• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5005 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۱ مرداد

صلاحيت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بررسي شد و بحث راي ‌اعتماد به وزير ارتباطات امروز ادامه مي‌يابد

سرنوشت 2 جوان حزب‌اللهي و 2 وزارتخانه حساس

جلسات علني مجلس تا پايان نوبت شيفت نخست و حتي ساعتي پس از آغاز شيفت دوم در بعدازظهر شنبه، به بحث و بررسي كليات كابينه و سخنراني رييس‌جمهوري اختصاص داشت اما اين همه آنچه ديروز در ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان پايتخت در ارتباط با روند بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي ابراهيم رييسي گذشت، نبود؛ چراكه در ادامه جلسه شيفت بعدازظهر مجلس، نوبت به نخستين گزينه پيشنهادي به ترتيب حروف الفباي نام وزارتخانه رسيد تا از قضاوت نهايي مجلس نسبت به كارنامه و برنامه‌اي كه طي حدود يك هفته اخير درباره‌شان با نمايندگان صحبت كرده، آگاه شود. صلاحيت حسين باغگلي، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش ديروز در شرايطي به عنوان اولين وزير پيشنهادي در نشست علني مجلس بررسي شد كه عدم حضور در بدنه آموزش و پرورش و نداشتن تجربه كافي از عمده دلايل مخالفان و تحول‌گرايي، جواني و انگيزه از دلايل موافقان راي اعتماد به او بود. جالب آنكه در ادامه روند بررسي صلاحيت اين وزير پيشنهادي مطابق آيين‌نامه نوبت به قرائت گزارش كميسيون تخصصي مربوطه يعني كميسيون آموزش و تحقيقات رسيد، رضا حاجي‌پور سخنگوي اين كميسيون پس از قرائت گزارش، از مخالفت اين كميسيون با گزينه پيشنهادي پرده برداشت. در اين گزارش از نقاط ضعف برنامه او به مواردي همچون عدم سنجش‌پذيري و قابل رصد نبودن برنامه‌هاي اجرايي ارايه شده، عدم توجه به تامين نيروي انساني، عدم آشنايي با نظام بودجه‌ريزي آموزش و پرورش، عدم ارايه برنامه خاص براي مديريت و هدايت استفاده از بستر فضاي مجازي اشاره شده بود. حاجي‌پور گفت: «با توجه به اهميت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش‌هاي اساسي كه بعضا نياز به اقدام فوري دارند، در برنامه آقاي باغگلي، پيشنهادهاي مناسبي براي حل اين چالش‌هاي اساسي ديده نشد. هر چند تحصيلات دانشگاهي ايشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعليم و تربيت از اندوخته‌هاي لازم براي معلمي است اما ايشان تجربه و شناخت كافي از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرايي لازم را ندارند.»
اين درحالي بود كه جلال رشيدي كوچي، نماينده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را ازجمله رويش‌هاي انقلاب توصيف كرد اما گفت كه او بايد بيشتر تجربه بياموزد و اكنون مناسب جايگاه وزارت نيست. اين نماينده اصولگراي مجلس گفت: «برنامه‌هاي ايشان منطبق بر واقعيت‌هاي آموزش و پرورش نيست و اين عدم انطباق به آموزش و پرورش و دولت آقاي رييسي لطمه مي‌زند.» صديف بدري نماينده اردبيل هم ضمن مخالفت، گفت كه باغگلي خوشفكر و دانشمند است اما سابقه مديريت خُرد هم ندارد. همچنين سيدكاظم دلخوش، نماينده صومعه‌سرا تاكيد كرد كه برنامه‌هاي باغگلي با اسناد بالادستي مطابقت ندارد. اين درحالي بود كه جعفر قادري، نماينده شيراز در مجلس يازدهم نيز گفت: «باغگلي حتي نتوانسته طي چند سال گذشته پايه سنواتي خود را بگيرد.» اين نماينده اصولگراي مجلس تاكيد كرد: «وزارت آموزش و پرورش در عين اينكه يك وزارتخانه اقتصادي نيست ولي در عين حال گردش مالي بسيار بالايي به نسبت ساير وزارتخانه‌ها دارد.» ديگر مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بيژن نوباوه‌وطن نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي بود كه با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي آموزش و پرورش تحول‌محور نبوده و به نتيجه نرسيده، گفت: «برخي‌ به دنبال اداره‌پنداري آموزش و پرورش هستند نه تحول‌گرايي.» 
همزمان البته به جز علي‌اصغر عنابستاني، نماينده سبزوار كه با تاكيد بر اينكه بايد از پيله بسته مديريتي خارج شويم، در نطقي پرشور به دفاع از باغگلي پرداخت. جعفر راستي، نماينده شبستر و عبدالجلال ايري نماينده بندر تركمن ازجمله نمايندگاني بودند كه در موافقت با وزارت باغگلي اظهارنظر كردند. گزينه پيشنهادي ابراهيم رييسي براي تصدي وزارتخانه عريض و طويل آموزش و پرورش كه به نظر مي‌رسد نسبت به ديگر گزينه‌هاي پيشنهادي از شانس كمتري براي وزارت برخوردار است اما تاكيد دارد كه كار اصلي‌اش، اجراي سند تحول آموزش و پرورش است.
در ادامه نشست علني نوبت بعدازظهر ديروز همچنين نوبت به بررسي صلاحيت گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز رسيد. هرچند اين فرصت آنقدر نبود كه تمامي موافقان و مخالفان و البته خود او سخنان خود را مطرح كنند اما پس از آنكه گزارش كميسيون‌هاي فرهنگي و صنايع و معادن‌ به عنوان دو كميسيون تخصصي مرتبط با اين وزارتخانه و در موافقت با وزارت عيسي زارع‌پور قرائت شد، علي‌اصغر عنابستاني نماينده سبزوار و حسين حاتمي، نماينده كليبر در مجلس در مخالفت با وزارت او و همچنين مالك شريعتي، نماينده تهران و مصطفي طاهري نماينده زنجان در مجلس در موافقت با وزارت زارع‌پور نطق كردند و درحالي كه شريعتي او را «نماد دولت جوان حزب‌اللهي» توصيف كرد، طاهري بر «ايران هوشمند» و «حكمراني داده» به عنوان دو نمونه از برنامه‌هاي زارع‌پور انگشت گذاشت، عنابستاني به دليل آنكه دقيقا نگفته چه زماني شبكه ملي اينترنت راه خواهد افتاد، توصيه كرد كه اين مهم را توضيح دهد و حاتمي نيز با انتقادي تلويحي از اين گفت كه گزينه پيشنهادي وزارت ارتباطات، خود در شبكه‌هاي اجتماعي نيز حضور ندارد. 
هرچه بود ادامه بررسي صلاحيت وزير ارتباطات و ديگر وزيران پيشنهادي به جلسات صبح و بعدازظهر امروز موكول شده و در حالي كه اين روند فعلا در روزهاي آتي نيز ادامه خواهد داشت، به نظر مي‌رسد سرنوشتي متفاوت در انتظار اين دو وزير پيشنهادي باشد و هرچه مسير براي وزير جوان و حزب‌اللهي ارتباطات سهل به نظر مي‌رسد، ظاهرا باغگلي، ديگر گزينه جوان و حزب‌اللهي موردنظر رييسي كه براي وزارت آموزش و پرورش معرفي شده، با مشكلاتي روبه‌رو است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون