• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4995 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ مرداد

پايان دراماتيك المپيك توكيو براي ورزش ايران با ۷ مدال

طلای تلخ و شیرین برای سجاد گنج زاده

گروه ورزش

روز پانزدهم رقابت‌هاي المپيك با رقابت دو نماينده كشورمان در رشته كاراته ادامه پيدا كرد. حميده عباسعلي و سجاد گنج‌زاده دو كاراته‌كاي ايراني به عنوان آخرين نفرات كاروان ورزشي ستارگان ايران زمين به روي تاتامي رفتند و در نهايت كاراته‌كاي سنگين وزن ايران موفق شد با كسب مدال طلا تعداد مدال‌هاي ايران را به عدد هفت برساند. اما اتفاقي كه در ديدار نهايي او رخ داد شيريني طلا را تحت‌تاثير قرار داد. 

از ساعت 30: 9 صبح در رقابت‌هاي گروهي وزن ۶۱+ كيلوگرم كاراته زنان حميده عباسعلي در نخستين مبارزه خود در گروه دوم مسابقات به مصاف لاميا معطوب دارنده مدال‌ برنز جهان ۲۰۱۸ از الجزاير رفت و با نتيجه ۴ بر صفر به پيروزي دست پيدا كرد. نفر اول رنكينگ زنان جهان در مبارزه دوم مقابل النا كويريچي از سوييس با حساب ۴ بر صفر مغلوب شد. نماينده ايران در سومين بازي با فريال عبدالعزيز از مصر مبارزه كرد و در حالي كه از حريف عقب افتاده بود موفق شد كامبك بزند و ۹ بر ۷ برنده بازي لقب گرفت. عباسعلي در چهارمين و آخرين مبارزه مرحله گروهي براي صدرنشيني و صعود مقابل گونگ لي از چين به روي تاتامي رفت و در پايان با نتيجه ۸ بر ۴ شكست خورد تا با مجموع ۲ پيروزي و ۲ شكست از رسيدن به مرحله نيمه‌نهايي باز بماند و از دور رقابت‌ها كنار برود. در گروه عباسعلي، نمايندگان مصر و چين به عنوان نفرات اول و دوم راهي مرحله نيمه‌نهايي شدند. اين نتيجه در حالي به دست آمد كه عباسعلي در صورت پيروزي و صعود حداقل مدال برنز خود را قطعي مي‌كرد. در اين بازي و در فاصله ۳۰ ثانيه مانده به پايان مبارز كشورمان از ناحيه زانو دچار مصدوميت شد و عملا توان ادامه مسابقه را از دست داد. عباسعلي سال گذشته از همين ناحيه و رباط صليبي دچار مصدوميت شده بود؛ مصدوميتي كه كار او را به عمل جراحي كشاند. حال بايد منتظر ماند و ديد مصدوميت كاراته‌كاي ايراني چقدر جدي است و آيا اصرار او به ادامه مسابقه با وجود مصدوميت مي‌تواند براي او دردسرساز شود يا خير. با حذف عباسعلي و با توجه به حذف سارا بهمنيار در روز نخست كاراته زنان المپيك، دست تيم دو نفره زنان ايران از مدال دور ماند. 
از ساعت ۱۳ نوبت به سجاد گنج‌زاده تنها نماينده ايران در كاراته مردان رسيد. دارنده يك طلا و دو نقره جهان در دور نخست رقابت‌هاي گروهي وزن ۷۵+ كيلوگرم، برابر ايوان كوسيچ دارنده مدال طلاي جهان ۲۰۱۸ از كرواسي به روي تاتامي رفت و در پايان با نتيجه 3 بر يك به برتري رسيد. گنج‌زاده در ادامه رقابت‌هاي مرحله گروهي برابر طارق حامدي از عربستان به نتيجه تساوي رضايت داد و در سومين مبارزه مقابل بريان اير از امريكا به برتري ۶ بر صفر رسيد. كاراته‌كاي كشورمان در مبارزه آخر براي صدرنشيني به مصاف حريفي از كانادا به نام دانيل گايسينسكي رفت. در اين بازي بسيار نزديك در حالي كه حريف يك امتياز پيش بود گنج‌زاده براي يك امتياز وازاري تلاش كرد اما داوران امتيازي ندادند. با درخواست به موقع وي‌آر توسط هروي مربي تيم ملي ايران امتياز اين حركت به گنج‌زاده داده شد تا در نهايت نماينده ايران برنده اين رقابت حساس لقب بگيرد و عنون صدرنشيني را به دست آورد. صدرنشيني از اين جهت اهميت داشت كه اگر گنج‌زاده دوم مي‌شد بايد در نيمه‌نهايي با كاراته‌كاي قدرتمند ژاپني مبارزه مي‌كرد اما با صدرنشيني رقيب حريف تركيه‌اي شد. 
ورزشكار قدرتمند كشورمان در مبارزه نيمه‌نهايي مقابل اوگور آكتاش دارنده مدال برنز جهان و نفر نخست رنكينگ از تركيه به روي تاتامي رفت و در پايان در ديداري سخت و حساس با نتيجه ۲ بر ۲ و با امتياز سانشو به برتري رسيد و به فينال المپيك توكيو راه يافت. در اين ديدار هم روي امتياز اول حريف هروي به موقع تقاضاي وي‌آر كرد و داوران با بازبيني صحنه متقاعد شدند كه به كاراته‌كاي ايران هم بايد يك امتياز مي‌دادند. همان يك امتياز در نهايت منجر به پيروزي گنج‌زاده شد. در ديگر ديدار نيمه‌نهايي مبارز عربستاني و هم‌گروه گنج‌زاده توانست با خلق شگفتي مبارز ژاپني را شكست دهد و فيناليست شود.  در بازي فينال گنج‌زاده و طارق حامدي براي دومين بار در يك روز مقابل هم قرار گرفتند. هنوز ثانيه‌هايي از آغاز مبارزه نگذشته بود كه حامدي با امتياز ايپون ۳ بر صفر پيش افتاد و لحظاتي بعد هم با يك امتياز ديگر نتيجه را چهار بر صفر كرد. در ادامه گنج‌زاده يكي از امتيازات را جبران كرد. در حالي كه گنج‌زاده براي جبران نتيجه تلاش مي‌كرد در يك فعل و انفعال ضربه كنترل‌نشده حريف عربستاني به صورت گنج‌زاده برخورد كرد و نماينده ايران به شكل ترسناكي نقش بر زمين شد. در حالي كه داور بالاي سر او شمارش معكوس ده ثانيه را آغاز كرده بود گنج‌زاده هيچ تكاني نمي‌خورد و به نظر مي‌رسيد بيهوش شده باشد. با وارد شدن تيم پزشكي مشخص شد وضعيت او براي ادامه مسابقه اصلا مناسب نيست و كاراته‌كاي ايراني در بين بهت حاضرين در سالن و بينندگان با برانكارد راهي خارج از سالن مسابقه شد. بعد از اين اتفاق داوران به اتفاق، كاراته‌كاي عربستاني را به دليل ضربه كنترل نشده كه در كاراته خطا به حساب مي‌آيد ديسكاليفه كردند و سجاد گنج‌زاده در غياب خودش روي تاتامي قهرمان المپيك لقب گرفت. اين طلا بدون شك دراماتيك‌ترين و تلخ‌ترين طلاي تاريخ المپيك براي كشورمان به حساب مي‌آيد. هم به خاطر اتفاقاتي كه در بازي فينال رخ داد و هم به خاطر اينكه مدال طلاي گنج‌زاده اولين طلاي تاريخ كاراته ايران در المپيك‌هاست. كاراته پيش از اين در المپيك حضور نداشت و قرار است از المپيك پاريس هم كنار گذاشته شود. 
ساعتي بعد از توكيو خبر رسيد كه خوشبختانه گنج‌زاده هوشياري‌اش را به دست آورده و بايد مراقبت‌هاي پزشكي از او ادامه پيدا كند. به اين ترتيب كار ورزشكاران ايران در المپيك با كسب سه نشان طلا، يك نقره و دو برنز به پايان رسيد تا حداقل از نظر مرغوبيت مدال نسبت به دوره گذشته افت نكرده باشيم. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون