• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4994 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ مرداد

كابينه جديد اسراييل آماده جنگ‌افروزي تازه در جبهه شمال مي‌شود

نمك تل‌آويو بر زخم‌هاي لبنان

شهاب شهسواري

 

اسراييل، سه ماه بعد از جنگ 11 روزه در غزه، حملات تازه‌اي را اين‌بار عليه لبنان آغاز كرده است. از روز چهارشنبه هفته گذشته تا روز جمعه، نظاميان رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، چندين بار با استفاده از توپخانه و نيروي هوايي مناطقي را در جنوب لبنان هدف حمله قرار داده‌اند. در واكنش به اين حملات، روز جمعه حزب‌الله لبنان، به يك پايگاه نظامي متعلق به رژيم اشغالگر حمله راكتي انجام دادند. نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين كه روزگاري وزير جنگ دولت سلفش بنيامين نتانياهو بود، بنيانگذار روش «جنگ ميان جنگ‌ها» براي استفاده از آشفتگي‌ها و تنش‌هاي منطقه‌اي براي حمله به منافع ايران يا متحدانش در منطقه است. هنوز سه ماه از جنگ ۱۱ روزه رژيم اشغالگر عليه غزه نگذشته كه نخست‌وزير تازه‌كار رژيم اسراييل دنبال جنگي جديد در منطقه است. هدف تازه، جنوب لبنان است كه بعد از شكست اسراييل در جنگ موسوم به ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ تاكنون نسبتا شرايط آرامي داشت. اما از چهارشنبه گذشته، حملات مكرر توپخانه‌اي و براي نخستين‌بار در هفت سال گذشته حملات هوايي اسراييل به جنوب لبنان آغاز شده است. به‌رغم اين حملات، حزب‌الله و دولت لبنان، با خويشتنداري به واكنش متناسب با اين حملات و شليك راكت به مناطق خالي اطراف يك پايگاه نظامي متعلق به رژيم اشغالگر، در مناطق اشغالي درون لبنان بسنده كردند. حملات اخير رژيم اسراييل، چهارشنبه درست همزمان با سالروز انفجار فاجعه‌بار سال گذشته در بندر بيروت انجام شد. رژيم اشغالگر مدعي است كه در واكنش به چند مورد شليك خمپاره از جنوب لبنان به شمال سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين كه عمدتا از سوي گروه‌هاي پناهجوي فلسطيني در حمايت از هموطنان‌شان در غزه و كرانه باختري انجام مي‌شود، اين حملات را آغاز كرده است، اما به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي، دولت بنت رويكرد نظامي تازه‌اي را براي جنگ‌افروزي در جبهه شمال آغاز كرده است. در حالي كه در طول سال‌هاي پاياني زعامت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير پيشين رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، عمده تمركز حملات اين رژيم جنگ‌طلب بر غزه و جبهه موسوم به جنوب و حملات هوايي به نقاط مختلف در خاك سوريه با ادعاي هدف قرار دادن متحدان ايران بود، اما به نظر مي‌رسد نخست‌وزير جديد تمركز خود را بر جبهه شمال و حمله به حزب‌الله لبنان و آغاز جنگي تازه با لبنان  قرار  داده  است.

حملات اسراييل و شكستن ترك مخاصمه ۱۵ ساله
از زمان شكست اسراييل در جنگ ۳۳ روزه با لبنان، تاكنون هر چند حزب‌الله و اسراييل در اطراف مناطق مرزي به ويژه مزارع اشغالي شبعا، خويشتنداري كرده ‌بودند و از رويارويي مستقيم خودداري كرده‌اند، اما چندين مورد شليك خمپاره و راكت از جنوب لبنان به سمت مناطق شمال سرزمين‌هاي اشغالي اتفاق افتاده است. اين شليك‌ها عمدتا در واكنش به حملات اسراييل به نوار غزه يا سركوب شهروندان در قدس و كرانه باختري اتفاق مي‌افتد كه گروه‌هاي فلسطيني پناهجو در لبنان براي تلافي اقدام‌هاي اسراييل به شليك آنها اقدام مي‌كنند. مقام‌هاي اسراييلي نيز تاكنون عمدتا شليك راكت از جنوب لبنان را بدون نام بردن از گروه خاصي به گروه‌هاي فلسطيني نسبت داده‌اند. حمله هوايي روز جمعه رژيم اشغالگر به جنوب لبنان، در واكنش به يكي از همين دست حملات و شليك سه راكت به سمت شهرك صهيونيست‌نشين كريات شمونه، اتفاق افتاد. اما در طول سه روز پاياني هفته گذشته، اسراييل حملات گسترده‌اي را عليه لبنان آغاز كرده است. روز چهارشنبه به گزارش رسانه‌هاي لبنان، رژيم اشغالگر ۹۶ گلوله توپ به سمت خاك لبنان شليك كرد، روز پنجشنبه هم جنگنده‌هاي اسراييلي به منطقه دمشقيه و شهر محموديه در جنوب لبنان حمله كردند و صبح جمعه ۱۰۰ گلوله توپ ديگر نيز از جانب شمال به سمت خاك لبنان شليك شد. به نوشته روزنامه جروزالم پست، هيچ يك از شليك‌هاي راكت در طول ۱۵ سال گذشته از سوي حزب‌الله لبنان انجام نشده است. اما اين‌بار دولت جديد اسراييل تصميم گرفت حملات تلافي‌جويانه خودش را عليه اهداف حزب‌الله لبنان انجام دهد. براساس گزارش شبكه خبري المنار، حملات هوايي اسراييل عليه شهر محموديه در جنوب لبنان انجام شده است. ارتش رژيم اشغالگر در پيامي كه در شبكه اجتماعي توييتر منتشر كرده است، نوشت: «ما اجازه شليك راكت به هيچ‌كس نمي‌دهيم، فرقي نمي‌كند از سوي چه كسي و با چه انگيزه‌اي، دولت لبنان مسوول كامل هر حمله‌اي است كه از سرزمين اين كشور  انجام  شود.»

واكنش  حزب‌الله
حزب‌الله لبنان در واكنش به حملات هوايي انجام شده از سوي اسراييل، با اعلام اين نكته كه حملات مذكور به «زمين‌هاي خالي» شده است، به تناسب حمله راكتي به زمين‌هاي خالي اطراف يك پايگاه نظامي رژيم اشغالگر در مزارع اشغالي شبعا درون خاك لبنان انجام داد. در بيانيه حزب‌الله كه از طرف شبكه المنار روز جمعه منتشر شده، آمده است: «در پاسخ به حملات هوايي رژيم صهيونيستي به مناطق باز «الجرمق» و «الشواكير» در پنجشنبه، يگان‌هاي شهيد علي محسن كامل و شهيد محمد قاسم طحان در مقاومت اسلامي لبنان در ساعت 15: 11 جمعه مناطق باز اطراف پايگاه‌هاي صهيونيستي در مزارع شبعا را با ده‌ها  راكت ۱۲۲ ميلي‌متري  هدف  گرفتند.»
ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان در واكنش به اين حملات گفته است كه اين نخستين‌بار است كه اسراييل يك شهر لبنان را از سال ۲۰۰۶ تاكنون هدف حمله قرار مي‌دهد و نشان از اهداف «تهاجمي» اين رژيم عليه كشورش دارد. عون در پيامي كه در شبكه اجتماعي توييتر منتشر كرد، نوشته است: «حملات اخير، تهديد مستقيم عليه امنيت و ثبات در لبنان و ناقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است.»

دولت  نو؛  جنگ  نو
روزنامه جروزالم پست در گزارشي از حملات اخير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به جنوب لبنان مي‌نويسد: «حمله نيروي هوايي اسراييل به اهدافي در جنوب لبنان يك تحول اساسي در رويكرد دولت است كه اكنون توسط نفتالي بنت اداره مي‌شود و مروج رويكرد تهاجمي عليه ايران و نيروهاي نيابتي‌اش است.» اين روزنامه ادامه مي‌دهد كه حجم حملات اخير در ۱۵ سال اخير بي‌سابقه‌ بوده‌اند و به نوشته الجزيره از سال ۲۰۱۴ تاكنون اساسا رژيم اسراييل از حمله هوايي به خاك لبنان خودداري كرده ‌بود. بني گانتز، وزير جنگ اسراييل به پايگاه خبري Ynet گفته است: «اين حمله حامل يك پيام بود...  به وضوح مي‌توانيم اقدام‌هاي وسيع‌تري انجام دهيم، اما اميدواريم كه كار به آنجا نكشد.» بعد از اقدام به حملات هوايي و شليك ۱۰۰ گلوله توپ به مناطق غيرنظامي جنوب لبنان، حساب كاربري ارتش اسراييل در توييتر، در پيام‌هايي تحريك‌آميز تهديد كرده است: «حملات ادامه خواهد داشت و حتي اگر حمله‌هاي تروريستي عليه دولت اسراييل و شهروندانش ادامه پيدا كند، تشديد خواهد  شد.» 
هر چند نتانياهو بعد از ۱۲ سال قدرت را ترك كرده است، اما جانشينان او از لحاظ سبعيت و جنگ‌طلبي، دست‌كمي از او ندارند. دولت جديد رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين كه به دولت رنگين‌كماني مشهور شده است، از طيف‌هاي مختلفي از گروه‌هاي سياسي اين رژيم تشكيل شده است كه از جمله آنها حزب آبي‌سفيد، به رهبري دو فرمانده سابق ستاد مشترك ارتش، حزب راستگراي افراطي اميد نو، به رهبري گيدئون سعر و حزب راستگراي افراطي اسراييل بيتيننو، به رهبري آويگدور ليبرمن، وزير جنگ پيشين رژيم است. سعر، ليبرمن، گانتز، اشكنازي و نخست‌وزير نفتالي بنت، همگي از جمله افراطي‌ترين سياستمداران جنگ‌طلب در رژيم اشغالگر محسوب مي‌شوند كه بر ايده ضرورت سركوب كامل مقاومت در همه جبهه‌ها از جمله غزه، لبنان و سوريه اعتقاد دارند. گيدئون سعر كه در دولت جديد، مسووليت وزارت دادگستري را برعهده دارد، پيش از اين در دوراني كه همچنان عضو حزب ليكود به رهبري نتانياهو بود، به ‌شدت از ايده حمله پيشدستانه به لبنان براي از بين بردن توان موشك‌هاي هدايت‌شونده و نقطه‌زن حزب‌الله حمايت مي‌كرد. آويگدور ليبرمن هم زماني از بنيامين نتانياهو فاصله گرفت و به مخالفان او پيوست كه احساس كرد نتانياهو در مقابل مقاومت غزه «آسان‌گيري» مي‌كند و به اندازه كافي عليه شهروندان غزه جنايت انجام نمي‌دهد. در عين حال از آنجا كه يكي از احزاب فلسطيني به عنوان حامي «كابينه تغيير» به اين ائتلاف راي مثبت داده است، جنگ‌طلبان تل‌آويو نسبت به استمرار حملات در جبهه جنوبي اندكي تامل مي‌كنند، چراكه با از دست دادن حمايت حزب فهرست مشترك عربي يا رعم، احتمال فروپاشي مجدد دولت و شانس مجدد نتانياهو براي بازگشت به قدرت وجود دارد. اما جنگ‌طلبان تل‌آويو، حيات خود را در نظامي‌گري و جنگ مي‌بينند و اين‌بار به جاي غزه، حمله به لبنان را مي‌آزمايد.

تقاضاي  يونيفيل  براي  خويشتنداري  طرفين
 نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل «يونيفل» وضعيت در مرز لبنان با فلسطين اشغالي را بسيار خطرناك خواند. يونيفل ضمن اعلام اينكه شليك راكت از لبنان به سمت فلسطين اشغالي و پاسخ توپخانه‌اي رژيم صهيونيستي را رصد كرده، تمامي طرف‌ها را به آتش‌بس فراخواند. اين نهاد حافظ صلح وابسته به سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در واكنش به حملات اخير رژيم اشغالگر نشستي سه جانبه با حضور افسران نظامي لبنان و ارتش رژيم صهيونيستي در «رأس الناقوره» مقر يونيفل در جنوب لبنان برگزار كرده ‌بود. به گزارش فارس، براساس بيانيه صادر شده، رايزني‌ها در اين نشست كه به رياست «استفانو دل كول» فرمانده كل يونيفل در لبنان برگزار شد بر وضعيت موجود در خط آبي (خط عقب‌نشيني رژيم اسراييل پس از جنگ ۲۰۰۶)، نقض حريم هوايي و زميني به علاوه موضوعات ديگر در حيطه اختيار يونيفل براساس قطعنامه ۱۷۰۱ و ديگر قطعنامه‌هاي مربوط متمركز بود. فرمانده يونيفل، طرفين را به كار سريع براي آرام كردن تنش‌ها، پايان «اقدامات خصمانه» و نيز توقف نقض حريم هوايي و زميني خواند. او همچنين از طرفين خواست از نشست مذكور به منظور بررسي راه‌هاي تقويت امنيت و ثبات در طول خط آبي استفاده كنند. دل‌كول گفت، در برهه كنوني كه منطقه شاهد برخي بي‌ثباتي‌هاست همه طرف‌ها بايد به نقش يونيفل در ارتباط و هماهنگي بيشتر از هر زمان ديگري احترام بگذارند. ارتش لبنان هم در نشست مذكور، رژيم صهيونيستي را مسوول تبعات حملات اخير اين رژيم به مناطقي در جنوب لبنان دانست. ارتش لبنان در بيانيه‌اي اعلام كرد، لبنان دشمن صهيونيستي را مسوول تبعات تغيير قواعد درگيري مي‌داند و از جامعه بين‌المللي و سازمان ملل مي‌خواهد براي توقف اقدامات خصمانه رژيم صهيونيستي، شديدترين فشارها را به اين رژيم وارد كند.


تهران: ما را نيازماييد

حمله به لبنان تنها بازي جديد اسراييل در منطقه نيست. همزمان با استراتژي ايجاد درگيري در جبهه شمال، كابينه جديد اين رژيم در حال زمينه‌سازي‌هاي شرورانه براي تنش با ايران هم هست. ادعاي انفجار در يك نفتكش منتسب به يك ميلياردر اسراييلي در درياي عمان كه هشتم مرداد ماه اتفاق افتاد، زمينه‌سازي قشون‌كشي تازه ديپلماتيك حاميان اسراييل عليه ايران بود كه بدون ارايه شاهد و مدركي ايران را به حمله به اين نفتكش متهم كردند. ايالات متحده و بريتانيا، با صدور بيانيه‌هايي رسمي ايران را عامل اين حمله معرفي كردند و وزير خارجه بريتانيا اعلام كرد كه قصد دارد با حمايت روماني و ليبريا، پرونده حمله به اين كشتي را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ببرد. اما اين همه ماجرا نبود. صبح روز پنجشنبه بني گانتز، وزير جنگ اسراييل در مصاحبه با پايگاه اسراييلي Ynet در پاسخ به اين سوال كه آيا اسراييل آمادگي حمله نظامي به ايران دارد، گفت: «بله. جهان بايد حساب ايران را برسد، منطقه بايد حساب ايران را برسد، اسراييل هم بايد در اين وضعيت سهم خودش را ادا كند.» اين اظهارنظر وزير جنگ اسراييل با واكنش تند سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران مواجه شد. سعيد خطيب‌زاده با انتشار پيامي به زبان انگليسي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر در واكنش به اين تهديد نوشت: «رژيم اسراييل در مورد تازه‌اي از نقض فاحش قوانين بين‌المللي، حالا بي‌شرمانه ايران را به اقدام نظامي تهديد مي‌كند. اين رفتار شرارت‌بار از حمايت كور غرب نشأت مي‌گيرد. ما به روشني اعلام مي‌كنيم: هرگونه اقدام احمقانه عليه ايران، با پاسخي قاطع مواجه خواهد شد. ما را نيازماييد.» علاوه بر بني گانتز، نفتالي بنت نخست‌وزير اسراييل هم از آمادگي براي اقدام يكجانبه عليه ايران گفته ‌بود. بنت گفت: «ما تلاش مي‌كنيم جهان را براي واكنش به اين حمله [ادعايي به نفتكش منتسب به يك فرد اسراييلي] به خط كنيم، اما اگر نشود، بلديم به تنهايي هم اقدام كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون