• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4994 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۶ مرداد

چرا چنين اتفاقات تلخي هنرمندان ايراني را بيشتر تهديد مي‌كند؟

زيبا و سرشار از زندگي بود

گروه هنر و ادبيات 

 

هفته گذشته اخبار اكثر رسانه‌هاي هنري حول اتفاق تلخ و ناگواري مي‌چرخيد كه مربوط به ارشا اقدسي (بدلكار شناخته شده سينما و تلويزيون) مي‌شد؛ اينكه او سر صحنه فيلمبرداري در بيروت دچار سانحه سخت و جدي شده بود و شدت وخامت او تا جايي بود كه پزشكان لبناني اميد به زنده ماندن او را تنها يك درصد اعلام كرده بودند و درنهايت هم شرايط جسمي اجازه جراحي را نداد و او از دنيا رفت.‌خبر دردناكي كه ياد و خاطره بدلكار معروف پيمان ابدي و چگونگي مرگ تلخ و ناباورانه او را در ذهن تداعي كرد. دو هنرمند شناخته شده در عرصه بين‌المللي كه سر نترسي داشتند و تمام لحظه‌هاي عمرِ خود را براي آنچه عاشقانه دوست داشتند صرف كردند ولي متاسفانه پاياني غم‌انگيز براي زندگي خود رقم زدند. 

البته كه ماهيت كار بدلكاري پرريسك و پرخطر است و بدلكاران مي‌دانند زندگي‌شان با خطر عجين شده و ارشا اقدسي و پيمان ابدي هم به اين موضوع واقف بودند ضمن اينكه آنها اولين و آخرين بدلكاراني نيستند كه حين انجام كار دچار مرگ مي‌شوند، ولي آنچه غم‌انگيز به نظر مي‌رسد و از شواهد هم بر مي‌آيد اينكه چنين اتفاقات تلخي هنرمندان ايراني را بيشتر تهديد مي‌كند. نظر فعالان اين حوزه بر اين است عدم تجهيزات فني و استاندارد و فقدان زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي صحنه‌هاي پرخطر بدلكاري از مهم‌ترين دلايلي است كه به مرگ بدلكاران ايراني منجر مي‌شود.
مرگ غم‌انگيز ارشا اقدسي آن هم در عنفوان جواني در حالي كه پر از شور و نشاط و ميل عجيب به زندگي بود براي دوستداران هنر و اهالي سينما بسيار ناراحت‌كننده بود. هنرمنداني چون پرويز پرستويي، بهرام رادان، هومن بهمنش، حبيب رضايي، رامبد جوان، جواد عزتي، نويد محمدزاده، محسن تنابنده، ويشكا آسايش، رويا تيموريان، دنيا مدني، احسان عليخاني، بهناز جعفري، شبنم مقدمي، طناز طباطبايي، پدرام شريفي، سارا بهرامي، سام درخشاني، هانيه توسلي، مهراب قاسم‌خاني، رضا داوونژاد و... ياد و خاطره اين بدلكار ايراني را نيكو شمردند. همچنين رويا افشار در يادداشتي دردآور از مادر ارشا اقدسي به خاطر تربيت چنين فرزندي تشكر كرد، در بخشي از يادداشت اين بازيگر آمده: «براي ما اهالي تصوير ارشاي شما نمونه‌اي از عشق و زندگي بود، شاد، تندرست، ماهر و سراسر از خودگذشتگي. من به عنوان يك مادر، قدر شما را بلند مي‌دارم، شما پسري را تربيت و همراهي كرديد كه توانست زندگي دلخواهش را دنبال كند و روياهايش را، از دروازه واقعيت بگذراند. بانو، در تحمل سفر يكسويه ارشا، شما تنها نيستيد. ما مثل شما، همه تصوير و خاطرات زيبايي از او داريم، زيبا و سرشار از زندگي... .»  اقدسي در بيش از چهل فيلم سينمايي با كارگردان‌هايي نظير رسول صدرعاملي، مسعود كيميايي، ابراهيم حاتمي‌كيا، فريدون جيراني، ابوالحسن داوودي، حميد نعمت‌الله، شهرام مكري، كمال تبريزي، مازيار ميري، سعيد سهيلي و... همكاري داشت و توانسته بود يك فيلم كوتاه با عنوان «جمشيد آريا» با هدف تجليل از بازيگر اكشن‌كار ايراني جمشيد هاشم‌پور بسازد و در عرصه بين‌المللي هم با هنرمنداني چون سام مندس (اسكاي فال) و پل شريدر (مرگ روشنايي) همكاري داشت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون