• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4997 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ مرداد

رييس قوه قضاييه خواستار پرهيز از صدور قرار بازداشت موقت شد

هيچ ايراني خارج از كشور ممنوع‌الورود نيست

رييس قوه قضاييه ديروز ضمن گراميداشت «روز خبرنگار»، خبرنگاران را «راويان صادق و امين جامعه» معرفي كرد و خطاب به مسوولان مركز رسانه قوه قضاييه تاكيد كرد كه از ظرفيت همه رسانه‌هاي كشور به‌خصوص صداوسيما براي اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي و افزايش دانش حقوقي مردم در راستاي كاهش پرونده‌هاي قضايي استفاده كنند. غلامحسين محسني اژه‌اي كه در نشست شوراي عالي قوه قضاييه سخنراني مي‌كرد، با اشاره به بازديد اخير از بازداشتگاه‌هاي موقت و امنيتي اوين و گفت‌وگو با افرادي كه به اتهام امنيتي يا غير امنيتي در اين بازداشتگاه‌ها به سر مي‌برند، به روساي كل دادگستري‌ها، دادستان‌ها و قضات دستور داد كه هرچند وقت يك بار از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سركشي كنند. او گفت: مسوولان قضايي نبايد به گزارش دادياران و ناظران زندان اكتفا كنند، بلكه بايد بيش از پيش بر زندان‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانند درخصوص بازداشت‌شدگان تصميمات درست اتخاذ نمايند. او همچنين با تاكيد بر پرهيز از صدور قرارهاي بازداشت موقت در موارد غيرضروري، در ادامه سخنانش به روساي كل دادگستري‌ها درباره تعيين تكليف پرونده‌هايي كه روند رسيدگي به آنها در دادسراها، دادگاه‌ها، شعب تجديدنظر، ديوان عالي كشور و ديوان عدالت اداري طولاني شده تذكر داد و به آنها دستور داد علت و عوامل طولاني شدن رسيدگي به اين پرونده‌ها را مورد بررسي قرار دهند. رييس دستگاه قضا به‌طور خاص به رييس كل دادگستري استان تهران ماموريت داد كه ظرف يك هفته با آمارگيري از شعب تجديدنظر، وضعيت پرونده‌هايي كه بيش از يك سال از تعيين تكليف آنها گذشته را مورد بررسي قرار دهند.
محسني اژه‌اي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ابراز تمايل برخي ايرانيان مقيم خارج كشور براي بازگشت به وطن و ابراز نگراني برخي از آنان نسبت به برخوردهاي قضايي اظهار داشت: هيچ ايراني كه تبعه ايران و اكنون در خارج از كشور است، ممنوع‌الورود نيست و منعي براي بازگشت به كشور ندارد. اژه‌اي گفت: اتفاقا مواردي هست كه اگر اين افراد بيايند و در اينجا به مسائل آنها رسيدگي شود، به نفع آنهاست و از وضعيت بلاتكليفي خارج مي‌شوند. رييس قوه قضاييه گفت: در حال حاضر افرادي در خارج از كشور هستند كه اموال و امكانات آنها در داخل سرپرست ندارد و برخي افراد ذينفع آنها را براي بازگشت به كشور مي‌ترسانند، اما اگر اين افراد برگردند، مسائل مالي آنها در يك تحقيق و بررسي ساده و دقيق روشن مي‌شود.
اژه‌اي ادامه داد: افرادي هستند كه به دليل آنكه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگراني دارند كه به محض ورود به مرز دستگير شده و راهي زندان شوند و به اتهامات آنها رسيدگي نشود كه اين افراد مي‌توانند با هماهنگي با سيستم قضايي و بدون آنكه بازداشت شوند، به كشور بازگردند. رييس دستگاه قضا بر همين اساس به دادستان‌ها و روساي كل دادگستري‌ها متذكر شد افرادي كه ساليان دور ممنوع‌الخروج بودند و اكنون نيز حكم جلب ندارند، ضرورتي ندارد صرفا به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به كشور دستگير شوند و حتما نبايد اين كار انجام شود. اژه‌اي تاكيد كرد: بسياري از افراد كه پرونده كيفري يا حقوقي دارند به خصوص آنها كه مساله حقوقي دارند و مدت زيادي از حكم جلب يا ممنوع‌الخروجي آنها گذشته، ضرورتي براي بازداشت‌شان وجود ندارد و اين افراد مي‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مركز ارتباطات قوه قضاييه يا دادستان‌ها، بدون نگراني وارد كشور شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون