارد تومان هزينه دارد لذا رييس جلسه بايد ابتدا اخطار قانون اساسي را به راي مي‌گذاشت كه متاسفانه اين كار صورت نگرفته است. محتواي طرح نيز نياز به نظر كارشناسي دارد و بايد متخصصان اين حوزه در مورد آن اظهارنظر كنند اما آنچه به‌طور كلي مي‌توان در اين مورد بيان كرد، اين است كه مشاغل مجازي امروز بخشي از ممر درآمد مردم است و گردش آزاد اطلاعات از مباني و اركان اوليه و اساسي دموكراسي است و نمي‌توان در اين مورد بي‌گدار به آب زد.ضمن اينكه بايد اذعان كرد كه فضاي مجازي موجود نيز بي‌قاعده، بي‌نظم و رهاست كه باعث مشكلات عديده‌اي در حوزه‌هاي خانوادگي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي شده است كه بايد براي رفع اين مشكلات و معايب آن، فكري اساسي و منطقي صورت گيرد و به نظر مي رسد شوراي انقلاب فرهنگي و شوراي فضاي مجازي بايد در اين حوزه ورود پيدا كنند و بعد از مطالعه و بررسي براي فاز قانونگذاري، مجلس وارد موضوع مي‌شد.
 ضمن اينكه آنچه مسلم است ١٢١ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين طرح، راي مثبت داده‌اند اما آنچه امروز ادعا مي‌شود تقريبا اكثريت نمايندگان مخالف اين طرح هستند و اين عدم صدق نمايندگان مجلس با مردم يك اشكال جدي است! 
در چنين شرايطي بهترين راهكار اين است كه هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، راي موافق يا مخالف نمايندگان را استخراج و به اطلاع عموم مردم برساند تا نمايندگان مجلس انقلابي بيش از اين مجبور به سوگند و قسم و آيه و فيلم و تصوير راي واقعي يا غير واقعي خود نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون