• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4997 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ مرداد

رونمايي از اثري به سبك «فريب چشم» در رم

عكاس ايراني، نامزد جايزه شارجه

اثري كه فضاي داخلي ساختمان را نشان مي‌دهد
يك هنرمند فرانسوي از يك اثر هنري سبك «فريب چشم» در ايتاليا رونمايي كرد.
نشنال گزارش داد: جِي آر (JR) كه يك هنرمند فرانسوي است، اين‌بار جديدترين اثر هنري خود را كه به سبك «فريب چشم» خلق شده است روي ساختماني در شهر «رم» واقع در ايتاليا رونمايي كرده است. اين اثر هنري به نحوي خلق شده كه به نظر مي‌رسد بخشي از فضاي داخلي يك ساختمان به رنگ سياه و سفيد از خيابان قابل مشاهده است. «كاخ فارنيسه» اكنون مقر سفارت فرانسه در ايتاليا در مركز «رم» است. درحال حاضر پروژه چهار ساله مرمت اين ساختمان درحال برگزاري است و داربست‌هايي در بخشي از فضاي بيروني اين ساختمان نصب شده است كه البته اكنون با اثر هنري «جي آر» پوشانده شده است. جِي آر با اين اثر نمايي از فضاي داخلي كاخ و طاق‌ها و ستون‌هاي آن را به نمايش مي‌گذارد. در اين اثر به نظر مي‌رسد بخشي از نماي بيروني ساختمان جدا شده است تا فضاي داخلي قابل مشاهده شود. اين هنرمند در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه بيان كرد: «اين كاخ به روي همه مردم باز نيست... در اين مكان بخش‌هايي وجود دارد كه قابل مشاهده نيستند. يكي از روش‌ها نمايش فضاي داخلي ساختمان است. اين اثر فرسكوها و طاق‌هاي اصلي اين ساختمان كه اكنون ديگر وجود ندارند را به تصوير كشيده است.»
اين اثر يكي از چندين اثر هنر عمومي «جي آر» است.

نمايشگاه مجازي «رنگ‌ تابستان»
نمايشگاه گروهي هنرهاي تجسمي رشته نقاشي «رنگ تابستان» كه از ۱۲ تا ۱۷ مردادماه در نگارخانه رسول مهر تهران برگزار شد، از ديروز به صورت مجازي آغاز به كار كرد.
بهداد نجفي اسدالهي، نمايشگاه‌گردان «رنگ تابستان» با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: اين رويداد هنري مجازي فرصتي مناسب براي بازديد آثار هنري را در تمام ساعات شبانه‌روز و بدون نياز به حضور در محل گالري براي علاقه‌مندان فراهم كرده است. نجفي به اهميت رنگ‌ها در جامعه امروز اشاره كرد و افزود: علت نامگذاري نمايشگاه همزماني با فصل زيباي تابستان و اهميت ويژه عنصر رنگ در هنرهاي تجسمي به ويژه نقاشي است. اين هنرمند نقاش ادامه داد: عكس‌هاي آثار در اين نمايشگاه قابليت نمايش ممتد و نيز بزرگنمايي و ذخيره شدن دارد كه اين امر امكان بازديد مجدد و بررسي و مطالعه نقاشي‌هاي مورد علاقه مخاطبان را به صورت آفلاين و بدون نياز به اتصال به اينترنت پس از اولين بازديد براي آنها فراهم كرده است. مريم وحيدنيا مدير ارتباطات «رنگ‌ تابستان» برگزاري نمايشگاه‌هاي مجازي را يكي از بهترين راه‌هاي برگزاري رويدادهاي هنري در ايام پاندمي كرونا دانست. او هدف اين‌گونه نمايشگاه‌هاي مجازي را پيوستگي جريان اين‌گونه فعاليت‌ها و تضمين سلامتي بازديدكنندگان دانست و از عموم علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مجازي دعوت كرد. در اين رويداد هنري مجازي ۲۵ اثر با سبك و تكنيك متنوع از ۱۰ هنرمند، سعيده آرين، مينا بحريني، حميد جعفري شكيب، كامبيز حضرت‌پور، بامداد رضوانيان، ابوالحسن رياضي، مراد فتاحي، بهداد نجفي، حسن نوروزنيا و بهنام ولدوند به نمايش درآمده است. نمايشگاه مجازي «رنگ تابستان» در نگارخانه مجازي رسول مهر روي سايت اينترنتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران قابل دسترس است.

آثار عكاس ايراني، نامزد مسابقه عكاس شارجه
سه عكس از مجموعه «جاودانگي» اثر سهيلا اسماعيلي عكاس ايراني به جمع نامزدهاي نهمين دوره مسابقه عكاسي Vantage Point Sharjah راه يافته و در نمايشگاه اين رويداد روي ديوار مي‌رود. ايسنا گزارش داد كه اين رقابت عكاسي را بنياد هنر شارجه برگزار مي‌كند و در رشته‌هاي عكاسي مفهومي، فوتوژورناليسم و مستند، تجربي و عكاسي چيدمان آثار برگزيده را به نمايش مي‌گذارد. سهيلا اسماعيلي با سه عكس از مجموعه «جاودانگي» كه نيم‌نگاهي به موضوع محيط زيست دارد، در جمع نامزدها حاضر است و آثار او در كنار عكس‌هاي ۳۸ عكاس از ۲۰ كشور به نمايش درمي‌آيد. نمايشگاه نامزدهاي مسابقه Vantage Point Sharjah از ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهريور) در گالري الحمريه شهر شارجه افتتاح مي‌شود و به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت.
مجموعه «جاودانگي» شامل عكس‌هاي پرتره صحنه‌آرايي شده است كه يادآور نقاشي‌هاي معروف تاريخ هنر هستند. طراحي صحنه و لباس با جمع‌آوري زباله‌هاي پلاستيكي (عموما بسته‌بندي كالاهاي مصرفي) انجام شده است.
در توضيح اين نمايشگاه آمده است: يكي از روياهاي باستاني انسان دست يافتن به عمر جاويدان بوده و از طريق خلق آثار هنري سعي كرده بخشي از اين رويا را برآورده كند. اما طعنه‌آميز است كه انسان نه به عنوان هنرمند، بلكه به عنوان زباله‌ساز توانسته اين رويا را به‌طور گسترده واقعيت ببخشد.
ماندگاري بعضي زباله‌ها -از جمله انواعي از پلاستيك- در طبيعت هزار سال و بيشتر تخمين زده مي‌شود و شكل نامتوازن و ترسناك توليد اين حجم از زباله چشم‌اندازي از توقف ندارد. اين مجموعه سعي مي‌كند اين رويا - كابوس همزمان را در فرمي بصري به مخاطبانش ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون