• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4997 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ مرداد

خبر

الكاظمي و ماكرون تلفني اجلاس كشورهاي هم‌جوار عراق را بررسي كردند

نخست‌وزير عراق روز دوشنبه تماس تلفني را از جانب رييس‌جمهوري فرانسه دريافت كرد كه در جريان آن به بررسي روابط دوجانبه بين دو كشور و نيز مسائل منطقه و جهان پرداخت. به گزارش ايسنا، به نقل از سومريه نيوز، دفتر اطلاع‌رساني مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق اعلام كرد، در تماس تلفني امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه با الكاظمي مقدمات كنوني برگزاري كنفرانس منطقه‌اي كه عراق پايان ماه جاري ميلادي ميزبان آن خواهد بود، بررسي شد. در اين تماس تلفني براي همكاري با فرانسه جهت برگزاري اين كنفرانس هماهنگي‌هايي انجام شد و ماكرون براي سفر دوباره به عراق و حضور در اين كنفرانس ابراز اميدواري كرد. نخست‌وزير عراق تاكيد كرد: فرانسه شريك واقعي عراق است و دو كشور تاريخ طولاني از روابط سازنده دارند و ما تلاش مي‌كنيم اين روابط را در زمينه‌هاي مختلف تقويت كنيم. ماكرون نيز بر حمايت كامل خود از عراق و رويكرد كنوني الكاظمي و نيز تدابير در راستاي تقويت موسسات كشور عراق تاكيد كرد. رييس‌جمهوري فرانسه همچنين از ديپلماسي متوازن عراق كه نخست‌وزير آن را هدايت مي‌كند و سهيم بودن اين موضوع در تقويت اصول صلح و ثبات تقدير كرد. همچنين احمد الصحاف، سخنگوي وزارت امور خارجه عراق خاطرنشان كرد كه فواد حسين، وزير خارجه اين كشور دعوتنامه مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق را به فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان تحويل داد. الصحاف همچنين تصريح كرد، وزراي خارجه عراق و عربستان در جريان ديدار خود در رياض در خصوص روابط دوجانبه و راه‌هاي تقويت آن در جهت تحقق منافع مشترك به بحث و تبادل نظر پرداختند. در همين راستا، كميسيون روابط خارجي پارلمان عراق به بيان توضيحاتي درباره نشست قريب‌الوقوع سران كشورهاي منطقه‌اي به ميزباني بغداد پرداخت. «عامر الفايز»، عضو كميسيون روابط خارجي پارلمان عراق به شفق نيوز گفت: بغداد پس از موفقيت ديپلماتيك و تلاش براي ثبات امنيتي، سياسي و اقتصادي منطقه، در تلاش است تا جايگاه منطقه‌اي و نقش پيشروانه خود را بازيابد. وي گفت: حدود ۱۰ كشور از جمله تركيه، ايران، عربستان و ديگر كشورهاي عربي به علاوه كشورهاي اروپايي و امريكا در نشست سران كشورهاي منطقه در بغداد شركت خواهند كرد.


رضايت مادورو از نتايج گفت‌وگوها با اپوزيسيون

مادورو گفته است كه تماس‌ها بين دولت و اپوزيسيون به رهبري گوآيدو خوب پيش مي‌رود. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا همچنين گفت، تاريخ دقيق و محل گفت‌وگوها با اپوزيسيون تحت رهبري خوآن گوآيدو در روزهاي آتي مشخص مي‌شود. مادورو در سخنراني خود خطاب به ملت گفت: تا به اينجاي سال ۲۰۲۱، ما گفت‌وگوها را با گروه ۴ شامل احزاب سياسي «خواسته مردمي»، «نخست عدالت»، «اقدام دموكراتيك» و «يك دوره جديد» از سر گرفته‌ايم. اين گفت‌وگو به سندي منجر شد كه اكنون روي دستور كار آن بحث مي‌كنيم و شامل هفت موضوع است. در روزهاي آتي، تاريخ و محل دقيق نشست‌ها اعلام مي‌شود. اين بيانيه پس از آن منتشر شد كه آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رييس‌جمهوري مكزيك پنجم اوت تاكيد كرد كه كشورش ميزبان گفت‌وگوها بين دولت مادورو و اپوزيسيون است. مادورو همچنين ادامه داد: ما حمايت مكزيك را براي اين مذاكرات صلح با اپوزيسون داريم و اميدواريم كه تاريخ و زمان دقيق آن تعيين شود. در ميان شرايطي كه دولت كاراكاس براي ورود به گفت‌وگو با اپوزيسيون مطرح كرده مي‌توان به لغو فوري تمامي تحريم‌ها، به رسميت شناخته شدن مقام‌هاي مشروع و قانوني ونزوئلا و توقف خشونت و توطئه‌چيني اشاره كرد. ماه مه سال جاري ميلادي، گوآيدو خواستار امضاي توافقي بين نيروهاي سياسي ونزوئلا با ميانجيگري جامعه بين‌الملل شد. اين توافق براي لغو تدريجي تحريم‌ها به شرط برگزاري انتخابات جديد در تمامي سطوح و آزادي تمامي زندانيان سياسي مي‌شود. مادورو تمايل خود را براي گفت‌وگو با گوآيدو با ميانجيگري نروژ و اتحاديه اروپا اعلام كرد.


لوكاشنكو: رفراندوم اصلاحات قانون اساسي برگزار مي‌شود

رييس‌جمهوري بلاروس روز دوشنبه اطمينان داد كه مينسك رفراندم اصلاحات قانون اساسي را به‌طور شفاف برگزار كند چون چيزي براي پنهان كردن ندارد. الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس در كنفرانس مطبوعاتي خود گفت: ما چيزي براي پنهان كردن نداريم. ما بايد رفراندوم قانون اساسي را برگزار كنيم، آن هم به‌طور شفاف و منصفانه. ما آن را براي سنجش افكار عمومي منتشر مي‌كنيم. مردم مي‌توانند قانون اساسي را بخوانند. شايد وقتي آن را به بحث ملي گذاشتيم نياز باشد كه پيش از برگزاري رفراندوم تغييراتي در آن اعمال شود. همه كارها به صورت دموكراتيك انجام مي‌شود. لوكاشنكو پيش‌تر گفته بود كه رفراندوم اصلاحات قانون اساسي ديرتر از فوريه ۲۰۲۲ برگزار نخواهد شد. همچنين رييس‌جمهوري بلاروس در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت روابط سياسي ميان مينسك و كي‌يف اكنون در پايين‌ترين سطح است، برخلاف همكاري اقتصادي. لوكاشنكو گفت: روابط سياسي بلاروس - اوكراين اكنون در پايين‌ترين سطح است و فعلا نمي‌توان آن را براي روابط اقتصادي به كار برد. شما از دلايل آن اطلاع داريد... با اين حال، ما همچنان گفت‌وگو مي‌كنيم. رييس‌جمهوري بلاروس در ادامه مقام‌هاي اوكرايني را به آموزش و انتقال شبه‌نظامي و تسليحات به بلاروس متهم كرد. او تاكيد كرد: خب شما (ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين) در آنجا دنباله‌روي غرب شديد، از آنها حمايت كرديد... اما چرا شبه‌نظاميان را در خاك اوكراين آموزش مي‌دهيد و به اينجا سلاح مي‌فرستيد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون