• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4989 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۰ مرداد

«ريچارد كاپلان» استاد روابط بين‌الملل دانشگاه آكسفورد:

برجام احيا خواهد شد

«ريچارد كاپلان»، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه آكسفورد در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا در پاسخ به پرسش درباره مذاكرات براي احياي برجام در وين گفت: شكي نيست كه توافق هسته‌اي ايران يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي دولت جو بايدن است. اما با اين حال، امريكا درخواست‌هاي ايران و دادن هرگونه امتياز يك‌جانبه به ايران قبل از بازگشت ايران به اجراي كامل تعهدات خود را رد كرده و آنها را ناديده گرفته است و اخيرا اعلام كرده كه هر زمان ايران آماده بازگشت به برجام باشد، آنها هم به برجام باز مي‌گردند و اين امر تكرار ايده بازگشت متقابل ايالات متحده و ايران به توافق هسته‌اي خواهد بود.
كاپلان در ادامه در مورد ديگر موانع در مسير احياي برجام گفت: برجام در هر دو كشور منتقداني دارد. بايدن با مخالفت اعضاي كنگره و جمهوري‌خواهان براي احياي برجام و ارايه برجام به سنا مواجه است بنابراين دادن هرگونه امتياز بيشتري از سوي امريكا به ايران براي بايدن سخت است و شكستي براي امريكا محسوب مي‌شود،‌ بنابراين دولت او خواهان آمادگي ايران براي اجراي تعهدات خود است تا به برجام بازگردد. بايدن نمي‌خواهد تنش داخلي را تجربه كند، بنابراين نمي‌خواهد امتيازي به ايران بدهد؛ چراكه مي‌داند چنين اقدامي انتقاد تند اعضاي كنگره و حزب رقيب را براي او به همراه خواهد داشت و آنها با وي مقابله مي‌كنند.  اين استاد دانشگاه در ادامه در مورد تصميم بايدن براي خروج از افغانستان گفت: بايدن در مبارزات انتخاباتي خود اعلام كرد كه مخالف جنگ‌هاي بي‌پايان است و خواهان استفاده از ديپلماسي است چيزي كه از تجربه افغانستان و عراق ديده است، بي‌نتيجه بودن جنگ است براي همين تصميم به خروج از افغانستان و عراق گرفته‌ و براي جنگ در سياست خود هيچ اولويتي قائل و به همين دليل خواهان افزايش تنش و درگيري با ايران نيست و دنبال حل موضوع ايران از طريق ديپلماسي است. 
كاپلان در مقام پيش‌بيني آينده رابطه تهران و واشنگتن گفت: من معتقدم روابط ايران و امريكا در آينده دوران بهبود را تجربه مي‌كند و من معتقدم كه ما شاهد توافق خواهيم بود اما زمان رسيدن به توافق قابل پيش‌بيني نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون