• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5005 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۱ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

بيت‌كوين دوباره به مرز 49 هزار دلار رسيد

در معاملات ديروز بازار جهاني ارزهاي مجازي قيمت بيت‌كوين نسبت به روز جمعه 3.5 درصد رشد كرد و به 48 هزار و 733 دلار رسيد. اين قيمت نسبت به 7 روز پيش هم 2.5 درصد بالاتر بوده و ارزش كل بازار بيت‌كوين را به 915 ميليارد دلار رسانده است.در 24 ساعت منتهي به شنبه 738 هزار بيت‌كوين به ارزش 36 ميليارد دلار در بازار جهاني جابه‌جا شده و تعداد بيت‌كوين‌هاي جهان هم حالا به 18 ميليون و 792 هزار و 431 عدد رسيده است.رشد اتريوم نصف بيت‌كوين بود و 1.7 درصد بالا رفت و به 3276 دلار رسيد. كاردانو هم رشدي برابر اتريوم را به ثبت رساند و 2.49 دلار خريد و فروش مي‌شود. شگفتي‌ساز معاملات ديروز در ميان ارزهاي مجازي مطرح باينانس كوين بود كه 6 درصد رشد كرد و 455 دلار دست به دست مي‌شود. 

اروپا زمستان امسال با مشكل كمبود گاز روبه‌رو مي‌شود

كافي نبودن عرضه گاز طبيعي مايع در اروپا براي برطرف كردن تقاضاي بالا در فصل زمستان باعث مي‌شود اين قاره زمستان سختي را پيش‌رو داشته باشد.توزيع گاز طبيعي مايع در اروپا در ماه گذشته ميلادي به پايين‌ترين رقم طي سه سال گذشته رسيد و شرايط در ماه جاري بدتر به نظر مي‎‌رسد چون فقط يك محموله گاز طبيعي مايع به انگليس خواهد رسيد.تقاضاي جهاني براي گاز طبيعي از جمله گاز طبيعي مايع 5 ماه متوالي رو به افزايش بوده است، به‌طوري كه امريكاي لاتين و آسيا آماده‌اند مبالغ بالاتري براي اين محموله‌ها بپردازند، بنابراين اين محموله‌ها از اروپا فاصله گرفته‌اند. 74.6 درصد از تقاضاي جهاني گاز در ماه جولاي متعلق به آسيا بود كه 22.6 ميليون تن گاز وارد كرده است. اروپا تنها 4.43 ميليون تن گاز طبيعي وارد كرد كه پايين‌تر از 5.5 ميليون تن وارد شده در سال گذشته ميلادي بود.

ضربه‌اي كه تصرف كابل توسط طالبان به اقتصاد پاكستان مي‌زند

انتظار مي‌رود اقتصاد پاكستان با توجه به كاهش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به دنبال شرايط فعلي در افغانستان كوچك‌تر شود. كاهش مداوم جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به داخل پاكستان در سال‌هاي اخير بايد مديران اقتصادي اين كشور را نگران كند. جريان خالص اين سرمايه‌گذاري‌ها 39 درصد در ماه جولاي نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.اطلاعات بانك مركزي پاكستان نشان مي‌دهد جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به داخل كشور در چهار سال گذشته يا رو به كاهش بوده يا ثابت مانده است. اين در حالي است كه جريان خروج سرمايه از كشور روز به روز بيشتر مي‌شود. سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در پاكستان بين سال‌هاي 2016 تا 2020، از 41.9 ميليارد دلار تا 35.6 ميليارد دلار كاهش يافته است و افزايش ترس از تاثير شرايط افغانستان بر پاكستان اين رقم را پايين‌تر خواهد آورد.افزايش سود اوراق قرضه پاكستان بلافاصله پس از سقوط دولت كابل، حاكي از كاهش اعتماد سرمايه‌گذاران جهان به اقتصاد اين كشور است. اگر بي‌ثباتي در افغانستان طولاني‌تر شود، پاكستان احتمالا با پايين آمدن درآمد صادرات خود هم مواجه خواهد شد.پاكستان اعلام كرده پناهندگان افغان را در اردوگاه‌هاي خاصي در مرز بين دو كشور اسكان مي‌دهد. حدود سه ميليون پناهنده افغان در پاكستان زندگي مي‌كنند كه نيمي از آنها غيرقانوني هستند.


ماراتن كشورهاي توليدكننده جديد براي بهره‌برداري از ثروت نفتي

جديدترين كشورهاي نفتي جهان شامل گويان، سورينام و غنا هيچ برنامه‌اي براي صرف‌نظر كردن از ثروت نفتي تازه كشف شده و پيوستن به سياست‌هاي كربن‌زدايي جهاني ندارند.متيو اوپوكو پريمپه، وزير انرژي غنا اظهار كرد: ما ميليون‌ها نفر بدون برق در آفريقا داريم. گذار انرژي به معناي آن نيست كه منابع ما بهره‌برداري نشوند.بهارات جاگدئو، معاون رييس‌جمهور غنا اظهار كرد: از ما خواسته شده است نفت‌مان را استخراج نكنيم. ما بر اين باوريم كه اين كاملا غيرمنصفانه است. ما يك كشور كوچك هستيم و در حال حاضر ظرفيت و چارچوب براي عملكرد مطلوب صنعت نفت نداريم اما به بهبود ادامه مي‌دهيم.بر اساس گزارش اويل پرايس، وي همچنين خاطرنشان كرد كه سه‌چهارم گويان با جنگل پوشيده شده است كه به عنوان جاذب كربن عمل كرده و انتشار آلايندگي ناشي از توليد نفت و گاز را جبران مي‌كند. اين كشور كوچك بيش از ۱۰۰ هزار بشكه در روز نفت از بلوك استابروك كه تحت اداره اكسون و هس است، توليد كرده است.

منابع افغانستان در صندوق بين‌المللي پول بلوكه شد

امريكا قصد دارد دسترسي طالبان به 460 ميليون دلار كمك صندوق بين‌المللي پول را كه قرار بود هفته آينده به افغانستان برسد، قطع كند. طبق گزارش منابع نيويورك‌تايمز در خزانه‌داري امريكا، صندوق بين‌المللي پول در حال حاضر در حال بررسي عكس‌العمل كشورهاي عضو براي به رسميت شناختن طالبان در افغانستان است و بعد در مورد فرستادن كمك به كابل تصميم‌گيري مي‌كند. اين صندوق در ماه آگوست تصويب كرد 650 ميليارد دلار براي كمك به بهبود اقتصاد جهان از بحران كرونا اختصاص داده شود. افغانستان در ميان كشورهايي بود كه سهمي از اين كمك‌ها را دريافت مي‌كرد. اين تصميم صندوق بين‌المللي پول در بيست و سوم ماه آگوست يعني كمتر از يك هفته ديگر اجرايي مي‌شود.در اين بين دولت امريكا ارسال پول نقد به افغانستان را متوقف كرده تا به دست طالبان نرسد. جلوي ارسال دلارهايي كه قرار بود هفته گذشته به افغانستان منتقل شوند، گرفته شده است. واشنگتن همچنين دسترسي افغانستان به حساب‌هاي دولتي تحت مديريت فدرال رزرو و بانك‌هاي امريكا را قطع كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون