• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4993 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد

لندن سكان تنش‌آفريني در آب‌هاي منطقه را در دست گرفته است

حادثه‌هاي ساختگي براي فشار به ايران

شهاب شهسواري

سه‌شنبه شب، بندر فجيره امارات متحده عربي، به مركز انتشار اخبار جعلي و گمراه‌كننده تبديل شده ‌بود. حوالي ساعت ۶ عصر سه‌شنبه به وقت تهران بود كه خبري به نقل از يك نهاد نظامي بريتانيايي با عنوان «مركز كنترل عمليات‌هاي تجارت دريايي» در مورد «حادثه‌اي غير از دزدي دريايي براي يك كشتي» در شرق بندر فجيره امارات منتشر شد. سيل اخبار جعلي و اطلاعات گمراه‌كننده‌اي كه بعد از اين از سوي رسانه‌هاي نزديك به سلطنت بريتانيا منتشر شد، نشان مي‌داد كه اطلاع‌رساني مذكور درخصوص حادثه دريايي در نزديكي آب‌هاي امارات، يك عمليات رواني براي ايجاد تنش سياسي و نظامي در منطقه خليج‌فارس با هدايت دولت بريتانياست. نهاد نظامي مذكور، همان نهادي است كه روز جمعه هفته گذشته مدعي شده ‌بود يك كشتي متعلق به اسراييل در آب‌هاي درياي عمان هدف حمله قرار گرفته است. از عصر سه‌شنبه تا اوايل بامداد، رسانه‌هاي بريتانيايي و در پي آنها رسانه‌هاي وابسته به عربستان سعودي و اسراييل، پي‌در‌پي اخباري در مورد ربايش تعدادي نفتكش در نزديكي بندر فجيره امارات منتشر كردند. خبرگزاري رويترز با انتشار خبري مدعي شد كه «سه منبع امنيت دريانوردي» به اين خبرگزاري گفته‌اند كه نيروهاي ايراني يا وابسته به ايران در نزديكي بندر فجيره اقدام به ربودن اين كشتي‌ها كرده‌اند. خبري كه بلافاصله با واكنش هشدارآميز سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران مواجه شد.

ماجرا از چه قرار بود؟
در ساعات اوليه وقوع حوادث امنيتي در نزديكي سواحل امارات متحده عربي آسوشيتدپرس گزارش داد سكان هدايت دست‌كم چهار كشتي در سواحل امارات متحده عربي از كنترل خارج شده است. كشتي‌هاي مذكور چهار نفتكش به نام‌هاي «كوئين ايماثا»، «گلدن بريلينت»، «جگ پوجا» و «ابس» هستند كه همگي در زمان‌هاي تقريبا يكسان هشدار داده‌اند هدايت كشتي از فرمان آنها خارج است. آسوشيتدپرس نوشته يك فروند «ايرباس نيروي هوايي پادشاهي عمان» در حال پرواز بر فراز منطقه‌اي است كه اين كشتي‌ها در حال تردد هستند. رويترز اما فقط وقوع حادثه براي يك كشتي با عنوان «آسفالت پرينسس» با پرچم پاناما را تاييد كرد و مدعي شد كه عده‌اي از افراد روي عرشه اين كشتي قرار گرفته‌اند و آن را «ربوده‌اند.»
پايان ماجرا
بامداد چهارشنبه مركز عمليات تجارت دريايي بريتانيا مي‌گويد حادثه‌اي كه «احتمالا» ربودن يك كشتي در نزديكي سواحل امارات بود، به پايان رسيد. در ادامه اطلاعيه اين مركز آمده است كه اين كشتي در امنيت است و افرادي كه وارد كشتي شده بودند، آن را ترك كرده‌اند. اين مركز تنها تاكيد كرد اين حادثه «دزدي دريايي» نبوده است. اين گروه بريتانيايي كه اطلاعات درباره امنيت دريايي را ارايه مي‌دهد، هنوز جزييات بيشتري درباره اطلاعيه اخير خود منتشر نكرده است.
ازسرگيري اتهام‌زني‌هاي دسته‌‌جمعي
بريتانيا كه به عنوان مادرخوانده امارات متحده عربي سال ۱۹۷۱ اين كشور را تاسيس كرده است بلافاصله مسووليت اطلاع‌رساني و تحقيقات در مورد اين حوادث ادعايي امنيتي را آغاز كرد. يك سخنگوي وزارت خارجه بريتانيا به رويترز گفت كه «دولت اين كشور فورا تحقيقات در مورد اين حوادث را آغاز مي‌كند.» وزارت خارجه امريكا هم در پاسخ به خبرنگاران گفت كه از اين حوادث آگاه شده است و به آنها توجه خواهد كرد و اطلاعات را در اين مورد با شركايش در ميان خواهد گذاشت. هر چند در حادثه انفجار روز جمعه يك كشتي منتسب به اسراييل در آب‌هاي درياي عمان، حتي كار به اظهارنظر وزارت خارجه بريتانيا هم نكشيد و مركز كنترل عمليات‌هاي تجارت دريايي في‌الفور از راه دور تحقيقات را انجام داد و قضاوت و ادعا كرد كه يك پهپاد مسلح يك‌طرفه متعلق به ايران، كشتي اسراييلي را هدف قرار داده است. اما اين‌بار، دولت بريتانيا تلاش كرد به جاي اتهام‌زني مستقيم به رسانه‌هاي وابسته به خود متوسل شود تا ايران را متهم به ايجاد اختلال در فرآيند دريانوردي در منطقه كند. 
دبير سرويس دفاعي روزنامه تايمز انگليس، با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «منابع بريتانيايي معتقدند كه كشتي آسفالت پرينسس ربوده شده است و با اين فرض در حال كار روي موضوع هستند كه ارتش ايران يا نيروهاي نيابتي ايران روي عرشه اين كشتي هستند.» رويترز نيز به نقل از «سه منبع امنيت دريانوردي» ادعايي مشابه را تكرار كرد و خبرنگاران بخش فارسي شبكه بي‌بي‌سي، رسانه متعلق به حكومت بريتانيا به سرعت به باز نشر اين ادعاها پرداختند. با اين حال هيچ شاهد يا مدركي در اين مورد از سوي رسانه‌هايي كه خبر را منتشر مي‌كردند در مورد دخالت ايران در اين حوادث امنيتي وجود نداشت. حتي مركز كنترل عمليات‌هاي تجارت دريايي بريتانيا نيز در بيانيه خود تاكيد كرده‌ بود كه ادعاهاي مطرح شده در مورد احتمال ربوده شدن اين كشتي‌ها را «از منابع ثالث» دريافت كرده است. اين مركز از كشتي‌هايي كه در منطقه تردد مي‌كنند خواسته ‌بود كه مسائل ايمني را با دقت رعايت كنند و تاكيد كرده ‌بود كه «يك حادثه در حال وقوع است.» ناوگان پنجم نيروي دريايي امريكا مستقر در بحرين و دولت امارات متحده عربي هيچ يك حاضر به اظهارنظر در مورد حادثه ادعايي مركز بريتانيايي در نزديكي آب‌هاي امارات متحده عربي نشدند.
ترديدها در مورد ادعاي پيشين و تلاش براي بهره‌برداري از «واكنش دسته‌‌جمعي»
هر چند عمليات رواني پيشين مركز عمليات‌هاي تجاري دريايي بريتانيا درخصوص آتش‌سوزي در نفتكشي به اسم مرسر، منتسب به يك مالك اسراييلي با هماهنگي دولت امريكا، ايران را هدف اتهام‌هايي قرار داده ‌بود، اما اين‌بار بريتانيايي‌ها با انتشار اطلاعات هماهنگ ‌شده جعلي موفق نشدند هيچ رسانه مستقلي را در مورد ادعاي خودشان قانع كنند تا جايي كه به تدريج ادعاي اخير باعث شد تا ادعاي پيشين مركز عمليات‌هاي تجاري دريايي بريتانيا در مورد كشتي اسراييلي مرسر نيز مورد ترديد قرار گيرد. ادعاهاي عجيب بريتانيا و واكنش‌هاي شتاب‌زده از سوي دولت امريكا و روماني در حادثه پيشين، هماهنگ با رژيم اسراييل فرزندخوانده ديگر بريتانيا كه از سال ۱۹۴۷ درون خاك فلسطين تاسيس شده است، با عمليات رواني ناموفق سه‌شنبه شب كاملا مورد ترديد قرار گرفته‌اند.
به همين دليل وزارت خارجه بريتانيا به سرعت دست به كار شد تا از دستاورد اتهام‌زني پيشين خودش به ايران كمال بهره‌برداري را ببرد. بامداد چهارشنبه بعد از پوچ درآمدن ادعاي ربايش كشتي توسط ايران، سه كشور انگليس، روماني و ليبريا در نامه‌اي به اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل مدعي شدند كه به احتمال زياد ايران پشت حمله به كشتي در سواحل درياي عمان بوده است. آنها دليلي براي ادعا ارايه نكردند. امريكا كه پيش از اين گفته ‌بود آماده واكنش دسته‌‌جمعي عليه ايران است، در اين نامه‌نگاري با لندن مشاركت نكرده است. به گزارش فارس در اين نامه كه خبرگزاري رويترز مدعي شده متن آن را ديده، ادعا شده است: «اين حمله باعث اختلال و ايجاد خطر براي كشتيراني بين‌المللي امن و ايمن بوده و نقض آشكار قوانين بين‌الملل به شمار مي‌آيد و اين اقدام بايد توسط جامعه بين‌الملل محكوم شود.» بعدازظهر روز چهارشنبه «دومينيك راب» وزير خارجه انگليس درباره نامه ارسالي به شوراي امنيت سازمان ملل اظهارنظر كرد. اين مقام انگليسي در پيامي توييتري در اين باره نوشت: «پادشاهي متحده (بريتانيا) به همراه روماني و ليبريا نامه‌اي به تي‌اس تيرومورتي رييس (دوره‌اي) شوراي امنيت سازمان ملل درباره حمله ايران به (كشتي) ‌
ام وي مرسر استريت نوشته است.» دومينيك راب با تكرار ادعاهاي بي‌سند و مدرك رژيم صهيونيستي و متحدانش عليه ايران افزود: «شوراي (امنيت سازمان ملل) بايد به فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران و احترام نگذاشتن آن به قوانين و حقوق بين‌المللي پاسخ دهد.»
مركز عمليات‌هاي تجاري دريايي بريتانيا چيست؟
مركز عمليات‌هاي تجاري دريايي بريتانيا يك مركز «همكاري و هدايت كشتيراني» است. عمده وظيفه اين مراكز برقراري ارتباط ميان كشتي‌هاي تجاري و پرسنل نظامي در مناطق جنگي است. نيروي دريايي امريكا ۶ مركز اينچنيني در خاك خود دارد و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نيز مركزي اينچنيني در بريتانيا دارد. نيروي دريايي سلطنتي بريتانيا، مركزي مشابه را از سال ۲۰۰۱ در دوبي تاسيس كرده است. بريتانيا مدعي است هدف از تاسيس اين مركز همكاري و تبادل اطلاعات ميان كشتي‌ها و ناوهاي نظامي در درياي عرب، درياي عمان و خليج‌فارس، در مبارزه با دزدان دريايي سومالي است. اين مركز به عنوان مركزي اصلي تماس ميان كشتي‌هاي غيرنظامي با پرسنل نظامي در درياي سرخ، خليج‌فارس، درياي عرب و درياي عمان عمل مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون