• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5001 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ مرداد

خبر

غني: تلاشم اين است كه  از خونريزي جلوگيري كنم
رييس‌جمهوري افغانستان روز شنبه در يك پيام ويديويي خطاب به مردم افغانستان اعلام كرد كه تلاش مي‌كند از گسترش بي‌ثباتي، خشونت و آوارگي مردم اين كشور جلوگيري كند. به گزارش ايرنا، اشرف غني در اين پيام ويديويي گفت كه به عنوان يك مسووليت تاريخي تلاش مي‌كند، نگذارد جنگ تحميل شده به مردم افغانستان بيشتر از اين موجب كشتار مردم بي‌گناه و از دست رفتن دستاورد ۲۰ ساله و تخريب زيرساخت‌هاي عمومي شود. وي افزود: به همين دليل مشورت‌هاي گسترده را در داخل افغانستان با بزرگان سياسي و نمايندگان مردم و بخش‌هاي مختلف مردم افغانستان و همكاران بين‌المللي آغاز كرده‌ام و مشورت‌ها به سرعت ادامه دارد و نتايج اين مشورت‌ها به زودي با مردم در ميان خواهم گذاشت. مردم افغانستان پس از اعلام سخنراني «اشرف غني» در انتظار خبرهاي مهمي درباره توقف جنگ و خونريزي بودند، اما رييس‌جمهوري افغانستان تنها به اين بسنده كرد كه تلاش مي‌كند از گسترش جنگ و خشونت جلوگيري كند، اما نگفت با وضعيت كنوني چگونه چنين امري ممكن است.


ميشل عون: روند تشكيل كابينه  در حال اجراست

رييس‌جمهوري لبنان با تاكيد بر اينكه روند تشكيل كابينه در دست انجام است، گفت كه تصميم جدي‌اش اين است كه مسووليت‌هاي كامل خود را در مواجهه با مشكلات حال با هر ميزان مانعي برعهده بگيرد. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان در ديدار با گروهي از جوانان اين كشور در كاخ بعبدا اظهار كرد: شرايط دشواري كه لبنان در حال حاضر به دليل سياست‌هاي پولي اشتباه با آن مواجه است، به هيچ عنوان نمي‌تواند عزم ما را براي حركت در مسير رفع پيامدهاي آن در هم شكند. عون گفت: روند تشكيل كابينه در دست انجام است و اميدوارم دود سفيد به زودي بلند شود و كابينه‌اي تشكيل شود كه بتواند فشارهاي ناشي از مقابله با انباشت بحران‌ها را تحمل كرده و مردم لبنان را راضي كند. رييس‌جمهوري لبنان تاكيد كرد: هر موضع‌گيري كه در پيش گرفته يا تصميمي كه براي اصلاح مي‌گيريم با موانع بسياري مواجه مي‌شوند كه هدف همگي آنها چوب لاي چرخ‌هاي دولت و مانع‌تراشي براي اهدافي است كه اكنون براي همه طرف‌هاي داخلي و بين‌المللي آشكار هستند. او در ادامه گفت: تصميم جدي من اين است كه مسووليت‌هاي كامل خود را براي مقابله با مشكلات بپذيرم حال موانع هر قدر كه مي‌خواهند بزرگ باشد و برخي طرف‌ها هر چه كه مي‌خواهند بهانه‌هاي پوچ و دروغيني را براي فرار از وظايف‌شان بياورند.

 

مذاكره دولت ونزوئلا و مخالفان  با وساطت نروژ
دولت ونزوئلا و گروه‌هاي مخالف سياسي اين كشور با امضاي يادداشتي متعهد شدند تا به دنبال حل بحران سياسي جاري در اين كشور باشند. به گزارش مهر و به نقل از اسپوتنيك، دولت كاراكاس و مخالفان ونزوئلا با پادرمياني نروژ مذاكرات را در «مكزيكوسيتي» پايتخت مكزيك آغاز كردند. «خراردو بلايد»، رييس هيات مخالفان دولت ونزوئلا در همين رابطه گفت: امروز ما تعهد خود را مبني بر تلاش براي حصول توافق درباره همه موارد دستوركار تعيين شده، اعلام مي‌كنيم. دستور كار اين مذاكرات شامل تضمين حقوق سياسي همه شهروندان ونزوئلايي، برنامه زمانبندي براي برگزاري انتخابات، برداشتن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ونزوئلا و بازيافتن حقوق گروه‌هاي متعدد سياسي مي‌شود. گروه‌هاي حاضر در اين مذاكرات به مواردي از قبيل احترام به قانون اساسي، همزيستي سياسي و اجتماعي، رد هر گونه خشونت، صيانت از اقتصاد ملي و تضمين تعهدات اجتماعي، ابراز تمايل كردند. «دگ هالور نيلندر»، ديپلمات سوئدي ميانجيگر اين مذاكرات نيز در همين رابطه گفت: بحران فعلي در ونزوئلا فقط مي‌تواند به دست بازيگران سياسي اين كشور حل شود و اين در حالي است كه نتيجه مذاكرات كاملا به تعهد و اراده سياسي طرف‌ها وابسته است. «خورخه رودريگوئز»، رييس هيات مذاكره‌كننده دولت ونزوئلا و مجلس ملي اين كشور نيز اعلام اميدواري كرد كه طرفين در جريان مذاكرات به توافق برسند. پيش‌تر و قبل از برگزاري اين مذاكرات، منابع خبري گزارش داده بودند كه قرار است گفت‌وگوهاي احتمالي ميان ونزوئلا و مخالفان اين كشور با حمايت برخي كشورهاي اروپايي از جمله نروژ برگزار شود.


مخالفت بنت  با ديدار گانتس و عباس
رسانه‌هاي عبري زبان اعلام كردند كه «نفتالي بنت» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مانع نشست «بني گانتس» وزير جنگ اين رژيم با «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان فلسطين شده است. به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از كانال ۱۲ تلويزيون اسراييل، گانتس پس از رد درخواست ديدارش با محمود عباس از سوي نفتالي بنت اعلام كرد كه «من از بلندپايه‌ترين و مناسب‌ترين مقام‌هاي اسراييلي براي انجام اين ديدار هستم.» بنا به اين گزارش، گانتس هم ضمن مخالفت گفت‌وگوي بنت با رييس تشكيلات خودگران تاكيد كرد كه بيشتر اعضاي دولت اسراييل از جناح راست هستند. وزير جنگ رژيم صهيونيستي همچنين درباره نشست «يايير لاپيد» وزير خارجه اسراييل با محمود عباس هشدار داد: اين ديدار پيامدهاي سياسي ملموسي را به دنبال خواهد داشت كه اسراييل در حال حاضر نمي‌خواهد با آن روبه‌رو شود. اين شبكه اسراييلي به دليل مخالفت بنت با درخواست گانتس يا مخالفت وزير جنگ با ديدار لاپيد با رييس تشكيلات خودگردان فلسطين اشاره‌اي نكرده است. بني گانتس ماه گذشته با محمود عباس تماس تلفني برقرار كرد و اين درحالي است كه بنت نه تنها هيچ تماسي با رييس تشكيلات برقرار نكرده، بلكه با از سرگيري مذاكرات با طرف فلسطيني درباره حل و فصل مشكلات طرفين مخالف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون