• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4990 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد

تحقيق و تفحص‌هاي سه‌گانه از مديريت شهري گذشته تكميل شد

پايتخت را چه كسي بدهكار كرد

نورا حسيني

 

تنها گزارش تحقيق و تفحص باقي‌مانده از گزارش‌هاي سه‌گانه (املاك، قراردادهاي رسا تجارت و بدهي‌ها) روز گذشته نه به اسم نتايج گزارش تحقيق و تفحص كه با عنوان گزارشي از بدهي‌هاي شهرداري در صحن شوراي شهر تهران ارايه شد. 
گزارشي كه به گفته ميرلوحي، همان تحقيق و تفحص از بدهي‌هاي شهرداري تهران در دوره گذشته بود. عبدالحميد امامي، معاون مالي شهردار تهران با اشاره به اينكه در اين دوره به‌طور طبيعي پروژه‌هاي بزرگ و تونل‌ها ساخته نشد اما كارهاي زيربنايي جدي شد و اقدامات خوبي شده كه حاصل عملكرد مثبت شورا و شهرداري است. 
به گفته او بايد فرآيندها، قوانين و رفتارهاي ثابتي داشته باشيم كه بتواند توسعه را شكل دهد. با ايجاد سامانه‌هاي متعدد در زمينه‌هاي مختلف از جمله هوشمندسازي و رفتن به سمت ديجيتاليزه شدن در حوزه فاوا، تا اجراي تفاهمنامه‌ها و قراردادهايي با دستگاه‌هاي مختلف زمينه ريل‌گذاري توسعه آينده فراهم شده است. 
امامي جزيياتي از دخل و خرج شهرداري در سال 99 ارايه داد و گفت: ‌تخصيص و پرداخت هزينه‌ها در سال گذشته ۹۹درصد با همديگر تطبيق داشت، ۷درصد در هزينه‌هاي جاري در سال گذشته صرفه‌جويي شد كه معادل هزار ميليارد تومان است. اين موارد زمينه توسعه است كه مبناي آن انضباط مالي است كه تلاش كرديم امور مالي شهرداري را به اين انضباط برسانيم. سامانه برگزاري مناقصات را راه‌اندازي كرديم تا امكان عملكرد سالم‌تر و يكنواخت‌تر را ايجاد كند.
امامي افزود: درآمدهاي شهرداري در سال‌هاي ۹۶ تا ۱۴۰۰ سير صعودي دارد و هزينه‌هاي جاري به‌طور قابل‌توجهي كمتر از هزينه‌هاي عمراني است. منابع شهرداري به قيمت جاري در اين مدت ۲۷ هزار ميليارد رشد كرده است. مسائل اساسي مجموعه شهرداري مديريت بدهي‌ها، منابع، مطالبات، دارايي‌ها، هزينه‌ها و تقويت ساختار است كه به ويژه در مساله بازنشستگي اقدامات بسيار مفيدي انجام شد. 
امامي در مورد بدهي‌هاي شهرداري با بيان اينكه سياست شورا عدم افزايش بدهي‌ها بوده است و آن را در پيش گرفتيم، گفت: اصل بدهي‌ها را كاهش نيز داديم اما بدهي‌هاي بانكي موجود از دوره گذشته سهم بدهي شهرداري را بالا برده است، به گونه‌اي كه در اوراق مشاركت و برات كارت‌ها، سه هزار و ۵۰۰ ميليارد در تمام دوره‌ها را به نتيجه رسانديم و دو هزار و ۳۰۰ ميليارد نيز براي سال جاري است كه قسمتي از آن به حساب شهرداري واريز شده است. در ابتداي دوره بحث ۶۷ هزار ميليارد بدهي شهرداري مطرح شد كه مبناي بسياري از اقدامات بود.قسمت زيادي نيز به پيمانكاران مربوط مي‌شد و مقدار زيادي نيز اسناد نادرست بود كه درست محاسبه نشده بود. براي مثال كل پروژه‌اي كه ۳۰ درصد آن انجام شده بود، شهردار وقت براي اخذ بودجه صددرصد پروژه را به عنوان بدهي منظور كرده بود. 
 او درخصوص سهم هر دوره از مديريت شهري در خلق اين بدهي هم گفت: ۳۴ هزار ميليارد رقم بدهي تا انتهاي شهريور ۹۶ است. تسهيلات بانك‌ها ۱۹ هزار ميليارد بوده است كه ۵۲ هزار ميليارد مي‌شده و با پرداخت قسمتي از آن به ۵۰ هزار ميليارد رسيده است. اصل بدهي شهرداري همان بدهي‌هاي بانكي ۱۹ هزار ميليارد از مجموع دوره‌هاي قبل است. عينا ۵۰ هزار ميليارد به اين دوره منتقل شده است. در نتيجه هم‌اكنون بدهي شهرداري ۶۶ هزار ميليارد است. موارد ديگري از جمله بدهي به تامين اجتماعي و دارايي نيز وجود دارد. در مجموع ۹ هزار ميليارد پرداخت به بانك‌ها و طلبكاران داشتيم كه در ازاي آن ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد اوراق مشاركت دريافت كرديم.
به گفته او، در آغاز شهريور 96 معادل 5300 ميليارد تومان شامل بدهي به تامين اجتماعي، 3000 ميليارد تومان بدهي به دارايي در حدود 2300 ميليارد تومان بوده كه در پايان تيرماه امسال بابت تامين اجتماعي 1500 ميليارد تومان تهاتر و تقريبا 500 ميليارد تومان به صورت نقد پرداخت شد. همچنين در موضوع دارايي حدود هزار ميليارد تومان بخشودگي و هزار ميليارد تومان پرداخت و تنها 300 ميليارد تومان باقي مانده است. از ميزان بدهي‌هاي شهرداري 39 هزار و 525 ميليارد تومان، ريالي و مبلغ 11 هزار و 158 ميليارد تومان، ارزي است. همچنين درخصوص تسهيلات اخذ شده از بانك شهر با نرخ يوروي 7 هزار و 500 توماني، بدهي‌ها به‌روزرساني شد و درخصوص بانك ملت تسهيلات با نرخ ارز مرجع 2800 توماني تسويه و در رابطه با تسهيلات ارزي بانك صنعت و معدن، بخش عظيمي از اين بدهي‌ها با دلار 2200 تسويه شد. 
ميزان وام‌هاي دريافت ‌شده در اين دوره از مديريت شهري 5 هزار و 758 ميليارد تومان بود كه شامل 4028 ميليارد وام و 1750 ميليارد تومان اوراق مشاركت بوده است. همچنين 9692 ميليارد تومان در اين دوره تسهيلات بازپرداخت شده كه 4000 ميليارد تومان از بدهي‌هاي سال‌هاي گذشته تسويه شده است. 
مطالبات شهرداري از دولت، ارگان‌هاي نظامي تا مرداد امسال 60 هزار ميليارد تومان بوده كه سهم رساتجارت 25 هزار ميليارد تومان، جرايم راهنمايي و رانندگي 2900 ميليارد تومان، عوارض شهرسازي 30 هزار ميليارد تومان و الباقي مطالبات بابت عوارض پايدار و يارانه‌هاي بليت اتوبوس و مترو، بافت فرسوده و مطالبات از بسيج و ساير ارگان‌هاي نظامي معادل 5900 ميليارد تومان بوده است. 
موضوع رساتجارت شامل دو قرارداد طي سال‌هاي 88 تا 95 بوده و جمعا به ارزش 22 هزار ميليارد تومان طي اين دوره از شهرداري، 13 هزار ميليارد تومان منابع ملكي و هولوگرام به طرف قرارداد واگذار شده است. ارزش خدمات و پروژه‌هاي تحويلي به شهرداري در اين دوره 3 هزار ميليارد تومان بوده كه در آغاز سال 96 با مشخص شدن نقايص اين قرارداد كه فاقد مجوز شورا بوده حدود 4 هزار ميليارد تومان اقاله شده. طي سال‌هاي اخير 2 هزار ميليارد تومان از منابع به شهرداري واريز شده و 4 هزار ميليارد تومان از منابع شهرداري هنوز بازگشت داده نشده و ارزش روز آن برابر با 25 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود. 
همچنين در اين گزارش بخش صيانت و ساماندهي املاك و عمليات غيرنقد، مهم‌ترين چالش ابهام در بهره‌برداري از املاك و منابع غيرنقد عنوان شده كه براساس اين گزارش تعداد 1502 فقره ملك دراختيار غير و تحت نظارت معاونت امور اجتماعي بوده، تعداد 190 فقره ملك كه در ادامه فعاليت‌هاي آنها مناسب تشخيص داده شده و تعداد 70 فقره املاك دراختيار نهادها و نيروهاي مسلح بوده و 900 فقره ملك نيز مشمول الزام به تخليه كه 600 فقره تخليه تعيين تكليف شده و 300 فقره در مسير اقدام قضايي هستند.
محمود ميرلوحي، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران هم درباره بدهي‌هاي شهرداري و سهم مديريت پنجم در ايجاد اين بدهي‌ها گفت: ‌همه اين بدهي‌ها مربوط به دوره گذشته است. تنها نقشي كه در اين دوره ما داشتيم، بخش زيادي از اين بدهي‌ها را پرداخت كرديم و اگر همان راهي را كه گذشتگان رفتند، ادامه مي‌داديم بدهي‌ها به 120 هزار ميليارد تومان مي‌رسيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون