• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4991 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ مرداد

اسراييل به بهانه حمله به كشتي «مرسر استريت» كمپين ضدايراني را ادامه مي‌دهد

بازي هدفمند تل‌آويو - لندن - واشنگتن عليه تهران

گروه  ديپلماسي |  چهار روز پس از حمله به نفتكش ام‌تي مرسر در درياي عمان، تل‌آويو موفق شده پاي بازيگران ديگر را به ميدان باز كند. روز پنجشنبه شركت اسراييلي زودياك در لندن اعلام كرد نفتكش ام‌تي مرسر استريت هدف حمله قرار گرفته و در جريان اين حمله دو خدمه بريتانيايي و رومانيايي كشته ‌شده‌اند. ايال اوفر، ميلياردر اسراييلي مالك شركت زودياك است اما نفتكش فوق با پرچم ليبريا كه در تملك شركت ژاپني است در حال حركت در شمال اقيانوس هند و از دارالسلام به سمت فجيره بوده است. در حالي كه ايران هرگونه دست داشتن در اين حمله را رد مي‌كند، تل‌آويو كمپين چندجانبه‌اي را براي محكوم كردن تهران در سطح بين‌المللي آغاز كرده است. وزير خارجه اين رژيم در چند روز گذشته در تماس مداوم با همتاهاي خود در لندن و واشنگتن بوده و هر دوي آنها را به موضع‌گيري‌هاي تند و تيز عليه تهران تشويق كرده است. اين موضوع روز دوشنبه به سوژه تنش تازه ميان تهران و لندن بدل شد كه در نتيجه آن وزارت خارجه بريتانيا سفير ايران در لندن و وزارتخانه ايران كاردار بريتانيا در تهران را احضار كردند. همزمان سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز براي دومين بار در 48 ساعت هرگونه دست داشتن ايران در اين حمله را رد كرده و البته از بازي سياسي بريتانيا و ايالات متحده با ايران با تمسك به ادعاهاي اسراييل انتقاد كرد. كشور روماني نيز كه يكي از دو فرد كشته‌شده در اين حمله شهروند آن بوده است اقدام به احضار سفير ايران كرد. 
همصدايي  لندن  با  تل‌آويو  عليه  تهران 
شامگاه يكشنبه به وقت تهران «دومينيك راب» وزير خارجه انگليس ضمن همراهي با ادعاهاي مقام‌هاي اسراييلي، ايران را پشت حمله ادعايي به كشتي هدف قرار گرفته‌شده در درياي عمان دانست. به گزارش رويترز، دومينيك راب در سخناني گفت حملاتي كه منجر به كشته شدن يك انگليسي و رومانيايي شد، غيرقانوني بوده است. وي در ادامه بدون ارايه مدركي مدعي شد: «ما معتقديم كه اين حمله عمدي، هدفمند و نقض آشكار قوانين بين‌المللي توسط ايران بوده است». وزير خارجه انگليس اضافه كرد: «در حال رايزني با شركاي بين‌المللي براي پاسخي هماهنگ به اين حمله غيرقابل قبول هستيم». دومينيك راب اضافه كرد: «ايران بايد چنين حملاتي را متوقف كرده و در تطابق با قوانين بين‌المللي اجازه دريانوردي آزادانه را بدهد.» خبرنگار رويترز در اسراييل نيز در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت ارزيابي‌اي كه انگليس انجام داده حاكي از آن است كه به احتمال زياد ايران به كشتي «مرسر استريت» در آب‌هاي بين‌المللي در درياي عمان حمله كرده و اين حمله با يك پهپاد يا بيشتر انجام شده است.
احضار  سفير  ايران  در   روماني 
صبح روز دوشنبه وزارت خارجه روماني از احضار سفير جمهوري اسلامي ايران به اين وزارتخانه خبر داد.  بنا بر گزارش وبگاه «رومانيا جورنال» وزارت خارجه روماني «حمله پهپادي ايران» به كشتي «مرسر استريت» را قاطعانه محكوم مي‌كند. اين وزارتخانه با بيان ادعاي كشته شدن ناخداي رومانيايي اين كشتي از مقام‌هاي ايران خواست «بدون هر گونه تاخير» درباره حمله ادعايي تهران به اين كشتي توضيح دهند. طبق بيانيه وزارت خارجه روماني، اين وزارتخانه سفير جمهوري اسلامي ايران در بخارست را احضار كرده است. در اين بيانيه به ادعاهاي اسراييل، امريكا و انگليس عليه ايران اشاره شده و آمده است: «با توجه به عناصر ارايه‌شده توسط شركاي بين‌المللي روماني درباره اين واقعيت كه اين يك حمله عامدانه بود، روماني از مقام‌هاي ايراني مي‌خواهد بدون تاخير توضيحات‌شان را ارايه دهند و (روماني) براي خود حق اقدام كردن در كنار شركاي بين‌المللي براي ارائه پاسخ  مناسب  را  محفوظ  مي‌دارد.»
«بوگدان آرسكو» وزير خارجه روماني هم در يك پيام توييتري اتهام‌زني تل‌آويو، واشنگتن و لندن عليه تهران را تكرار و اين حمله ادعايي ايران را به‌شدت محكوم كرد.
ايران  سفير  روماني  را  احضار كرد 
پس از اقدام‌هاي دولت روماني در محكوم كردن ايران به دخالت در حمله به كشتي «مرسر استريت» سفير روماني در تهران به وزارت خارجه احضار شد.   در اين ديدار دستيار وزير و مدير كل مديترانه و شرق اروپا با اشاره به بيانيه وزارت امورخارجه روماني، طرح اتهامات واهي و نامعتبر عليه جمهوري اسلامي ايران را فاقد وجاهت قانوني و غيرقابل قبول برشمرده و از سفير درخواست شد تا مراتب ناخرسندي و اعتراض شديد كشورمان در اين خصوص را به مقامات كشور متبوع خود اعلام كند.  همچنين با اشاره به هدف برخي از كشورهاي ثالث براي ايجاد ناامني و آشوب در محيط بين‌المللي از طريق ساماندهي اين قبيل اقدامات و لزوم هوشياري نسبت به توطئه اين كشورها، بر سياست اصولي كشورمان مبني بر اهميت تامين امنيت دريانوردي در منطقه خليج فارس، درياي عمان و آب‌هاي بين‌المللي تاكيد  به عمل  آمد. 
هشدار خطيب‌زاده به وزراي خارجه انگليس  و ايالات متحده 
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته اتهامات بي‌پايه و اساس وزير امور خارجه بريتانيا عليه جمهوري اسلامي ايران كه با همان سياق از سوي وزير خارجه امريكا نيز تكرار شده و حاوي مطالبي متناقض، اتهامات واهي و تحريك‌آميز است را مايه تاسف عميق دانست و قويا محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اين بيانيه‌هاي هماهنگ‌شده به خودي خود حاوي فرازهايي متناقض است، به گونه‌اي كه ابتدا بدون ارايه هرگونه سند و مدرك به جمهوري اسلامي ايران اتهام مي‌زند و متعاقبا از «احتمال» آن سخن مي‌گويد!   خطيب‌زاده، جمهوري اسلامي ايران را مدافع و حامي تردد امن و بي‌ضرر كشتي‌ها در خليج فارس و آب‌هاي بين‌المللي خواند كه بيشترين مرز آبي را در خليج فارس داشته‌ و همواره نيز آماده همكاري در زمينه تامين امنيت دريانوردي در آن با كشورهاي منطقه است و حضور و مداخلات نيروهاي فرامنطقه‌اي در آب‌هاي خليج فارس و كشورهاي حاشيه آن را مخل ثبات و امنيت منطقه مي‌داند. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه تاكيد كرد: جاي تاسف است در حالي كه اين كشورها نسبت به تعرض و خرابكاري‌هاي تروريستي در قبال كشتي‌هاي تجاري ايران در درياي سرخ و آب‌هاي بين‌المللي سكوت حمايت‌‌آميزي داشته‌اند، در يك سوگيري آشكار سياسي اتهامات واهي را متوجه جمهوري اسلامي ايران‌ مي‌نمايند، در صورتي‌كه اين كشورها سندي براي اثبات ادعاهاي واهي خود دارند بايد ارائه كنند. جمهوري اسلامي ايران نسبت به حفاظت از امنيت و منافع ملي خود لحظه‌اي ترديد نداشته و هرگونه ماجراجويي احتمالي را بي‌درنگ و با قوت و جديت پاسخ خواهد  داد.
اقدام  متقابل  تهران  و  لندن   در  احضار  سفير  و كاردار 
وزارت خارجه انگليس نيز صبح روز دوشنبه سفير جمهوري اسلامي ايران را براي ديدار با «جيمز كلِورلي» معاون وزير خارجه انگليس در امور غرب آسيا و شمال آفريقا احضار كرد. در بيانيه وزارت خارجه انگليس آمده است: به دنبال حمله مرگبار ۲۹ جولاي (هفتم مرداد) به «مرسر استريت»، سفير ايران در انگليس امروز  به  وزارت خارجه  احضار  شد.  به گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، جيمز كلورلي در اين ديدار مدعي شد كه ايران بايد فورا اقداماتي كه صلح و امنيت بين‌المللي را به خطر مي‌اندازد متوقف كند و افزود كشتي‌ها بايد بتوانند آزادانه مطابق قوانين بين‌المللي حركت كنند. همزمان با اين اقدام در لندن، كاردار بريتانيا در تهران در نبود سفير اين كشور در اعتراض به اتهامات وزير خارجه كشور متبوعش عليه ايران از سوي رييس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در اين ملاقات رييس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بي‌پايه و اساس وزير خارجه بريتانيا تاكيد كرد  اين اظهارات شتابزده، متناقض  و بدون سند و مدرك مردود بوده و قويا  محكوم است. رييس اداره سوم غرب اروپاي وزارت امور خارجه افزود: اين نخستين اتهام شتابزده و بدون دليل و مدرك بريتانيا عليه جمهوري اسلامي ايران نيست. بلكه اين كشور در گذشته نيز در مواردي ايران را متهم به اقداماتي كرده كه هرگز ثابت نشده و تاكنون سندي و مدركي در تاييد آنها ارائه نشده است. رييس اداره سوم غرب اروپا ادامه داد ايران همواره خليج‌فارس را آبراهي امن براي عبور بي‌ضرر كشتي‌ها دانسته و براي تثبيت و تحكيم امنيت در آن كوشيده  است.  وي افزود: منبع بي‌ثباتي در خليج فارس نه ايران كه حضور ناوها و نيروهاي نظامي كشورهاي فرامنطقه است. رييس اداره سوم غرب اروپا در پايان، ضمن هشدار در خصوص هر گونه ماجراجويي رژيم اشغالگر قدس يا ديگران، سياست قطعي جمهوري اسلامي را دفاع از خود و پاسخ  قاطع، بهنگام  و  متناسب  به هر  ماجراجويي  دانست.
انتقاد  روسيه از تناقض‌گويي لندن  و   واشنگتن 
«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، در توييتي ضمن اشاره به اتهام‌زني‌هاي اخير انگليس و امريكا عليه ايران در خصوص حادثه رخ‌داده براي كشتي متعلق به ميلياردر اسراييلي، آنها را متناقض خواند.  وي در اين خصوص نوشت: «متوجه تناقض در بيانيه‌هاي وزارتخارجه امريكا و وزارت‌خارجه انگليس در اول آگوست (دهم مرداد) در خصوص حمله به «مرسر استريت» شديد؟ امريكا: «ما اطمينان داريم ايران اين حمله را انجام داده است.» انگليس محتاط‌تر بود: «به احتمال زياد (ايران اين اقدام را انجام داده است.)  چه  چيزي پشت  اين  مساله  قرار  دارد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون