• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4992 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ مرداد

ششمين روز هجوم گسترده طالبان به مراكز ولايات

مقاومت مردمي در هرات: تسليم نمي‌شويم

گروه جهان| حملات سنگين طالبان براي تصرف سه شهر هرات، لشكرگاه و قندهار سه‌شنبه براي ششمين روز متوالي همچنان ادامه داشت. در شهر لشكرگاه طالبان پيشرفت عمده‌اي داشته است و فرماندهان ارتش از مردم خواسته‌اند كه براي در امان ماندن از آسيب شهر را تخليه كنند. گزارش شده است كه طالبان مركز راديو و تلويزيون ملي افغانستان در ولايت هلمند در شهر لشكرگاه را تصرف كرده است و در حال پخش برنامه‌هاي خود از ايستگاه راديويي اين ولايت است. در برابر در هرات، در چندين نقطه شهر جنگ ميان طالبان با نيروهاي امنيتي و نيروهاي مردمي ادامه دارد.
در ششمين روز حمله طالبان به هرات، درگيري‌هاي سخت ميان نيروهاي امنيتي و طالبان در چند بخش اين شهر گسترش يافته‌اند. جنگ ميان نيروهاي امنيتي و طالبان در ناحيه‌هاي دوم، سوم، هفتم، نهم و چهاردهم شهر هرات و بخش‌هاي جنوب اين شهر ادامه دارد. عبدالصبور قانع، والي هرات گفت: «حمايت هوايي داريم و تجمع طالبان در ساحات مختلف شهر هرات آماج حمله‌هاي هوايي قرار گرفته و چند موضع‌شان از بين برده شد و تلفات سنگين به طالبان وارد شده است. نيروهاي كمكي به هرات رسيده‌ و تمام نيروهاي عملياتي بسيج شده‌اند. به زودي عمليات پاك‌سازي شهر هرات از وجود طالبان آغاز مي‌شود.»
در همين حال، محمد اسماعيل خان، رهبر جبهه مقاومت مردمي كه جنگ در برابر طالبان را در شهر هرات رهبري مي‌كند، از زنان و مردان هراتي خواسته كه در برابر طالبان بسيج شوند: «براي هر زن و مردم هراتي فرض است كه خود را از اين لشكر جهل و ناداني نجات دهد. طالبان نسبت به گذشته جهل و غرور بيشتري دارند و اگر با اين ناداني وارد شهر هرات مي‌شدند، مردم را طوري عذاب مي‌دادند كه همه مردم پشيمان مي‌شدند كه چرا ما در برابر طالبان قيام نكرديم.» شماري از جوانان هرات كه به تازگي به صفوف جبهه مقاومت مردمي پيوسته‌اند، مي‌گويند از شهر هرات دفاع مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند تا طالبان وارد اين شهر شوند. دوشنبه شب تصاويري در شبكه‌هاي اجتماعي از سر دادن شعار ‌الله‌اكبر توسط شهروندان هرات با هدف نشان دادن اتحاد عليه طالبان منتشر شد.

استفاده  طالبان  از  كودكان  به عنوان  سپر  انساني
به گزارش خبرگزاري صداي افغان، منابع مردمي در بسياري از مناطق درگير جنگ در حومه شهر و ولسوالي‌هاي هرات مي‌گويند كه طالبان مسلح، كودكان ساكنين محل را به محل تجمع خود برده از آنان به عنوان سپر و نيروي جنگي استفاده مي‌كنند. همچنين تصاويري از منطقه غيبتان شهر هرات دست به دست مي‌شود كه نشان مي‌دهد طالبان كودكان را در محل تجمع خود گرد آورده‌اند تا نيروهاي هوايي نتوانند بر آنها شليك كنند.

كرزي: اگر طالبان دنبال سلطه باشد  با قيام مردمي روبه‌رو خواهد شد
حامد كرزي، رييس‌جمهور پيشين كشور مي‌گويد كه اگر طالبان در تلاش سلطه بر افغانستان باشند، با قيام مردمي روبه‌رو خواهند شد و او يكي از قيام‌كننده‌گان در برابر آنان خواهد بود. حامد كرزي در رابطه با تلاش‌هاي نظامي اخير طالبان براي تصاحب بخش‌هايي از كشور، در گفت‌وگو با شبكه راشا تودي تاكيد كرد كه اين گروه بايد بر تلاش‌هاي سياسي تمركز كند. او گفت: «مردم افغانستان به آنان (طالبان) فرصتي مي‌دهند تا ما صلح را ببينيم. مردم افغانستان صلح مي‌خواهند و اين به معناي فرصت هم‌زيستي است تا كشور پيشرفت كند. اگر طالبان اين را اجازه ندهند و همچنان در جست‌وجوي سلطه بر افغانستان - به شيوه‌اي كه فكر مي‌كنند -  باشند، اين بدون شك، سبب قيام مردم در برابر آنان خواهد شد و من هم يكي از اين مردمان خواهم بود.»

امريكا: طالبان مرتكب جنايات جنگي مي‌شود
«آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا در يك نشست خبري با اشاره به وضعيت امنيتي افغانستان گفت: «ما گزارش‌هايي از ارتكاب جرايم طالبان در مكان‌هاي مختلفي كه آنها در حال حمله هستند، مشاهده كرده‌ايم؛ اين گزارش‌ها عميقا نگران‌كننده و كاملا غيرقابل پذيرش است.» به گزارش تسنيم او خاطرنشان كرد: «طالبان بارها گفته است كه اين گروه خواستار به رسميت شناخته شدن در سطح بين‌الملل و حمايت بين‌المللي است و مي‌خواهد سران اين كشور آزادانه قادر به سفر به سراسر جهان باشند و تحريم‌ها عليه آنها برداشته شود.» بلينكن تصريح كرد: اگر طالبان در پي تصرف افغانستان از طريق زور باشد و مرتكب جناياتي شود كه گزارش شده است، هيچ يك از اين خواسته‌هايش عملي نخواهد شد. همچنين گزارش شده است كه روز سه‌شنبه بمب‌افكن‌هاي ب۵۲ امريكايي برخي مواضع طالبان در لشكرگاه را هدف حمله قرار داده‌اند.

درخواست تشكيل  جلسه  ويژه  شوراي  امنيت
به دنبال تشديد خشونت‌ها از سوي طالبان در شهرها و افزايش تلفات غيرنظاميان، وزارت امور خارجه خواستار تشكيل جلسه ويژه شوراي امنيت سازمان ملل متحد شده است. محمد حنيف اتمر، وزير خارجه افغانستان همچنين روز گذشته در جلسه‌اي با سفرا و نمايندگان ارشد كشورهاي همسايه در افغانستان، اوضاع جاري در اين كشور را تشريح كرد. به گزارش روزنامه ۸ صبح، محمد حنيف اتمر، وزير امور خارجه، روز سه‌شنبه، دوازدهم مرداد، در نشست خبري گفت كه براي توقف جنگ در افغانستان، شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد نشست ويژه برگزار كند. اتمر از شوراي امنيت خواست كه اقدامات خاصي سياسي، قانوني، حقوقي و در صورت نياز اقدامات امنيتي را براي توقف خشونت طالبان روي دست گيرد. اتمر در اين نشست تصريح كرد كه براي توقف فوري خشونت‌هاي خونبار از سوي طالبان، جهان مسووليت دارد تا جلو جنگ را بگيرد. اتمر افزود: «طالبان در اين جنگ تنها نيستند و آنان را گروه‌هاي تروريستي بين‌المللي همراهي مي‌كنند.» اتمر تاكيد كرد كه گروه طالبان و حاميان خارجي‌شان روي شهرها تمركز دارند و مردم را كه در صلح زند‌گي مي‌كردند با تهديد بالقوه روبه‌رو كرده‌اند. به باور او اين عملكرد طالبان پيامدهاي بد بشري را به همراه خواهد داشت. در همين راستا وزارت امور خارجه گفته است كه نمايند‌گان كشورهاي منطقه، جهان و برخي از نهادهاي بين‌المللي به تشكيل جلسه شوراي امنيت ملل متحد راي مثبت داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها