• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4989 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۰ مرداد

محيط‌بانان و جنگلبانان در خط مقدم حفاظت از طبيعت

روز جهاني محيط‌بان و جنگلبان (۳۱ جولاي مصادف با ۹ مرداد)، روز بزرگداشت تكاوراني است كه حين انجام وظيفه كشته يا زخمي شده‌اند و اقداماتي براي محافظت از ميراث طبيعي جهان انجام مي‌دهند. در ايران نيز برخي محيط‌بانان و جنگلبانان در راه دفاع از محيط‌زيست و منابع طبيعي جان‌شان را فدا كرده‌اند و با وجود قوانين حمايتي، همچنان شاهد به شهادت رسيدن حافظان سبزپوش طبيعت هستيم.
به گزارش ايسنا، لايحه حمايت از محيط‌بانان و جنگلبانان، تير ماه سال ۹۸ به تصويب مجلس رسيد و قانون حمايت قضايي از محيط‌بانان، خرداد ماه سال گذشته تصويب شد اما ‌پس از تصويب اين قانون هم، حوادث ناگوار متعددي از نقص عضو و شهادت گرفته تا حمله مسلحانه براي محيط‌بانان و جنگلبانان رخ داد.
شهريور سال ۹۹ محيط‌بان حسن نژاد در منطقه ارمك استان هرمزگان، به ضرب مستقيم گلوله شكارچيان شهيد شد. در همين بازه زماني، ابراهيم قطب -‌محيط‌بان پارك ملي بمو‌- با گلوله‌اي كه از سلاح خودش شليك و به چانه‌اش اصابت كرده بود، جانش را از دست داد. سال ۹۹ به دنبال حمله افراد ناشناس به پاسگاه محيط‌باني گتوند، به محيط‌بان امين ‌هادي‌پور شليك و پاي اين محيط‌بان به‌دليل شدت جراحات وارده قطع شد. ۱۷ فروردين ماه سال جاري، دو تن از محيط‌بانان استان زنجان به نام‌هاي مهدي مجلل و ميكاييل هاشمي در درگيري با شكارچيان متخلف در منطقه حفاظت شده 
«فيله­ خاصه» مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه قوانين ضد و نقيض شكار و صيد در حوزه حفاظت و توزيع بي‌رويه سلاح‌هاي شكاري مجوزدار، علت به‌ وقوع پيوستن اتفاقات ناگوار براي محيط‌بانان كشور است. درگيري‌هاي محيط‌بانان با شكارچيان طي سال‌هاي اخير كم نبوده و حتي برخي از آنها محيط‌بانان را تهديد به قتل كرده‌اند. علي آرندي؛ رييس پارك ملي بمو، پاييز سال گذشته از شناسايي شكارچيان متخلفي خبر داده بود كه محيط‌بان اين پارك ملي را به قتل تهديد و به او حمله كرده بودند. اميرحسين كريميان؛ محيط‌بان استان تهران نيز سال گذشته در درگيري با متخلفان مجروح شد و مشابه اين اتفاق نيز براي محيط‌بان مراكان در استان آذربايجان غربي رخ داد.
علاوه بر اين، طي سال‌هاي گذشته نيز بيش از ۱۵ نفر از نيروهاي جنگلبان كشور در درگيري با قاچاقچيان چوب و حين اطفاي حريق در جنگل‌ها و مراتع كشور جان خود را از دست داده و تعدادي ديگر مجروح شده‌اند.
يكي از راه‌هاي تكريم حافظان سبزپوش طبيعت، احراز شهادت و جانبازي آن دسته از محيط‌باناني است كه جان خود را هنگام ماموريت از دست داده‌اند يا در اين راه آسيب ديده‌اند؛ ارديبهشت ماه سال جاري اولين نشست كميته مشترك سازمان حفاظت محيط‌زيست و بنياد شهيد و امور ايثارگران براي تعيين تكليف پرونده شهدا و جانبازان يگان حفاظت سازمان محيط‌زيست برگزار شد و پرونده پنج تن از محيط‌بانان كه در درگيري مجروح شده بودند مورد احراز قرار گرفت و براي تعيين درصد مقرر شد به كميسيون پزشكي ارجاع شود. پرونده شهيد تاج محمد باشقره؛ محيط‌بان استان گلستان مورد احراز قرار گرفت و حكم شهادت او به استان ارسال شد و پرونده شهيد محمد حسن نژاد؛ محيط‌بان استان هرمزگان نيز مورد احراز قرار گرفت و حكم شهادت او به استان ارسال شد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون