• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4993 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد

اهتمام به پياده‌سازي و توجه همگاني به سند آمايش سرزمين

سعيد وكيلي

در ادوار گذشته تاكنون، از آمايش سرزمين قرائت‌ها و مفاهيم مختلفي تلقي و ارايه شده است. آمايش به ‌لحاظ مفهومي در تعريفي رايج و متداول، ارتباط بهينه بين 3 عنصر انسان، فضا و فعاليت است ولي به ‌لحاظ عملياتي، آمايش سرزمين را «برنامه راهبردي فضايي تعادل‌بخش براي بازآرايي فعاليت، جمعيت و زيرساخت‌ها بر شالوده توان و استعدادهاي سرزميني» مي‌توان تعريف كرد.
برخورداري از سندي براي آمايش، آرزوي ديرينه‌اي در كشور بوده و همواره آمايش در حد مطالعات و گزارش‌هايي در ساحت‌ها و بخش‌هاي مختلف توسعه سرزمين متوقف مي‌شد تا آنكه در اين دور از مطالعات آمايش سرزمين و ايجاد تحول و پوست‌اندازي در آمايش، سازمان برنامه و بودجه توانست بر اساس جزء يك بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه و استفاده از همه ظرفيت‌هاي خبرگاني، اجرايي، مطالعاتي، دانشگاهي و مهندسان مشاوره در كشور و همچنين ظرفيت تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در شوراي عالي آمايش سرزمين، به سند آمايش سرزمين در دو سطح ملي و استان‌ها دست پيدا كند. اين اسناد در يازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ به تصويب شوراي عالي آمايش رسيد و به همه دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شد. ابتلا به خاك خوردن اسناد توسعه‌اي كشور در قفسه‌هاي كتابخانه‌ها و مراكز اسناد، از رايج‌ترين آسيب‌هاست كه دبيرخانه شوراي عالي آمايش تلاش دارد اين آسيب متوجه سند آمايش نشود و مهم‌ترين مساله و دغدغه اصلي دبيرخانه، پياده‌سازي و اجرايي كردن اسناد آمايش در جاي‌جاي كشور است.
در دوره‌هاي گذشته، آمايش، توجه به سواحل مكران، تمركززدايي از پايتخت و كلانشهرهاي كشور، درون‌زايي و برون‌نگري در اقتصاد كشور، محور شرق به غرب و مواردي از اين دست را متذكر شده بود ولي بي‌توجهي مفرط به اين توصيه‌هاي منتج از مطالعات، باعث شده كه در گوي رقابت با كشورها و شتاب‌گيري لازم در امر توسعه سرزميني، در جايگاه مناسب و متناسبي قرار نداشته باشيم. ولي اكنون جا دارد كه از تجربه، دانش و آزموده‌هاي قبلي درس بگيريم و سند آمايش سرزمين در افق ۱۴۲۴ در كشور را فراروي توسعه و دخيل در هر تصميم و سند توسعه‌اي خويش قرار دهيم. لازم است هر طرح و پروژه توسعه‌اي كشور را منطبق با سند آمايش كرده و همچنين تسهيلات بانكي براي توليد و توسعه كشور را به سمت طرح و پروژه‌هاي آمايش سوق داده شود. همه دستگاه‌هاي اجرايي و حتي بخش خصوصي خود را ملزم به اجرايي‌سازي مفاد و منويات سند آمايش كنند و حركت كشور را از لابي‌هاي سياسي و بخشي‌نگري‌هاي متداول قبلي رهانيد. اكنون توجه اساسي و متمركز به سند آمايش ملي و استاني از ملزومات شتاب گرفتن كشور عزيزمان در توسعه و پيشرفت كشور است و بي‌توجهي به اين اسناد صدمات و پيامدهاي جبران‌ناپذيري را بر پيكره نظام برنامه‌ريزي و توسعه و پيشرفت كشور وارد مي‌كند. مهم‌ترين گام در امر پياده‌سازي آمايش مبنا قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه بر مدار و ريل سند آمايش سرزمين است. لازم است طي يك نظامنامه دقيق، نظام تدوين برنامه هفتم توسعه را بر اساس برش‌هاي سند آمايش و سياست‌هاي ۲۵۵ گانه اين سند استوار كرد كه اين اولين تجربه عملي در اين خصوص پس از انقلاب اسلامي ايران خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون